Edytor tekstów – szkoły i my nie jesteśmy skazani na pakiet biurowy Office.

W tym artykule będę chciał zaprezentować nowe podejście do edycji tekstów. Szkoła powinna położyć nacisk na tworzenie treści, a nie tylko na jej wizualną stronę, czyli formę. Przedstawiam nowe podejście do pisania – Typora.

Szkoła ma stwarzać uczniom warunki do nabywania wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metod i technik wywodzących się z informatyki, w tym logicznego i algorytmicznego myślenia, programowania, posługiwania się aplikacjami komputerowymi, wyszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, posługiwania się komputerem i podstawowymi urządzeniami cyfrowymi oraz stosowania tych umiejętności na zajęciach z różnych przedmiotów m.in. do pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, przetwarzania informacji i jej prezentacji w różnych postaciach.

Ogólny zapis podstawy programowej do informatyki.

Zatem powinniśmy uczyć odkrywania nowych światów, a nie tylko rzemieślniczych umiejętności sprawnego posługiwania się jednym narzędziem.

W ten sposób nie wykształcimy pokolenia innowatorów – a chyba powinno nam zależeć na tym, aby młodzież szukała raczej nowych dróg…

uczeń tworzy proste rysunki, dokumenty tekstowe, łącząc tekst z grafiką np. zaproszenia, dyplomy, ulotki, ogłoszenia; powiększa, zmniejsza, kopiuje, wkleja i usuwa elementy graficzne i tekstowe – doskonali przy tym umiejętności pisania, czytania, rachowania i prezentowania swoich pomysłów;

Zapis w podstawie programowej klas 1-3
.

Nie znajdziemy w podstawie programowej żadnej nazwy konkretnej aplikacji. To wydawcy i autorzy podręczników „narzucają” swoje pomysły, oczywiście każdorazowo zaznaczając, że to tylko propozycja, jedno z dostępnych rozwiązań. Nie wiem tylko, co jest powodem, że we wszystkich podręcznikach owa „propozycja” za każdym razem jest tą samą wersją pewnego programu, znanego chyba wszystkim.


A więc ja – jak zwykle idąc pod prąd – proponuję Typora

To lekki edytor tekstów, który domyślnie obsługuje format Markdown – stworzony w celu jak najbardziej uproszczonego tworzenia i formatowania tekstu, zaprojektowany przez Johna Grubera i Aarona Swartza. Przykład tekstu zapisanego w tym formacie i widok jego efektu w HTML możemy zobaczyć w serwisie GitHub:

Typora posiada tzw. tryb skupieniaa – To podświetlenie tylko tego akapitu, w którym tworzymy treść. Skupiamy się tylko nad tym elementem, który aktualnie tworzymy.

Typora posiada też wiele dodatkowych funkcjonalności:

  • pozwala wstawiać elementy równań matematycznych w oparciu o język MathJax
  • pozwala tworzyć diagramy i schematy
  • pozwala wstawiać kod HTML wewnątrz dokumentu

tworzenia dokumentów tekstowych: dobiera czcionkę, formatuje akapity, wstawia do tekstu ilustracje, napisy i kształty, tworzy tabele oraz listy numerowane i punktowane,

tworzenia różnych dokumentów: formatuje i łączy teksty, wstawia symbole, obrazy, tabele, korzysta z szablonów dokumentów, dłuższe dokumenty dzieli na strony,

Zapisy podstawy programowej dla klas 4-6 oraz 7-8
.

We wszystkich tych zapisach możemy zauważyć jedno ważne słowo: Tworzenie – uczeń powinien skupić się na tworzeniu

Zatem powinniśmy pokazywać narzędzia, które pozwalają skupić się na Tworzeniu treści – Typora jest dobrym przykładem. Oczywiście zaraz zapytacie – ok, fajnie, ale ile to kosztuje? Czy możemy używać tego oprogramowania? Czy to legalne?

TAK – Możemy go używać za darmo, w pełni legalnie. Jest dostępne dla następujących systemów operacyjnych (w kolejności alfabetycznej):

  1. Linux
  2. MacOS
  3. Windows

W chwili obecnej Typora jest w wersji Beta – jak możemy przeczytać w zapisach licencji, w tej wersji testowej pozostaje bezpłatna:

  • “Beta version” the license for the Software for public testing. This is currently the only available version. You could find if current Typora is in beta version or not from “Help” -> “About” dialog.
  • “Stable version” versions with version number equal or greater than 1.0, exclude Beta versions.
  • “Full version” the license for the Software for the term specified on the webpage of the store where You purchase the license, or in any applicable agreement concerning the purchase of the license (as stand-alone product or as part of a subscription) to Use the Software. This license is when Typora reaches v1.0.
  • “Trial version” the license for the Software for the term of N days to Use the Stable version of Software for the sole purpose of testing and evaluating the Software. (N will be decided by us in future). This license is when Typora reaches v1.0.

Typora jest ciekawym przykładem, w jaki sposób można wykorzystać projekty OpenSource w celu zbudowania projektu komercyjnego. Wszystkie elementy objęte licencjami OpenSource, które twórcy wykorzystują, są dostępne w serwisie GitHub. Lecz produkt docelowy będzie oprogramowaniem płatnym w wersji Full. Zatem warto pobrać i zainstalować wersję Beata, aby mieć zawsze dostęp do darmowej wersji.


Istnieją różne licencje OpenSource, a dla przykładu licencja GPL daje nam 4 podstawowe wolności:

  1. wolność uruchamiania programu w dowolnym celu (wolność 0)
  2. wolność analizowania, jak program działa i dostosowywania go do swoich potrzeb (wolność 1)
  3. wolność rozpowszechniania niezmodyfikowanej kopii programu (wolność 2)
  4. wolność udoskonalania programu i publicznego rozpowszechniania własnych ulepszeń, dzięki czemu może z nich skorzystać cała społeczność (wolność 3)

Z tego wynika prosta konkluzja:

za darmo, dla wszystkich, legalnie.


Oczywiście, jeśli tworzymy dokument w formacie Markdown, możemy spokojnie wysyłać ten dokument do innych osób, które mogą go dalej edytować. Jeśli jednak chcemy, aby efekt naszej pracy przedstawić wielu osobom w postaci wizualnej, możemy zapisać nasz dokument w kilku formatach

  • PDF – znany wszystkim format
  • DOCX – Tak, taak… możemy zapisać nasz dokument w formacie Microsoft, wykorzystując do tego narzędzie Pandoc (dostępne w serwisie GitHub, również OpenSource)
  • HTML – możemy tworzyć ciekawe strony internetowe
  • Epub – możemy wygenerować Ebook dla czytników
  • LaTeX – format używany przez pracowników naukowych

W ten sposób możemy wskazać młodzieży drogę do samorozwoju, Niech eksplorują samodzielnie różne programy, niech zobaczą, że współpraca z ludźmi z całego świata (np. przy tworzeniu oprogramowania Open Source) pozwala poszerzyć horyzonty, nabyć nowych umiejętności. To chyba są te elementy, które w obecnych czasach są ważne… a nie tylko znajomość jednej drogi, która jest czyjąś własnością….

Print Friendly, PDF & Email
Adam Jurkiewicz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Skip to content