Mechatronika i programowanie – klasy w ZSO2 Wejherowie

Bycie Superbelfrem to chyba stan umysłu, a właściwie ciągła potrzeba dzielenia się swoimi pasjami z innymi. Jestem na urlopie (całe 4 dni), a i tak w tym czasie za namową koleżanki prowadzę warsztaty z mechatroniki i programowania dla uczniów klasy 5 i 6 szkoły w Wejherowie (http://www.zso2wejherowo.pl/szkola-podstawowa). Dlaczego o tym piszę? W sumie takich lekcji przeprowadziłem już wiele, wielokrotnie też o tym pisałem. Ale chciałbym podzielić się odkrytą programistką, Olą – dziewczyna ma zadatki na naprawdę niezłą koderkę.

Oczywiście jak zwykle pokazuję układy oparte o Arduino – budujemy z dzieciakami układ sygnalizacji świateł drogowych – ja pokazuje im schemat, one podłączają kabelki, diody.

Potem zaczynamy programować. W systemie Linux FREE_Desktop mam to tak ładnie przygotowane, że AbiDuino są od razu widoczne w oprogramowaniu Snap4arduio. Jeśli chcecie sobie pobrać to za darmo, w pełni legalnie – to tworzę dla każdego: http://wiki.cyfrowaszkola.waw.pl/doku.php/public:fd:install_iso

Potem szybko już tworzyliśmy kod oprogramowania (a właściwie blokowy schemat działania). Tutaj trochę im pomagałem, ale w większości pracowali samodzielnie. Stworzyliśmy taki algorytm, który powodował ładne świecenie się diód w kolejności:

* czerwona
* żółta
* zielona

I cóż, to już koniec 45 minutowej lekcji, czasu nie ma zbyt wiele, potem kolejna klasa przerabiała to samo.

Na koniec jak zwykle proszę dzieciaki o wspólne selfie, i pytam się, czy taką informatykę lubią – jak sadzicie, co odpowiadali?

Nie będzie nagród za prawidłowe odpowiedzi.

I na koniec o naszej Oli – ona w trakcie pracy nie tylko samodzielnie wymyśliła, jak świecą się światła na skrzyżowaniu (zastanówcie się, czy wy wiecie), lecz także to zaprogramowała. Poprosiłem o ocenę Celującą dla niej z informatyki – takie talenty trzeba łowić. a przyszłość wróżę jej z Pythonem lub innym językiem programowani 😉

Kto chce obejrzeć jej wstępny projekt – oto video.


Adam Jurkiewicz – haker edukacji, absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.
Trener technologii Web 2.0 ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.
Prelegent oraz prowadzący warsztaty dla nauczycieli w trakcie wielu konferencji edukacyjnych, m.in: Od Becika Każdy Klika w Kołobrzegu, K@SSK w Nowym Tomyślu, Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Pracowni Szkolnych w Mrozach, Nowoczesne Technologie dla Edukacji w Radomiu.
Współpracownik Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania, w projekcie „Strategie Wolnych i Otwartych Implementacji” twórca części scenariuszy mechatronicznych zajęć pozalekcyjnych z użyciem oprogramowania Scratch i mikrokontrolerów kompatybilnych z Arduino oraz ekspert ds. systemów i współtwórca systemu operacyjnego Szkolny Remiks Uczniowski.
Współpracownik Fundacji Interkl@sa, w projekcie „E-Pasj@ – nowoczesne nauczanie” ekspert ds. otwartego oprogramowania edukacyjnego. Prowadzi spotkania edukacyjne z nauczycielami w całym kraju.
Współpracownik Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.
Propagator Wolnego i Otwartego Oprogramowania, otwartej cyfrowej mapy OpenStreet Map i wszelkich „otwartych” rozwiązań. Prywatnie – miłośnik szant, stateczny mąż i ojciec, zwariowany nauczyciel młodzieży, jeśli tylko ma okazję.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Print Friendly

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.