Jak rozpocząć przygodę z płytką micro:bit

Jako nauczycielka informatyki stale poszukuję nowych możliwości, narzędzi, które pomogłyby mi wprowadzić młodych ludzi w świat programowania, elektroniki w sposób dla nich ciekawy. Jakiś czas temu zwróciłam uwagę na płytkę micro:bit. Jej premiera miała miejsce w 2015 roku, a nadal w polskim internecie niewiele można znaleźć na jej temat. Czym jest? Jak ją wykorzystać? Jakie daje możliwości? Na te pytania szukałam odpowiedzi, testując ten mikrokomputer od jakiegoś czasu. Chciałabym podzielić się z Wami moimi doświadczeniami, dlatego postanowiłam utworzyć cykl wpisów, które przybliżyłyby tematykę dotyczącą maleńkiej – a zarazem dającej wiele możliwości – płytki micro:bit.

Czym jest płytka micro:bit?

Micro:bit to miniaturowy komputer (płytka o wymiarach ok. 4cm x 5cm), dzięki któremu każdy może rozpocząć swoją przygodę z elektroniką i programowaniem. nie chciałabym zanudzić Was na wstępie informacjami technicznymi, dotyczącymi specyfikacji płytki, podczas omawiania jej kolejnych zastosowań, przyjdzie czas na dokładniejszą charakterystykę tego narzędzia.

Tym czasem pokażę jak rozpocząć przygodę z micro:bitem

Posiadając samą płytkę możemy stworzyć szereg skryptów, które wykorzystają jej możliwości, a wszystko to dzięki środowisku programistycznemu MakeCode, które pozwala programować płytkę z poziomu przeglądarki (zalecana Chrome). Oczywiście są też inne możliwości, ale ten sposób jest chyba najwygodniejszy, szczególnie jeśli stawiamy pierwsze kroki.

W zależności od wieku uczniów można wykorzystać możliwość graficznego programowania (bloki przypominają te ze Scratch-a) lub Java Script czy Pythona. W każdej chwili można też zamienić programowanie graficzne na tekstowe – wystarczy skorzystać z przycisku zmieniającego tryb pracy.

Zwróćcie uwagę, że MakeCode zawiera symulator, który pozwala przetestować działanie skryptu przed wgraniem go na płytkę.

Pierwszy program

Jednym z elementów płytki micr:bit jest 25-diodowy wyświetlacz, na którym możemy wyświetlać proste symbole, ale posłuży nam również do wyświetlania napisów. Znajdują się na niej również dwa przyciski (A i B), którym możemy przypisać określone aktywności.

W pierwszym programie stworzyłam skrypt, który spowoduje, że po wciśnięciu przycisku A wyświetli się tekst (nie będą wyświetlane polskie znaki diakrytyczne, dlatego zamiast np. ę – trzeba wpisać e ), zaś po wciśnięciu przycisku B – ma wyświetlaczu pojawi się serduszko. Tekst i symbol mogą być dowolne.

Jeśli odrobinę zmodyfikujemy skrypt wyświetlający serduszko (wykorzystałam w tym celu pętlę POWTÓRZ) – efekt będzie dużo ciekawszy:

Jak wgrać program na płytkę?

Do tej pory korzystałam jedynie z MakeCode i umieszczonego w nim symulatora. Jeśli chcielibyśmy wgrać program na płytkę, musimy wykonać kilka kroków – zakładam, że korzystamy ze środowiska online za pośrednictwem przeglądarki Chrom:

  • podłączamy płytkę do komputera za pośrednictwem kabla microUSB (system powinien automatycznie zainstalować sterownik),
  • parujemy płytkę z komputerem – klikamy przycisk z zębatką (prawy górny róg ekranu) i wybieramy Sparuj urządzenie

Pojawią się następujące okienka, w których klikamy odpowiednio Sparuj urządzenie i po wybraniu urządzenia Połącz

4
  • przegrywamy program na płytkę klikając przycisk Pobierz (lewy, dolny róg ekranu) i gotowe…
  • możemy odłączyć płytkę od komputera, żeby jednak działała po odłączeniu, trzeba podpiąć ją do źródła zasilania (koszyczek z bateriami).

Pierwszy projekt

Spróbujmy stworzyć pierwszy projekt. Jednym z popularniejszych jest program, dzięki któremu będziemy mogli wykorzystać płytkę do gry w papier-kamień-nożyce. 
W tym celu niezbędne będzie utworzenie zmiennej (u mnie: cowylosowano), która będzie przyjmowała losowo wartości 0 (papier), 1(kamień) lub 2 (nożyce). 

W zależności od wylosowanej wartości (po potrząśnięciu płytką) na wyświetlaczu zostanie wyświetlony symbol, który będzie oznaczał określony wynik (papier, kamień, nożyce). 

Po wgraniu na płytkę programu, każde potrząśnięcie płytką spowoduje wylosowanie jednej z trzech wartości, a co za tym idzie przypisanego jej symbolu.

Powyższy skrypt można modyfikować na różne sposoby, wykorzystując płytkę do losowania dowolnych elementów. Postanowiłam więc stworzyć program, działający jak kostka do gry:

Możliwości jest oczywiście więcej, płytka micro:bit po odpowiednim zaprogramowaniu może stać się maszyną losującą…

Print Friendly, PDF & Email
Justyna Klimczyk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Skip to content