LEGO + Arduino + SNAP = zabawa i nauka

LEGO i ArduinoCzy klocki LEGO to tylko zabawa? Nie – tak samo, jak Minecraft nie jest tylko grą. To bardzo elastyczne narzędzie edukacyjne – wystarczy trochę wyobraźni, Arduino, kilka kabelków, diody, specjalne oprogramowanie (OpenSource, więc dostępne dla każdego za darmo)…Co pewien czas staram się wspólnie z moim 11-letnim synem budować różne rzeczy, aby sprawdzić, czy można gry lub zabawki „przenieść” na grunt edukacyjny. Ku mojemu zdziwieniu (kłamię – ja jestem o tym przekonany) oczywiście doskonale się to udaje – przy odpowiednim doborze kierunku działań i określeniu celu. Ale, co ja będę tu praktyków edukacji uczył – przecież Wy to wiecie doskonale.
Dlatego tylko opiszę kilka elementów technicznych, aby nasze klocki ożyły, a młodzież szybko się nauczyła, co to jest mechatronika.
Klocki – tutaj mamy całkowitą dowolność, ustalamy z dziećmi, co budujemy, jedyne, o czym należy pamiętać – to aby przeznaczyć odpowiednie miejsce na płytkę Arduino.

lego_arduino_all

Układ – Oczywiście musimy wiedzieć, jak połączyć kabelki, aby diody świeciły, ale tu z pomocą przychodzą nam materiały Edukacyjne wypracowane w projekcie SWOI. Kto ich nie posiada, a chciałby – proszę o kontakt ze mną ( materialy-edu (at) cyfrowaszkola.waw.pl ) – są darmowe, na otwartych licencjach. Każdy może je mieć.

arduino-ksiazka

Arduino – to niestety trzeba zakupić, nie będę pisał, gdzie ani za ile – szukanie tego pozostawiam Wam, aby przez przypadek nie promować tu konkretnych firm.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Arduino_Uno.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Arduino_Uno.jpg

Oprogramowanie sterujące – tutaj mamy naprawdę dosyć duże pole do manewru. Możemy użyć kilku rozwiązań:

  • Arduino IDE – język processing
  • Scratch dla Arduino – scratch wzbogacony o obsługę komunikacji z Arduino ze specjalnym Firmware
  • SNAP – modyfikacja Scratcha komunikująca się z Arduino za pomocą biblioteki Firmata (szybsza w komunikacji i zapewniająca większą elastyczność)

Nie będę tu dokładnie opisywał tych środowisk, może kiedyś znajdę chwilę – ja użyłem w tym konkretnym przypadku SNAPa – właśnie aby sprawdzić, czy jest lepszy od S4A – uwierzcie mi na słowo – JEST lepszy 😉
Ja użyłem SNAP w systemie Linux – mój syn używa zarówno Linuksa, jak i Windowsa na jednym komputerze, staram się pokazywać mu, że są różne środowiska – dzięki temu swobodnie porusza się w systemach komputerowych.
W ten sposób z zabawy uczyniłem naukę programowania wizualnego mikrokontrolera podłączonego do komputera.

A oto efekt – krótkie video pokazujące jak to działa.

Mam nadzieję, że mój wpis będzie dla Was inspiracją do takich działań.


Adam Jurkiewicz – haker edukacji, absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.
Trener technologii Web 2.0 ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.
Prelegent oraz prowadzący warsztaty dla nauczycieli w trakcie wielu konferencji edukacyjnych, m.in: Od Becika Każdy Klika w Kołobrzegu, K@SSK w Nowym Tomyślu, Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Pracowni Szkolnych w Mrozach, Nowoczesne Technologie dla Edukacji w Radomiu.
Współpracownik Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania, w projekcie „Strategie Wolnych i Otwartych Implementacji” twórca części scenariuszy mechatronicznych zajęć pozalekcyjnych z użyciem oprogramowania Scratch i mikrokontrolerów kompatybilnych z Arduino oraz ekspert ds. systemów i współtwórca systemu operacyjnego Szkolny Remiks Uczniowski.
Współpracownik Fundacji Interkl@sa, w projekcie „E-Pasj@ – nowoczesne nauczanie” ekspert ds. otwartego oprogramowania edukacyjnego. Prowadzi spotkania edukacyjne z nauczycielami w całym kraju.
Współpracownik Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.
Propagator Wolnego i Otwartego Oprogramowania, otwartej cyfrowej mapy OpenStreet Map i wszelkich „otwartych” rozwiązań. Prywatnie – miłośnik szant, stateczny mąż i ojciec, zwariowany nauczyciel młodzieży, jeśli tylko ma okazję.

Print Friendly

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.