Mechatronika w naszych szkołach – czy warto?

Licencja CC-BY_SA
Licencja CC-BY_SA https://www.flickr.com/photos/snazzyguy/3062481711

Czy chcemy, aby nasza młodzież kształciła się w kierunkach infotechnicznych? Czy chcemy, aby potrafiła radzić sobie z internetem rzeczy, który tuż tuż, już za chwileczkę- stanie się faktem? Co nauczyciele mogą pokazywać i czego nauczać? Zapraszam do dyskusji…

W ciągu kilku ostatnich lat miałem okazję prowadzić warsztaty dla nauczycieli z użyciem zestawów mechatronicznych opartych o projekt Open Hardware – czyli układu, który nie posiada patentów. Brak patentów ma ogromne znaczenie dla edukacji, gdyż nie jest ograniczony żadnymi regułami – można używać go w dowolny sposób i w dowolnym celu. Moim zdaniem to ważne – Wolność słowa i wolność ekspresji (także poprzez wolność w konstruowaniu) to wartości, jakie warto wpajać młodym ludziom na różnych etapach ich rozwoju.

 Dzisiaj dodatkowo przeprowadziłem małe warsztaty dla uczniów klas piątych i szóstych szkoły podstawowej, właśnie z wykorzystaniem modułów AbiDuino – opartych o kontroler serii Arduino Uno R3.

Zajęcia odbyły się w ramach Togodnia Kodowania organizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, gdzie w projekcie Koduj z Klasą jestem jednym z ambasadorów języka Python.

Zajęcia odbyły się w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 7 na warszawskim Bemowie, jeśli kogos interesują szczegóły to proszę kontaktować się z paniami, które były obecne z uczennicami i uczniami:

  • Maria Wołowiec
  • Anna Kawa

Sala informatyczna, w której odbyły się zajęcia, pozostaje pod opieką nauczycieli:

  • Jarosława Szaciłło
  • Danuty Dziadyk-Szczepińskiej

Prowadzą stronę, na której można przeczytać równiez informację o zajęciach. Dodam, że komputer nauczycielski jest wyposażony w system operacyjny Linux FREE_Desktop, więc jest gotowy od razu na działania z modułami AbiDuino, posiada pełne oprogramowanie Scratch dla Arduino i dzięki temu zajęcia mogły przebiegać bardzo sprawnie.

IMG_20151201_135439

Dzieci były bardzo zainteresowane, zangażowane. Oczywiście znowu okazało się, że dziewczynki są dużo bardziej dokładne w pracy z układami mechatronicznymi.

Jak przeprowadziłem taką lekcję? Przede wszystkim schemat połączeń kabelków – to najważniejsze, bo jeśli kabelki nie będą połączone dokładnie, niestety diody nie będą świeciły, i nie będzie FUN 😉

3_diody_swiatla_skrzyżowania_bb

Schemat przygotowany jest z wykorzystaniem oprogramowania Fritzing – OpenSource, a więc LEGALNEGO i DARMOWEGO dla wszystkich: nauczycieli, uczniów….

Dzięki temu, że projekt pokazuje dokładnie, jak poprowadzić kabelki, to spokojnie udało się każdemu przygotować odpowiedni układ.

IMG_20151201_144343

A zapewniem, że zapał był, próby różne były, zabawa była przednia.

IMG_20151201_144823

Następnie czas na programowanie – ponieważ działaliśmy z młodymi ludźmi, więc wybrałem jako środowisko programistyczne Scratch – w wersji specjalnej dla współpracy z modułami Arduino – S4A.

 

Scratch4Arduino w środowisku LINUX FREE_Desktop
Scratch4Arduino w środowisku LINUX FREE_Desktop

To środowisko pozwala nawet najmłodszym programować układy mechatroniczne. Nie posiada wszystkich możliwości „zwykłego” Arduino IDE (opartego o język Proccesing), ale dla większości prostych zastosowań jest w zupełności wystarczające.

 Jeśli interesują Was materiały dydaktyczne do prowadzenia zajęć, są dostępne ZA DARMO dla każdego na mojej stronie

arduino-ksiazka

Program SWOI został wykonany przez Fundację Wolnego i Otwartego Oprogramowania, a ja miałem zaszczyt uczestniczyć w tym projekcie i trochę przyczynic się do jego sukcesu.

Zachętam wszystkich do zapoznania się z tą publikacją i do próbowania mechatroniki.


Adam Jurkiewicz – haker edukacji, absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.
Trener technologii Web 2.0 ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.
Prelegent oraz prowadzący warsztaty dla nauczycieli w trakcie wielu konferencji edukacyjnych, m.in: Od Becika Każdy Klika w Kołobrzegu, K@SSK w Nowym Tomyślu, Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Pracowni Szkolnych w Mrozach, Nowoczesne Technologie dla Edukacji w Radomiu.
Współpracownik Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania, w projekcie „Strategie Wolnych i Otwartych Implementacji” twórca części scenariuszy mechatronicznych zajęć pozalekcyjnych z użyciem oprogramowania Scratch i mikrokontrolerów kompatybilnych z Arduino oraz ekspert ds. systemów i współtwórca systemu operacyjnego Szkolny Remiks Uczniowski.
Współpracownik Fundacji Interkl@sa, w projekcie „E-Pasj@ – nowoczesne nauczanie” ekspert ds. otwartego oprogramowania edukacyjnego. Prowadzi spotkania edukacyjne z nauczycielami w całym kraju.
Współpracownik Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.
Propagator Wolnego i Otwartego Oprogramowania, otwartej cyfrowej mapy OpenStreet Map i wszelkich „otwartych” rozwiązań. Prywatnie – miłośnik szant, stateczny mąż i ojciec, zwariowany nauczyciel młodzieży, jeśli tylko ma okazję.

Print Friendly, PDF & Email
Adam Jurkiewicz

Adam Jurkiewicz

Adam Jurkiewicz - haker edukacji, członek nieformalnej grupy SuperbelfrzyRP. Absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.

Zdobywca wyróżnienia Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce, trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop - remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich - dostępnego na stronie http://free-desktop.pl

Twórca portalu http://robotgame.edu.pl - platformy do współzawodnictwa wśród uczniów, w oparciu o RGKit (OpenSource) - bibliotekę walk robotów w Pythonie. Twórca portalu http://robotyka.cyfrowaszkola.waw.pl - środowiska do sterowania robotami na ekranie w oparciu o projekt Open Source Reeborg - Blockly i Python.
Adam Jurkiewicz

Latest posts by Adam Jurkiewicz (see all)

Komentarz do “Mechatronika w naszych szkołach – czy warto?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.