Projekt – tłumaczenie aplikacji (cz.1)

Praca projektowa, praca sieciowa, współpraca…

Bardzo modne ostatnio słowa, odmieniane często przez administrację państwową, czyli MEN. No dobrze, tylko co takiego wymyślić, aby było to:

  • z pożytkiem dla uczniów
  • w miarę do ogarnięcia przez nauczycieli
  • zgodne z podstawą programową
  • i jeszcze w ogóle pożyteczne dla innych

Otóż ja chciałbym Wam coś takiego przedstawić. Ponieważ zawsze staram się pisać o Wolnym i Otwartym Oprogramowaniu, więc przytoczę tu owe wolności:

  • wolność uruchamiania programu, w dowolnym celu (wolność 0)
  • wolność analizowania, jak program działa, i dostosowywania go do swoich potrzeb (wolność 1)
  • wolność rozpowszechniania kopii, byście mogli pomóc sąsiadom (wolność 2)
  • wolność udoskonalania programu i publicznego rozpowszechniania własnych ulepszeń, dzięki czemu może z nich skorzystać cała społeczność (wolność 3)

Chciałbym skupić się na ostatniej wolności, dzięki której będziemy mogli w ogóle przeprowadzić nasz projekt.

Otóż społeczność Wolnego i Otwartego Oprogramowania stworzyła nakładkę graficzną na wbudowany w jądro systemu operacyjnego Linux firewall. Ta nakładka to Gufw

Wygląd aplikacji
Wygląd aplikacji

I w sumie nie ma w tym nic ciekawego, w końcu istnieje jeszcze kilkadziesiąt tysięcy innych legalnych, bezpłatnych programów tworzonych przez społeczność, ale – uwaga – ten program jest w języku angielskim. A nie każdy zna język angielski. Co więcej – bardzo często różne gremia sugerują, że dla edukowania naszej młodzieży niezbędne jest oprogramowanie w języku polskim (z czym akurat nie do końca się zgadzam). Dlatego też przeprowadzimy projekt, który ma w swoim głównym celu spolonizowanie tego programu. Poza tym dzieciaki poznają, co to znaczy wspólna praca, oraz poznają ciekawe oprogramowanie.
Nauczyciele będą mogli wykazać się projektem, uczniowie wiedzą z zakresu języka angielskiego i informatyki.
A szeroka społeczność zyska spolszczony program, który każdy będzie mógł wykorzystywać – leganie i za darmo.

Strona projektu w serwisie Ubuntu
Strona projektu w serwisie Ubuntu

Tak więc co jest nam niezbędne ?

  • system operacyjny Linux (SRU_Desktop – Szkolny Remiks Ubuntu)
  • oprogramowanie Gufw – już zainstalowane w SRU_Desktop
  • dostęp do sieci Internet
  • konto w serwisie Canonical Launchpad do tłumaczenia

W tym artykule skupię się na samym systemie Linux i oprogramowaniu Gufw – a w następnych poznamy resztę elementów i mam nadzieję, wspólnie wykonamy dużą pracę.

Zatem do dzieła – SRU_Desktop (Szkolny Remiks Ubuntu), można sobie legalnie i za darmo pobrać z adresu http://wioowszkole.org/SRU – to jest strona projektu Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania, który daje ciekawe, legalne i darmowe oprogramowanie. Pobieramy plik ISO, który możemy wypalić na płytę DVD lub po prostu zapisać na dysku. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że większość z czytających ten artykuł ma na dysku komputera inny, komercyjny i płatny system operacyjny, dlatego też mamy dwie możliwości instalacji Linuksa do naszej pracy:

  1. instalacja „obok” już istniejącego systemu – tu znajdziecie opis
  2. instalacja w wirtualnym środowisku – do tego celu posłuży Wam idealnie oprogramowanie VirtualBox, które potrafi wewnątrz jednego systemu operacyjnego uruchomić inne systemy – patrz: Virtualbox

Dla początkujących polecam sposób 2gi, który jest łatwiejszy i bezpieczniejszy 😉 A kiedy już zapoznacie się z możliwościami Linuksa, możecie spróbować sposobu 1szego.

Kiedy już przebrniecie przez instalację systemu w dowolnej konfiguracji – będziecie mieli zainstalowany system, możecie sprawdzić, czy Gufw będzie się uruchamiał – patrz obrazek poniżej.

Wygląd uruchomionego Gufw w SRU_Desktop
Wygląd uruchomionego Gufw w SRU_Desktop

Zauważcie proszę, że część interfejsu jest już przetłumaczona – to praca innych wolontariuszy; ale dopiero około 17% tekstów jest przetłumaczone – zatem wiele pracy przed nami! Ja oczywiście zobowiązuję się dla najbardziej aktywnych i najlepiej tłumaczących przekazać ładne dyplomy Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania, oraz wstawić się do nauczycieli o dobre oceny.

Poza tym oczywiście musimy mieć jakąś platformę, na której będziemy mogli wymieniać informacje o postępach naszych prac. Do tego celu zaproponuję Friendika, XMPP lub w ostateczności Facebook (którego jednak mniej lubię). Zatem chętnych zapraszam :

  1. do połączenia się ze mną na Friendica – http://friendica.info.pl/profile/adam-jurkiewicz
  2. albo poprzez XMPP Jabbera na np. http://jabber.abp.pl/ – mój JabberID: adam.jurkiewicz@vps.abix.info.pl – i w ten sposób możemy zawsze on-line podyskutować – bezpiecznie, legalnie, za darmo
  3. w ostateczności do połączenia się ze mną na Facebook – http://www.facebook.com/adam.jurkiewicz.796

No i oczywiście czekajcie na dalsze instrukcje w postaci kolejnego artykułu – już wkrótce.

Adam Jurkiewicz

Print Friendly, PDF & Email

Adam Jurkiewicz

Adam Jurkiewicz - haker edukacji, członek nieformalnej grupy SuperbelfrzyRP. Absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.

Zdobywca wyróżnienia Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce, trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop - remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich - dostępnego na stronie http://free-desktop.pl

Twórca portalu http://robotgame.edu.pl - platformy do współzawodnictwa wśród uczniów, w oparciu o RGKit (OpenSource) - bibliotekę walk robotów w Pythonie. Twórca portalu http://robotyka.cyfrowaszkola.waw.pl - środowiska do sterowania robotami na ekranie w oparciu o projekt Open Source Reeborg - Blockly i Python.
Adam Jurkiewicz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.