Bezpieczna komunikacja w Internecie – Retroshare (cz. 1)

W dzisiejszych czasach kwestie zachowania prywatności w sieci są ciągle aktualne.

rs_logo_web

Chciałbym podzielić się z Wami informacjami o pewnym bardzo ciekawym projekcie, ktory umozliwia bezpieczną wymiane informacji, bez centralnego serwera, bez żadnej korporacji, która mogłaby kontrolowac przepływ informacji Poznajcie Retroshare….

to program o otwartym kodzie, przeznaczony do bezpiecznej komunikacji w zdecentralizowanej sieci Friend-to-Friend, odmianie sieci P2P, w której ludzie łącza się głównie ze swoimi znajomymi i np. rozmawiają lub przesyłają pliki, zaś wymiana informacji zabezpieczona jest szyfrowaniem, podpisami cyfrowymi oraz anonimowa poza kręgiem przyjaciół. Aplikacja bazuje na tzw. sieci zaufania i kodowaniu całej komunikacji za pomocą OpenSSL.

Tak, zdaję sobie sprawę, że większość uczniów i nauczycieli natychmiast będzie chciało zamknąć tę stronę – to jest techniczny skrót możliwości. Ale za tym kryje się coś ciekawego.

To możliwość wymiany informacji, której nikt zbyt łatwo nie podsłucha.

To współpraca w sieci, która wymaga wzajemnej akceptacji jako znajomej/znajomego z wymiana kluczy PGP (patrz: Pretty Good Privacy) – to dobry temat na niejedną lekcję informatyki oraz matematyki.

Pominę opis instalacji, ponieważ można sobie spokojnie zobaczyć to na stronie pobierania Retroshare. Aplikacja dostępna jest dla systemów Linux, MacOS, Windows.

rs_15_app_menu

Po uruchomieniu musimy utworzyć swój profil, wymyslić hasło (powinno byc skomplikowane), i po chwili mamy gotowe środowisko pracy.

rs_15_generate

Powyżej mój profil.

Uwaga! Wszystkie zrzuty tutaj to mój Linux 😉 Osobisty.

Po skonfigurowaniu profilu mamy dostęp do wszystkich narzędzi. Możemy korzystać z różnych funkcji, a Retroshare ma ich troche w zanadrzu:
• brak konieczności korzystania z serwerów, kompletna decentralizacja i niezależność od korporacji, poważna trudność w ocenzurowaniu kontentu umieszczonego w sieci RetroShare,
• wiele równoczesnych procesów pobierania i wysyłania danych, dodawanie plików do pobrania poprzez kopiowanie linków ze stron internetowych,
• wyszukiwanie przyjaciół i przyjaciół swoich przyjaciół, system zaproszeń itp., także możliwość przeglądania bardziej publicznych zasobów, ale przy zapewnieniu anonimowości dla osób je udostępniających, jak również dla nas samych,
• przesyłanie wiadomości poprzez chat (także grupowy) i komunikatory internetowe,
• tzw. ściany, na których umieszcza się różne informacje,
• dostęp do rozmaitych forów i kanałów,
• komunikacja Voice over IP,
• obsługa strumieniowania multimediów,
• autentykacja Gnu Privacy Guard (GnuPG),
• szyfrowanie OpenSSL,
• wsparcie dla różnych wtyczek, tworzonych przez społeczność open source,
• przekierowania portów UPnP/NAT-PMP,
• korzystanie z niektórych funkcji za pomocą ikony dostępnej w obszarze powiadomień Windows

 Aby dodać przyjaciela, nalezy wybrac funkcję Dodaj, a następnie „Wyślij zaproszenie przez Email”. To najłatwiejszy sposób przekazania drugiej osobie naszego klucza publicznego.

rs_25_add

Zachęcam wszystkich do pobierania, instalowania, testowania. Mój adres mailowy to:

a.jurkiewicz (@) abix. info.pl

Wysyłajcie mi zaproszenia do znajomych, abym widział, że ktoś chce i próbuje używac bezpiecznych kanałów informacyjnych w internecie.

Niebawem cz. 2 artykułu – jak tylko będą znajomi….


Adam Jurkiewicz – haker edukacji, absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.
Trener technologii Web 2.0 ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.
Prelegent oraz prowadzący warsztaty dla nauczycieli w trakcie wielu konferencji edukacyjnych, m.in: Od Becika Każdy Klika w Kołobrzegu, K@SSK w Nowym Tomyślu, Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Pracowni Szkolnych w Mrozach, Nowoczesne Technologie dla Edukacji w Radomiu.
Współpracownik Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania, w projekcie „Strategie Wolnych i Otwartych Implementacji” twórca części scenariuszy mechatronicznych zajęć pozalekcyjnych z użyciem oprogramowania Scratch i mikrokontrolerów kompatybilnych z Arduino oraz ekspert ds. systemów i współtwórca systemu operacyjnego Szkolny Remiks Uczniowski.
Współpracownik Fundacji Interkl@sa, w projekcie „E-Pasj@ – nowoczesne nauczanie” ekspert ds. otwartego oprogramowania edukacyjnego. Prowadzi spotkania edukacyjne z nauczycielami w całym kraju.
Współpracownik Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.
Propagator Wolnego i Otwartego Oprogramowania, otwartej cyfrowej mapy OpenStreet Map i wszelkich „otwartych” rozwiązań. Prywatnie – miłośnik szant, stateczny mąż i ojciec, zwariowany nauczyciel młodzieży, jeśli tylko ma okazję.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.