Podsumowanie

Pierwsza w Polsce konferencja online zorganizowana przez grupę Superbelfrów RP.

Pięć miesięcy temu dwie nauczycielki – Marta Florkiewicz-Borkowska i Agnieszka Bilska – postanowiły zaktywizować społeczność nauczycielską, organizując pierwszą w naszym kraju, realizowaną na tak dużą skalę otwartą konferencję online na wzór zagranicznych spotkań tutorów, badaczy, nauczycieli, praktyków i metodyków.

Wirtualne spotkanie, przygotowane bezpłatnie przez nauczycieli dla nauczycieli, udało się dzięki MOCY wszystkich uczestników i prelegentów.

———————————————————————————

Grupa Superbelfrzy RP już od roku zaprasza nauczycieli do uczestnictwa w bezpłatnych webinariach, które cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem.
Fakt ten stanowił dowód, iż środowisku nauczycieli w naszym kraju potrzebne jest prezentowanie dobrych praktyk, dzięki którym będzie można przede wszystkim odświeżyć swój warsztat, odnaleźć inspiracje metodyczne oraz poszerzyć swą wiedzę z dziedziny pedagogiki.
Jak silna jest potrzeba uczestnictwa w tego typu inicjatywach, świadczy tempo rezerwacji dostępów, poprzedzające rozpoczęcie konferencji “EduMoc Online 2016” – wystarczyło kilkanaście godzin, by zajętych zostało 1000 (!) imiennych linków umożliwiających wzięcie udział w prezentacjach emitowanych bezpłatnie na platformie Clickmeeting.
Finalnie w dwunastogodzinnym, bezpłatnym, wirtualnym spotkaniu podczas EduMocy Online 2016 w dniu 1 października 2016 uczestniczyło mnóstwo nauczycieli, edukatorów, akademików i wszystkich tych, którym na sercu leży dobro polskiej edukacji.

Trzydziestu nauczycieli i pracowników mediów, oświaty, instytucji naukowych, jednym słowem praktyków; poprowadziło wykłady plenarne oraz tematyczne sesje równoległe, których moderatorakami były Marta Florkiewicz-Borkowska i Agnieszka Bilska.
Dzięki uprzejmości serwisu Clickmeeting, który udostępnił darmowy dostęp dla tak licznej rzeszy zainteresowanych.
Należy wspomnieć również o partnerach medialnych takich, jak Edunews, Mistrzowie Kodowania, Librus, Głos Nauczycielski, Ogólnopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Centrum Cyfrowe i Koalicja Otwartej Edukacji, wspierających promocję przedsięwzięcia.

Ważnym momentem była dyskusja panelowa, którą moderowała Aleksandra Pezda, dziennikarka, autorka książki „Koniec epoki kredy”.
Osoby zainteresowane obserwowały debatę, której uczestnikami byli, między innymi, Jolanta Okuniewska – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, nominowana jako jedyna Polka do prestiżowej nagrody Global Teacher Prize, jak również prof. Lech Mankiewicz – dyrektor Instytutu Centrum Fizyki Teoretycznej PAN, Piotr Peszko – lider e-learningu oraz Jacek Staniszewski – współtwórca Akademii Dobrej Edukacji.

Zagadnieniem scalającym tematycznie wszystkie wystąpienia było pytanie: jak wspierać nauczycieli, by odkrywali w sobie MOC?
Niezwykle cenną okazała się wypowiedź zaproszonego do udziału gościa specjalnego, profesora metodyki nauczania języków obcych oraz nauczania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, Thomasa Strassera z Austrii, który swą prelekcją wprowadził nową optykę w interpretowaniu roli rozwiązań metodycznych w odniesieniu do zmian na świecie.

