Drugie życie przedmiotów- projekt edukacyjny

Metoda projektu jest w ostatnim czasie jedną z najpopularniejszych i  najczęściej wykorzystywanych w szkołach  metod uczenia się.
To naturalny sposób na kreatywne nauczanie oraz  wdrażanie do  samokształcenia i rozwijania zdolności twórczych uczniów.
Koniec roku szkolnego, to czas podsumowań i ewaluacji. Jaką ocenę wystawiono projektowi?


My najczęściej pracujemy z naszymi uczniami w taki właśnie sposób, ponieważ dzięki różnorodnym zadaniom zaplanowanym w pracy projektowej umożliwiamy naukę i aktywność wszystkim typom dzieci, bez względu na ich rodzaj inteligencji i predyspozycji. Mają szansę na sukces zarówno słuchowcy jak i uczniowie, u których dominującym zmysłem jest ruch czy wzrok. Z pewnością projekt sprawdzi się w pracy z uczniami z wysoką samooceną jak i z uczniami o niskim poczuciu własnej wartości.  Swoje miejsce odnajdą w nim uczestnicy preferujący rolę  lidera i uczniowie lubiący aktywności w cieniu innych.

Projekt „Drugie życie” dotyczy praktycznego działania młodzieży w klasie przysposabiającej do pracy i  jego nadrzędnym celem jest  usprawnianie  manualne, praktyczne działanie, nabycie nowych umiejętności z zakresu stolarstwa i umiejętności praktyczno-technicznych.

Uczniowie usprawniać i nabywać  będą takie kompetencje kluczowe jak: kompetencje informatyczne, inicjatywność i przedsiębiorczość, umiejętność pracy zespołowej, umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się.Wielu uczniów naszej szkoły, może pochwalić się nieprzeciętnymi zdolnościami manualnymi i artystycznymi. Potrafią pięknie malować, tworzyć prace plastyczne, które wyróżniają się dużą pomysłowością.

Zajęcia praktyczno- manualne  są dla uczniów wspaniałą zabawą, sposobem na odreagowanie nadmiernych napięć emocjonalnych.  Są bardzo ważnym elementem ich terapii i wspomagania rozwoju, prowokują one dzieci do samodzielnego wysiłku, dają wiele radości podczas pracy z materiałem plastycznym, pozwalają doskonalić swoje umiejętności techniczne. Bardzo ważną rzeczą jest to, aby ich wytwory mogły być wyeksponowane i pokazane innym. Jest to forma doceniania, nagrodzenia i dowartościowania autora pracy. Stąd pomysł na projekt, w którym uczniowie będą mieli możliwość tworzenia prac, renowacji starych rzeczy, a następnie zaprezentowania ich na forum szkoły. Na zakończenie projektu, zorganizujemy wystawę prac, będzie także możliwość ich zakupu.

Projekt  zakłada realizację celów poprzez organizowanie :
warsztatów stolarsko-malarskich,
konkursów technicznych,
pokazów i prezentacji multimedialnych,
praktycznych działań podczas lekcji,, jak również poprzez pracę z komputerem, w zakresie poszukiwania informacji i ciekawych pomysłów na stroiki i prace dekoracyjne.
Mamy już pierwsze efekty naszej pracy.  Z otrzymanych od zaprzyjaźnionej firmy skrzynek nasi uczniowie wykonali świąteczne pudełka na prezenty. Kolejne zaplanowane działania to renowacja starych „ryczek” i krzesełek.
Szczegółowy opis projektu TUTAJ.

Ewaluacja projektu:

Ewaluację projektu przeprowadzone następującymi narzędziami badawczymi:

  • Obserwacja
  • Analiza wytworów uczniów
  • Tarcza strzelnicza
  • Ocena umiejętności praktycznych, manualnych i motorycznych uczniów
  • Analiza WOFU i efektywności podejmowanych działań.

Wnioski z realizowanego projektu:

  • Uczniowie z dużą aktywnością uczestniczyli w zajęciach realizujących projekt.
  • Wytwory projektu, jakimi są odnowione przedmioty wykonane zostały w sposób estetyczny i technikami dostosowanymi do możliwości uczniów.
  • Zwiększyły się umiejętności uczniów w zakresie umiejętności manualnych.
  • Uczniowie poznali nowe techniki odnawiania i renowacji  przedmiotów.
  • Odbiorcy wytworów uczniów byli pod wrażeniem odnowionych przez nich starych mebli i przedmiotów.

Rekomendacje:

  • Należy kontynuować tego typu projekty klasowe, które maksymalnie angażują uczniów i rozwijają ich zainteresowania oraz wskazują sposoby spędzania wolnego czasu.
  • Warto nadal usprawniać manualnie uczniów.
  • Warto wskazywać uczniom sposoby wykorzystywania swoich umiejętności w celach zarobkowych.

Paulina Rutkowska, nauczycielka ZSS w Kowanówku oraz Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.plwww.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii oraz prelegentki na ogólnopolskich konferencjach i autorki publikacji. Ekspertki ds. awansu zawodowego nauczycieli.  W 2017 roku w uznaniu szczególnych osiągnięć edukacyjnych i wychowawczych otrzymały Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej.

Print Friendly, PDF & Email
Zyta Czechowska
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Skip to content