Edukacja to relacja

Edukacja to relacja

Powoli zbliża się początek roku szkolnego, zatem czas na garść inspiracji w kontekście budowania przyjaznej szkoły.  Edukacja to relacja – to hasło warto wziąć sobie do serca. Tylko wtedy, gdy będziemy współtworzyć dobre relacje i atmosferę sprzyjającą rozwojowi całej społeczności szkolnej, edukacja będzie wspaniałą przygodą, a nie męczącym obowiązkiem.

Ważny początek

Zmorą  każdego początku roku szkolnego  są wszelkiego rodzaju zasady odczytywane na pierwszych lekcjach. Pamiętam zeszłoroczną opowieść  koleżanki z pracy, której dziecko, po pierwszym dniu w szkole, powtarzało jak mantrę słowa:  „Brak kapci – minus dwa punkty”.  Zasady są bardzo ważne, szczególnie dotyczące oceniania oraz współegzystowania w szkole, ale zacznijmy od poznania ucznia i prostych zabaw integracyjnych. Jak dobrze wiemy, pierwsze wrażenie, pierwsze emocje najczęściej wpływają na nasze nastawienie i odbiór nowego miejsca i ludzi. Tutaj znajduje się trochę pomysłów – kliknij.

Jako dyrektor szkoły proszę  wychowawców i nauczycieli uczących, by rozpoczęli pracę z młodzieżą właśnie od zabaw integracyjnych i rozmowy, a lekcje poświęcone WZO, PZO i BHP przesunęli na kolejną lekcję. Warto również wraz z młodzieżą stworzyć klasowe zasady i określić wartości i postawy, jakimi się kierujemy, ale to na kolejnej godzinie. Oczywiście mam świadomość, że nie wszyscy nauczyciele zaczną rok w ten sposób, ale przyznam, że z radością obserwowałam w zeszłych latach tych, którzy odważyli się zacząć inaczej, opuścili mury szkoły, by w przyjaznym otoczeniu zieleni, na boisku lub dziedzińcu, zacząć kolejny rok szkolny, integrując się z młodzieżą.

Uczmy współdziałania

Duży nacisk w naszej szkole kładziemy na rozwój kompetencji społecznych, w tym przede wszystkim umiejętność współpracy z innymi. Temu służą nie tylko warsztaty prowadzone przez wychowawców, pedagoga i psychologa, ale również gry miejskie dla wszystkich uczniów, czy zajęcia poza szkołą. Staramy się, by na każdej lekcji uczeń miał możliwość współpracy z innymi. Wciąż jako kadra pracujemy nad tym, by bardziej doceniać wartość procesu współtworzenia czegoś, nie celebrować błędów, a wyciągać wnioski z działania  i inspirować do podejmowania refleksji.

Oczywiście nie jest to łatwe. Dwa lata temu cały  rok szkolny przepracowywaliśmy z Samorządem Uczniowskim pewną sytuację konfliktową dotyczącą szkolnego przedsięwzięcia. Uczyliśmy się wszyscy trudnej sztuki demokracji, kompromisu oraz zasad. Przyznam, że nie raz miałam ochotę powiedzieć „basta”, jednak dzisiaj wiem, że relacyjnie nasz problem przyniósł wiele dobrego. W naszej szkole uczeń ma przestrzeń do podejmowania inicjatyw, my dorośli pomagamy w tym, by te działania miały sens i służyły czemuś dobremu.

Uławkowieniu wywiadówek powiedzmy „nie”

Ile razy siadałam w ławce na zebraniu czy konsultacjach w szkołach, do których chodził mój syn, tyle razy wchodziłam w skórę ucznia, przestawałam czuć się partnerem w rozmowie. To zapewne działało w dwie strony.  W naszej szkole  wierzymy w to, że rodzic to partner, specjalista „od swojego dziecka”, dlatego inaczej aranżujemy klasową przestrzeń na czas zebrań i uważnie wsłuchujemy się w drugą osobę. Często taka zmiana ustawienia sali wywołuje sprzeciw w rodzicach (tutaj odzywa się w nich tęsknota za tym, co znane). Trzy lata doskonalenia tego obszaru  pokazują, że warto odejść od „uławkowienia” i uczyć się budować relacje z rodzicem w inny sposób, choć oczywiście czasem bywa niełatwo. 

