Mechatronika i 5 klasa szkoły podstawowej w Łazach

selfieOd dzisiaj wiem już, że po zajęciach nie pytam się młodzieży, czy było ciekawie,

tylko czy zrobimy sobie selfie?

Dlaczego? Otóż….Dzisiaj prowadziłem zajęcia z mechatroniki w Zespole Szkół Publicznych im. Jana Pawła II w Łazach. 2 grupy dzieci z piątej klasy podstawówki oraz pierwszej gimnazjum. Jak zwykle w takich zajęciach zacząłem od omówienia sposobu działania świateł sygnalizatora na skrzyżowaniu, potem pokazałem im schemat połączeń, jaki mają do wykonania.

Schemat połączeń przygotowałem dzięki aplikacji Fritzing Arduino Editor.

aj_fritz

Krótko wytłumaczyłem, jak zbudowana jest płytka prototypowa, co dzięki niej uzyskujemy, i po prostu powiedziałem – zróbcie teraz tak, jak na schemacie. Dzieciaki raźno zabrały się do pracy.

dzieci_kabelki_praca

Jak tylko kabelki były gotowe, przeszliśmy do etapu programowania. Tutaj chciałbym przypomnieć, że dzięki możliwościom, jakie daje nam Open Source, jestem w stanie przygotować kompletny system operacyjny wraz ze wszystkimi aplikacjami, jakie są niezbędne do zajęć, w postaci Pendrive, z którego można uruchomić komputer.

Polecam każdemu, kto chce się zapoznać – FREE_Desktop – wolnościowy system operacyjny, darmowy i legalny.

A na zajęciach używaliśmy Scratch dla Arduino – jest to specjalna wersja środowiska Scratch 1.4, przystosowana do współpracy z płytkami rodziny Arduino UNO R3. Oczywiście to również jest Open Source.

dzieci_s4a

Pierwsze okrzyki radości pojawiły się w momencie, kiedy okazało się, że można zapalać i gasić diody sterując rzeczywistością z komputera – to jest ta chwila, kiedy zaczynają się okrzyki: hurra!, wow!, o jejku 😉 Ten moment lubię najbardziej. Później wszystko biegnie coraz szybciej. Dzieci, dla których środowisko Scratch jest przyjazne, z łatwością tworzą kod, który steruje diodami. Oto krótki film wykonany przez nauczyciela Jacka Tuzinka.

Dzieci szczęśliwe, mam nadzieję, że wyniosły z lekcji nowe umiejętności i wiedzę. A na koniec – selfie.

Myślę, że miny świadczą za 1000 słów.

selfie

Print Friendly, PDF & Email

Adam Jurkiewicz

Adam Jurkiewicz - haker edukacji, członek nieformalnej grupy SuperbelfrzyRP. Absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.

Zdobywca wyróżnienia Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce, trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop - remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich - dostępnego na stronie http://free-desktop.pl

Twórca portalu http://robotgame.edu.pl - platformy do współzawodnictwa wśród uczniów, w oparciu o RGKit (OpenSource) - bibliotekę walk robotów w Pythonie. Twórca portalu http://robotyka.cyfrowaszkola.waw.pl - środowiska do sterowania robotami na ekranie w oparciu o projekt Open Source Reeborg - Blockly i Python.
Adam Jurkiewicz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.