Dyskoteka, roboty, programowanie wizualne, Scratch, AbiDuino…

abiduino_01Często na różnych spotkaniach poświęconych edukacji słucham, jak wiele miejsca poświęca się temu, aby uzmysłowić wszystkim, że dzisiejsza młodzież potrzebuje bodźców, które zachęcą ich do nauki. Prelegenci prześcigają się w pomysłach na multimedialną oprawę lekcji, wykorzystanie tablic interaktywnych itp…

Ja tymczasem chciałbym pokazać Wam pomysł na oddanie inwencji w ręce młodzieży…

Oczywiście dotyczy to zajęć info-technicznych, gdyż taka jest moja profesja – zajmuje się zawodowo informatyką. Ponieważ właśnie dzisiaj mówiłem o takich kwestiach na sympozjum Centrum Dydaktyki Cyfrowej w Katowicach, więc teraz wieczorem na spokojnie w hostelu opisuję to jako pomysł na zajęcia pozalekcyjne.

A więc przejdźmy do sedna sprawy. Przede wszystkim otoczenie całego pomysłu – hakowanie, czyli zgłębianie tajników działania. Nie kradzież, nie włamywanie się, lecz nauka. Tak, haker to nie jest ktoś zły, to ktoś, kto ma dużą wiedzę. Dlatego bądźmy hakerami 😉 Dlatego ja wykorzystuje takie narzędzia, które pozwalają mi na dokładne ich poznanie. OpenSource – czyli oprogramowanie, którego kod źródłowy jest dostępny dla wszystkich. Przy okazji:

DARMOWE i LEGALNE dla WSZYSTKICH

(dla nauczycieli i dla uczniów, dla rodziców i dyrektorów).

Pulpit FREE_Desktop

 

Do tego OpenHardware – czyli sprzęt, na który nie ma patentów – każdy może go wytworzyć samodzielnie.

axdinouno_fb_tlo

W moim przypadku używam platformy AbiDuino, kompatybilnej i opartej na Arduino UNO. Aby użyć tego wspólnie, potrzebne jest oprogramowanie – tu użyłem Scratch dla Arduino, w którym stworzyłem niewielki program, który steruje diodami LED, zapalając je i gasząc na przemian.

scratch_lcd_disco

Efekt można zobaczyć na filmie:

 

Sam kod programu jest trywialny – myślę, że nawet nie trzeba go zbytnio komentować. Oczywiście zauważycie, że ów „kod” to tak naprawde bloczki, które mozemy sklejac ze sobą. Nie potrzeba wielkiej wiedzy technicznej, aby stworzyć taki program. A przy okazji nauczyciel ma mozliwość wytłumaczenia takich trudnych pojęć, jak np. (http://pl.wikipedia.org/wiki/Dioda_elektroluminescencyjna):

  • dioda LED
  • katoda i anoda
  • światło, promieniowanie
  • elektrony
  • kwanty

Programowanie w środowisku Scratch jest bardzo proste, w tej chwili wiele organizacji jest zaangażowanych w propagowanie tego środowiska:

  • CEO – Koduj z Klasą
  • OEIIZK i „Rodzice w edukacji” – Pączki w programowaniu
  • Samsung – Mistrzowie kodowania

Dla bardziej zaawansowanych użytkowników istnieje możliwość tworzenia aplikacji w oparciu o język Proccesing i C++

arduino_ide

Dla jeszcze innych mamy w zanadrzu biblioteki do obsługi AbiDuino z poziomu języka Python – to dla pasjonatów nowoczesnych technologii.

Reasumując, mamy wiele elementów, które możemy wykorzystywać, aby pokazać młodzieży ciekawe zastosowania elektroniki, a od tego juz krok do robotyki. Zresztą, właśnie w tej chwili dowiedziałem sie o ciekawej inicjatywie:
European Robotics Week 2014 will be from 24 to 30 November 2014.
(http://www.eu-robotics.net/eurobotics-week/about-eurobotics-week/index.html)

Młodzieży nie potrzeba wiele – wystarczy dać im ciekawe narzędzie do ręki. Ja przekonałem się o tym już wielokrotnie, kiedy na różnych spotkaniach pozwalałem im po prostu wymyślać własne układy z AbiDuino. Jedyne, co im pokazywałem, to podstawowe elementy:

  • jak połączone są ścieżki w podstawce
  • jak podłączyć diodę
  • jak sprawić, aby dioda zapaliła się lub zgasła.

Mogę pochwalić się przykładowymi zajęciami (a właściwie już działaniami młodzieży):

ipp

Dziewczyny z Zespołu Szkół Samorządowych w Sułkowicach Bolęcinie, gdzie dyrektorem jest Zbigniew Grabowski, również SuperbelferRP, a ja miałem ten zaszczyt prowadzić tam pokazy platformy i możliwości jej zastosowania. W chwili obecnej szkoła korzysta z AbiDuino na zajęciach pozalekcyjnych z informatyki.

Myślę, że takie lekcje mogą być super wprowadzeniem w świat robotyki, a od tego już tylko krok w stronę informatyki wysokiego poziomu.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.