Integracja kadry

Nie można o niej zapomnieć. Wiadomo, jak w każdym zespole, zachodzą różne procesy, mają miejsce konflikty, zdarzają się niedomówienia, a największymi wrogami są oczywiście – brak czasu, nadmiar pracy, niezbyt dobra komunikacja. Dlatego warto zorganizować spotkanie integracyjne, najlepiej poza szkołą, można też od czasu do czasu zorganizować nieformalne spotkanie w szkole. W zeszłych latach udało nam się spotkać na warsztatach gotowania, szycia, dekorowania, przygotowywania zielonych koktajli, a nawet na nocy w szkole dla nauczycieli, gdzie odwiedziliśmy nasz własny escape room (przeczytaj więcej – kliknij). Oczywiście są to propozycje dla chętnych, ale życie pokazuje, że gdy nie ma przymusu i jest ciekawie, to i frekwencja dopisuje, a my coraz lepiej ze sobą współpracujemy.

To oczywiście tylko  kilka prostych sposobów na to, jak sprawić, by szkoła była lepszym miejscem. I nie mówmy, że się nie da, bo to nieprawda, a każda drobna zmiana, generuje większą. I każdy może być zmianoczyńcą. W tym wypadku prawdziwym eduzmieniaczem.


Oktawia Gorzeńska jest dyrektorką 17 LO  w Gdyni – Szkoły z mocą zmieniania świata według Fundacji Ashoka, koordynatorką projektów, trenerką, członkinią grupy Superbelfrzy RP oraz autorką bloga ww.eduzmieniacz.com  Uważa, że szkoła powinna być bliska życiu i doskonalić kompetencje społeczne, dlatego razem z uczniami realizuje projekty zmiany społecznej. Chętnie dzieli się swą wiedzą i doświadczeniem z innymi osobami, także spoza sektora edukacji. W 2015 roku zdobyła tytuł Eduinspiratora w ogólnopolskim konkursie organizowanym przez FRSE. W 2017 roku została uczestniczką Leadership Academy for Poland.

 

Kodowanie na logopedii

Terapia logopedyczna nie zawsze daje uczniom satysfakcję. Systematyczne, długotrwałe i żmudne ćwiczenia powodują szybkie zmęczenie i zniechęcenie. Jak zatem sprawić, by dzieci chciały wykonywać ćwiczenia, a przy okazji miały przy tym frajdę?

My podczas zajęć staramy się dostarczać dzieciom jak najwięcej wrażeń, maksymalnie wykorzystując ich naturalną ciekawość i aktywność.

Od zawsze staramy się być nie tylko skuteczne, ale także innowacyjne. Dostosowujemy zatem takie formy pracy i proponujemy takie aktywności, które są zgodne z zainteresowaniami dzieci i duchem czasów.

Czytaj dalej

Podróże kształcą

Czas wakacji to dla większości z nas czas podróży. Dokumentujemy je robiąc tysiące zdjęć, kręcąc filmiki. Przesyłamy zdjęcia korzystając z WhatsAppa, umieszczamy na Instangramie, Facebooku. Korzystamy z Magisto i innych apek. Warto sięgnąć też po mniej znane narzędzia.

Poznałam je kilka lat temu biorąc udział w kursie etwinningowym „Tydzień z mapping tools”. Tworzenie i udostępnianie wirtualnych wycieczek umożliwi nam Mapwing. Łączy on zdjęcia i mapy, dzięki czemu możemy w wyjątkowy sposób pokazać atrakcje turystyczne i polecić je innym poprzez udostępnienie linku lub wstawienie na stronie. Czytaj dalej

Życie codzienne szkoły vs nowe technologie

Już za chwilę nasze debiutujące  17 LO w Gdyni rozpocznie  nową przygodę jako „Szkoła w chmurze Microsoft”.
Przed nami szkolenia dla całej kadry, ulepszenie  infrastruktury (wiadomo – środków na ten cel zawsze za mało), no i oczywiście pracujemy (jako dyrekcja) nad zmianą mentalności dorosłych i  uświadomieniem, że warto, że można, a nawet trzeba w mądry i refleksyjny  sposób korzystać z nowych technologii w szkole. W to, że się uda zmieniać szkolną rzeczywistość, nie wątpię, choć wiem, że nie zawsze będzie tak, jak sobie wymarzymy, nie od razu, no i oczywiście nie wszyscy za nami pójdą.  Ale warto! Czytaj dalej

Kodowanie na humanie

Powszechnie uważa się, że kodowanie i programowanie są przynależne przedmiotom ścisłym. Nic bardziej mylnego. Wspaniale sprawdza się również na zajęciach z bloku humanistycznego.

