LEGO + Arduino + SNAP = zabawa i nauka

LEGO i ArduinoCzy klocki LEGO to tylko zabawa? Nie – tak samo, jak Minecraft nie jest tylko grą. To bardzo elastyczne narzędzie edukacyjne – wystarczy trochę wyobraźni, Arduino, kilka kabelków, diody, specjalne oprogramowanie (OpenSource, więc dostępne dla każdego za darmo)…Co pewien czas staram się wspólnie z moim 11-letnim synem budować różne rzeczy, aby sprawdzić, czy można gry lub zabawki „przenieść” na grunt edukacyjny. Ku mojemu zdziwieniu (kłamię – ja jestem o tym przekonany) oczywiście doskonale się to udaje – przy odpowiednim doborze kierunku działań i określeniu celu. Ale, co ja będę tu praktyków edukacji uczył – przecież Wy to wiecie doskonale.
Dlatego tylko opiszę kilka elementów technicznych, aby nasze klocki ożyły, a młodzież szybko się nauczyła, co to jest mechatronika.
Klocki – tutaj mamy całkowitą dowolność, ustalamy z dziećmi, co budujemy, jedyne, o czym należy pamiętać – to aby przeznaczyć odpowiednie miejsce na płytkę Arduino.

lego_arduino_all

Układ – Oczywiście musimy wiedzieć, jak połączyć kabelki, aby diody świeciły, ale tu z pomocą przychodzą nam materiały Edukacyjne wypracowane w projekcie SWOI. Kto ich nie posiada, a chciałby – proszę o kontakt ze mną ( materialy-edu (at) cyfrowaszkola.waw.pl ) – są darmowe, na otwartych licencjach. Każdy może je mieć.

arduino-ksiazka

Arduino – to niestety trzeba zakupić, nie będę pisał, gdzie ani za ile – szukanie tego pozostawiam Wam, aby przez przypadek nie promować tu konkretnych firm.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Arduino_Uno.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Arduino_Uno.jpg

Oprogramowanie sterujące – tutaj mamy naprawdę dosyć duże pole do manewru. Możemy użyć kilku rozwiązań:

  • Arduino IDE – język processing
  • Scratch dla Arduino – scratch wzbogacony o obsługę komunikacji z Arduino ze specjalnym Firmware
  • SNAP – modyfikacja Scratcha komunikująca się z Arduino za pomocą biblioteki Firmata (szybsza w komunikacji i zapewniająca większą elastyczność)

Nie będę tu dokładnie opisywał tych środowisk, może kiedyś znajdę chwilę – ja użyłem w tym konkretnym przypadku SNAPa – właśnie aby sprawdzić, czy jest lepszy od S4A – uwierzcie mi na słowo – JEST lepszy 😉
Ja użyłem SNAP w systemie Linux – mój syn używa zarówno Linuksa, jak i Windowsa na jednym komputerze, staram się pokazywać mu, że są różne środowiska – dzięki temu swobodnie porusza się w systemach komputerowych.
W ten sposób z zabawy uczyniłem naukę programowania wizualnego mikrokontrolera podłączonego do komputera.

A oto efekt – krótkie video pokazujące jak to działa.

Mam nadzieję, że mój wpis będzie dla Was inspiracją do takich działań.


Adam Jurkiewicz – haker edukacji, absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.
Trener technologii Web 2.0 ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.
Prelegent oraz prowadzący warsztaty dla nauczycieli w trakcie wielu konferencji edukacyjnych, m.in: Od Becika Każdy Klika w Kołobrzegu, K@SSK w Nowym Tomyślu, Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Pracowni Szkolnych w Mrozach, Nowoczesne Technologie dla Edukacji w Radomiu.
Współpracownik Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania, w projekcie „Strategie Wolnych i Otwartych Implementacji” twórca części scenariuszy mechatronicznych zajęć pozalekcyjnych z użyciem oprogramowania Scratch i mikrokontrolerów kompatybilnych z Arduino oraz ekspert ds. systemów i współtwórca systemu operacyjnego Szkolny Remiks Uczniowski.
Współpracownik Fundacji Interkl@sa, w projekcie „E-Pasj@ – nowoczesne nauczanie” ekspert ds. otwartego oprogramowania edukacyjnego. Prowadzi spotkania edukacyjne z nauczycielami w całym kraju.
Współpracownik Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.
Propagator Wolnego i Otwartego Oprogramowania, otwartej cyfrowej mapy OpenStreet Map i wszelkich „otwartych” rozwiązań. Prywatnie – miłośnik szant, stateczny mąż i ojciec, zwariowany nauczyciel młodzieży, jeśli tylko ma okazję.

Print Friendly, PDF & Email
Adam Jurkiewicz

Adam Jurkiewicz

Adam Jurkiewicz - haker edukacji, członek nieformalnej grupy SuperbelfrzyRP. Absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.

Zdobywca wyróżnienia Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce, trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop - remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich - dostępnego na stronie http://free-desktop.pl

Twórca portalu http://robotgame.edu.pl - platformy do współzawodnictwa wśród uczniów, w oparciu o RGKit (OpenSource) - bibliotekę walk robotów w Pythonie. Twórca portalu http://robotyka.cyfrowaszkola.waw.pl - środowiska do sterowania robotami na ekranie w oparciu o projekt Open Source Reeborg - Blockly i Python.
Adam Jurkiewicz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.