Możesz zostać Andersenem.

story1

artist krisblues/storybird.com

Pamiętam jak w dzieciństwie mama czytała mi i mojemu bratu książki. Na okładce przecież widniał napis-Poczytaj mi, mamo. Tata robił to nieporadnie, ale też lubiłam jak nam czytał. Szybko sama nauczyłam się czytać, bo zauważyłam, że tata skraca czytanie i opuszcza zdania, które na pewno czytała nam mama. Od tego momentu wielokrotnie zdobywałam tytuł Mola książkowego w konkursie osiedlowej biblioteki. Nadal bardzo lubię czytać, książki dostaję i kupuję w prezencie. Czasu nie mam za dużo, ale w wakacje, ferie z radością nadrabiam czytelnicze zaległości.

Staram się, aby czytanie sprawiało przyjemność moim uczniom. Mamy w klasie biblioteczkę pełną ciekawych książek, które przynieśli do klasy i muszę przyznać, że dzieci chętnie po nie sięgają. Czytam też moim uczniom codziennie, ponieważ zainicjowałam w naszej szkole akcję-Cała Polska Czyta Dzieciom. W pierwszej klasie zaczytywaliśmy się przygodami Zuźki Zołzik. Sama śmiałam się chyba najgłośniej, bo Zuźka ma niesamowite przygody i zawsze wpada w niezłe tarapaty.

Umiejętność czytania ściśle łączy się z umiejętnością pisania. W klasach młodszych to równorzędne umiejętności. Trzeba się sporo napracować, by na koniec klasy trzeciej dzieci czytały i pisały na poziomie umożliwiającym im naukę w klasach IV-VI. Jeszcze więcej wysiłku wymaga od nauczyciela sprawienie, by czytanie i pisanie były przyjemnością, a nie nudną koniecznością.

Dzieci bardzo lubią tworzyć swoje własne książki, wymyślać historyjki, ilustrować przeczytane lektury. To ich wrodzona umiejętność, zawsze zachwycam się, jak swobodnie wymyślają fabułę, bohaterów, uzasadniają swoje zdanie, budują dialogi. Kiedy potrafią już pisać staram się często organizować zajęcia związane z tworzeniem książek na różne tematy.

Ostatnio uczestniczyłam w kursie online przygotowanym przez Irene Peteraki, ambasadora programu eTwinning w Grecji  na temat współpracy podczas tworzenia książek w wersji online. Kurs był tak przemyślany, że co dwa dni pracowałam z innym nauczycielem z Europy, wspólnie tworzyliśmy historyjki, książki w aplikacjach wybranych przez Irene. Korzystaliśmy z GoogleDocs, TitanPad, a w programie PrimaryPad wszyscy uczestnicy kursu pisali jedno opowiadanie, które w ostatecznej wersji zostanie rozesłane uczestnikom mailem. 55 nauczycieli z różnych części Europy przez  pięć dni stworzyło całkiem ciekawe wspólne dzieło.

Kurs się skończył, w głowie kotłują się pomysły-już nie mogę się doczekać, by stworzyć  małe arcydzieła z moimi uczniami.

Pierwszy program, który mnie zachwycił to storybird.

www.storybird.com

Słyszałam o nim wcześniej, ale nie próbowałam z niego korzystać. Jest to darmowa aplikacja do tworzenia książek z gotowych ilustracji przygotowanych przez artystów plastyków. Ilustracje są zachwycające, niezwykle barwne, przedstawiają różnorodną tematykę, do ich wykonania zastosowano ciekawe techniki plastyczne. Samo oglądanie ich wprowadzi nas i naszych uczniów w świat baśni, wyobraźni i magii. Co ważne, można korzystać z polskich znaków. Łatwo więc będzie wykonać podpisy moim małym uczniom, a na zajęciach języków obcych uczniowie swobodnie są w stanie przygotować każdy tekst.

Pracę w programie zaczynamy od założenia konta. Można założyć konto nauczycielskie i zaprosić do tworzenia książek trzydziestu uczniów. Co ważne uczniowie mogą pracować w parach, tworzyć jedną książeczkę. Umiejętność współpracy, komunikowania się, uzgadniania, planowania, odpowiedzialności za wspólne dzieło to dodatkowe korzyści podczas tworzenia książki. W wersji darmowej gotową książeczkę możemy opublikować w biblioteczce storybird, możemy uczynić ja prywatną, link przesłać znajomym. Wg warunków użytkowania aplikacji, jeśli książeczka napisana jest w języku angielskim, przechodzi proces weryfikacji i po pewnym czasie zostaje opublikowana, można pobrać EMBED code do zamieszczenia na blogu, stronie klasy. Jeśli natomiast piszemy w języku polskim powinniśmy robić to  na koncie nauczyciela,  zapisujemy dzieło  jako Private – not for schools. Mamy od razu wygenerowany EMBED code do zamieszczenia na stronie klasy lub na blogu.

Aplikacja Storybird może być wykorzystana przez nauczyciela w różny sposób Można stworzyć pierwsze strony książki i wspólnie dokończyć publikację, można poprosić o wymyślenie podpisów pod wybranymi przez nauczyciela ilustracjami tworzącymi książkę na temat podany przez nauczyciela, można przygotować uczniom książkę, którą przeczytają w domu i napiszą odpowiedzi na pytania nauczyciela. Możliwości jak zwykle jest tyle ile osób korzystających ze Storybird. Uważam, że jest to jedna z ciekawszych aplikacji, którą poznałam ostatnio, ponieważ w pracy z małymi dziećmi potrzebuję prostych, intuicyjnych narzędzi i szybkiego, widzialnego efektu. Storybird mi to zapewnia. Mogę zostać Andersenem.

http://storybird.com/books/zabawy-przyjacio/

Kolejna aplikacja, którą poznałam na kursie to Little Birds Tales.

http://www.littlebirdtales.com/home/default/

W tym darmowym programie można do stworzonej książki  dodatkowo nagrać swoją narrację, niestety nie można w podpisach używać polskich liter. Aplikacja umożliwia  założenie konta nauczycielskiego, dodanie listy uczniów. Wszystkie  stworzone przez uczniów książki mamy dzięki temu w jednym miejscu.

Aby przygotować historyjkę można wykorzystać zdjęcia, ale też narysować obrazki w aplikacji- otworzy nam się okno z narzędziem do rysowania podobnym do programu Paint. Dodatkową funkcją jest korzystanie zarówno ze zdjęć, jak też dorysowywanie do nich swoich elementów w programie graficznym tej aplikacji.

Program jest bardzo prosty w obsłudze, przyjazny interfejs sprzyja młodszym uczniom. Link do gotowej książki można wysłać mailem, Embed code umożliwi umieszczenie dzieła na blogu lub stronie klasy. Program można wykorzystać do różnych celów edukacyjnych i na wielu przedmiotach. Liczy się kreatywność nauczyciela oraz  uczniów.

Mam nadzieję, że zachęciłam czytelników tego bloga do zabawy z programami  do tworzenia książek. Andersenem może być każdy uczeń, i to my, nauczyciele powinniśmy sprawić, by nasi uczniowie w to uwierzyli.

Print Friendly

5 thoughts on “Możesz zostać Andersenem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.