Od jakiegoś czasu obserwuję trend, za sprawa którego programowanie pojawia się na rozmaitych zajęciach. Z rozmów z nauczycielami wiem, że sam termin przyprawia część z nich o niepokój. Nic w tym dziwnego, wszak wszyscy boimy się tego, co nieznane. By przybliżyć zagadnienie i wskazać możliwy kierunek działania, zebrałam kilka zabaw opartych o kodowanie i stworzyłam publikację „Kodowanie na humanie„.
Czytaj dalej

,,A może książka?” – projekt czytelniczy z wykorzystaniem TIK

Okazuje się, że do czytania książek można zachęcać dzieci w różny sposób. Widać to w naszym projekcie czytelniczym ,,A może książka?”.

Dlaczego warto czytać książki?
Na to pytanie odpowiedź jest  prosta. Dzieci, które lubią czytać i spędzają więcej czasu na czytaniu dla przyjemności, lepiej się komunikują, z łatwością przekazują swoje myśli, mają bogatsze słownictwo, a także większą wiedzę ogólną.
Z dużą swobodą piszą wypracowanie, są kreatywne, poza tym czytanie pobudza wyobraźnię, uczy myślenia.
Wiedząc o tym wszystkim, postanowiłyśmy zachęcić naszych uczniów do czytania książek i w wakacje napisałyśmy projekt ,,A może książka?

 

Czytaj dalej

Wakacyjne inspiracje TIKowe ;)

ⓦⓐⓚⓐⓒⓙⓔ 2017     𝕨𝕒𝕜𝕒𝕔𝕛𝕖 2017      ʍɐʞɐɔɾǝ 2017       w♥a♥k♥a♥c♥j♥e♥ 2017

Wakacje sprzyjają wyjazdom, podróżom, spotkaniom, rozmowom. Odpoczywamy, relaksujemy się, zwiedzamy, czytamy, słuchamy muzyki, oglądamy filmy i buszujemy w sieci. Taki właśnie dziś dzień miałam – spędziłam go odpoczywając, nadrabiając zaległości filmowe oraz buszując w sieci na moim ulubionym Pintereście.

Przeglądałam moje konto, uporządkowałam trochę zasoby, posprzątałam tam gdzie była potrzeba i znalazłam również fajne dodatki, które na pewno wykorzystam w projektach, na lekcjach lub na szkoleniach. Czytaj dalej

Wy(generowane) słowa :)

Wakacje to dobry czas na eksperymentowanie.
W trakcie roku szkolnego pędzimy w wirze zdarzeń i często nie mamy chwili na to, by się zatrzymać i poznać nowe narzędzia. Okazuje się jednak, że za sprawą prostych rozwiązań możemy zyskać nie tylko dodatkowych kilka minut, ale i przekonać się, że przygotowanie materiałów na zajęcia może być całkiem krótkim i przyjemnym procesem. Czytaj dalej

Escape room – powtórka z lektur w klasie II gimnazjum

napisała Justyna Orszulak

Po raz pierwszy escape room odwiedziłam w 2016 roku podczas XI Ogólnopolskiej Olimpiady Kreatywności Destination Imagination.

Była to jedna z atrakcji przygotowanych przez organizatorów dla trenerów drużyn programu DI. Bawiłam się doskonale razem z losowo mi przydzielonymi osobami w zamkniętym ciemnym pomieszczeniu. Dużo śmiechu, kombinowania, nieoczywistych pomysłów, kreatywnego myślenia i współpracy. I mimo że nie udało nam się wyjść o czasie z pokoju, absolutnie nie uważaliśmy się za przegranych – dobra zabawa i już odgadnięte kolejne elementy wynagrodziły pozorną porażkę.
Od tamtej pory uczniowskie drużyny programu DI, które prowadzę, zabieram do escape roomów w naszym mieście. Czytaj dalej