Możliwość aktywnego włączenia się kilkuset widzów i publikowane natychmiastowo na czacie komentarze uczestników utwierdziły organizatorów w przekonaniu, że inicjatywa była ważna, potrzebna i pomocna.
Doceniony został fakt, że przedstawiane przez prelegentów rozwiązania wynikały z analizy ich własnych metod pracy i pomysłów.
Były to idee praktyków, na co dzień poszukujących sposobów, by dokonać prawdziwej „lepszej zmiany” oraz chcących się swą wiedzą bezinteresownie dzielić. To one stanowiły o wartości wirtualnego spotkania zorganizowanego przez członków grupy Superbelfrzy RP.
Można było zapoznać się z metodami wykorzystywania mediów społecznościowych na zajęciach (Edmodo, Snapchat, Class Dojo oraz Facebook) oraz rozeznać się w sposobach organizacji zajęć z wykorzystaniem urządzeń przynoszonych przez uczniów (BYOD).
Bardzo ważnym tematem było wskazanie, jak powinien zachowywać się nauczyciel żyjący w cyfrowej społeczności. Poruszono tematykę praw autorskich w sieci oraz możliwości korzystania z otwartych zasobów edukacyjnych (w tym kulturę remiksu oraz metod tworzenia własnych zasobów).
Podczas prezentacji sposobów realizacji projektów, zwrócono uwagę na zagadnienia edukacji globalnej, podejmowanie działań w ramach eTwinning.
Podkreślono istotę technik wykorzystywanych w celu angażowania uczniów do realizacji projektów interdyscyplinarnych z udziałem najnowocześniejszych rozwiązań technicznych oraz podkreślano korzyści płynące z implementowania w działania szkolne szeroko rozumianej edukacji medialnej.
Nauczyciele zaprezentowali swoje doświadczenia dotyczące kodowania, w tym zabawy edukacyjne, w których udział mogą brać nawet wychowankowie grup przedszkolnych, jak i uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz pomysły wykorzystania LEGO i robotów Dash i Dot, czy Khan Academy.
Zupełną sensacją była nauka sketchnotingu – warsztat, podczas którego uczestnicy mogli na żywo tworzyć swoje własne notatki obrazkowe.

W odróżnieniu od typowych paneli szkoleniowych, konferencja, której zaistnienie zawdzięczamy również pomocy organizacji wierzących w możliwość dokonania oddolnej zmiany; – to wygoda – nie trzeba było nigdzie jechać, wystarczyło zalogować się w danym dniu na platformie Clickmeeting lub śledzić wydarzenie w transmisji na żywo na YouTube oraz Twitch.
Warto również podkreślić, że pomysł nie był narzucony i kontrolowany przez żadną instytucję edukacyjną, rządową lub polityczną.
By nie zawieść pokładanej w tych działaniach nadziei, przeprowadzono wcześniej szereg prób oraz starano się na miarę możliwości organizatorów, czyli zwykłych nauczycieli, rozpropagować organizowaną inicjatywę, dzięki czemu udało się nawiązać mnóstwo kontaktów z instytucjami oraz znanymi edukatorami.
Działanie, wpisujące się w World Teachers Day, miało na celu uświadomienie nauczycielom, że ich praca jest ważna i w istotny sposób wpływa na zmiany dokonujące się w świecie.
Niezbędne jest jednak współdziałanie, bezinteresowne dzielenie się pomysłami i udzielanie sobie nawzajem wsparcia.

Można sądzić, że doświadczenie oraz bezinteresowna pomoc okazana organizatorom przez wiele podmiotów, zaowocują w przyszłości realizacją inicjatywy o podobnym charakterze.

W najbliższym czasie planowane jest zamieszczenie nagrań z wystąpień prelegentów na stronie wydarzenia.
Utworzono również wydarzenie w serwisie Facebook, by zawczasu odpowiadać na pytania osób zainteresowanych wydarzeniem.

Tymczasem zapraszamy do obejrzenia krótkiego podsumowującego spota oraz do pobrania CERTYFIKATU z udziału w konferencji. W tym celu proszę kliknąć TUTAJ.

Print Friendly