Python – język programowania, a nauka poprzez grę

CodeCombat - Learn how to code by playing a gameCzy lubicie grać?

Nie wiem, ja lubię, młodzież pewnie też lubi…. Więc, dlaczego nie uczyć sięjęzyka programowania poprzez grę ?

Dziś rozpocznę, i mam nadzieję, że dołączycie do mnie – kurs pythona. Oczywiście – grając. A więc – jeśli chcesz dołączyć, lub tylko poczytać….

Co to jest Python? Wikipedia mówi nam: język programowania wysokiego poziomu ogólnego przeznaczenpython-powered-h-140x182ia, o rozbudowanym pakiecie bibliotek standardowych, którego ideą przewodnią jest czytelność i klarowność kodu źródłowego. Jego składnia cechuje się przejrzystością i zwięzłością.

Oczywiście taka definicja może każdego wystraszyć, dlatego ja krótko pokażę, na czym polegają główne różnice – obejrzyjcie kod funkcji silnia, zrealizowany w C oraz w pythonie. Zobaczycie różnice wyglądu, składni, poza tym bardzo ciekawe jest dynamiczne typowanie zmiennych (sic!) i kilka innych elementów. A oto w praktyce wygląd:

python_vs_c

Oczywiście, to są ciągle „szkolne” metody, czyli pokazywanie kodu. Ja natomiast chciałbym Wam pokazać nową metodę – grę.

CodeCombat – to świetny serwis, dzięki któremu możecie obserwować efekty działań swoich uczniów, a oni „tylko” grają. W nim można założyć sobie profil, dzięki czemu zbieramy nagrody pokonując kolejne poziomy, a przy okazji uczymy się, nawet nie widząc, jak 😉

cc_profil

W grze oczywiście należy się zarejestrować, a następnie mamy do dyspozycji kilka poziomów.

CodeCombat - levels

Rozpoczynamy poziom, a w nim dostępne są kolejne zadania, w praktyce można potraktować je jako lekcje 😉

CodeCombat - Start level

Tutaj kilka ważnych uwag:

  • Gra jest całkowicie „Open Source”, czyli o otwartym kodzie źródłowym, dostępnym dla wszystkich. To nie oznacza, że jest całkowicie „za darmo” – pewne dodatkowe funkcje na serwerze CodeCombat są płatne w modelu subskrypcji miesięcznej. Lecz na serwisie GitHub dostępny jest pełny kod źródłowy wersji „otwartej” – w przyszłości planuję pobrać go, zainstalować własny serwer i sprawdzić, ile tam jest dostępnych elementów.
  • Gra hest tłumaczona przez wolontariuszy, zatem każdy może dołączyć i tłumaczyć dalej. Zachęcam.

Całość kodu posiadanego przez CodeCombat lub hostowanego na codecombat.com, zarówno w repozytorium GitHub, jak i bazie codecombat.com, podlega licencji MIT. Zawiera się w tym całość kodu w systemach i komponentach, które są udostępnione przez CodeCombat w celu tworzenia poziomów.

A oto, jak wygląda gra „w środku” – wykonywanie konkretnego poziomu.

CodeCombat - Playing

Myślę, że warto próbować – ja właśnie utwzorzyłem klan Superbelfrów, zapraszam do niego wszystich chętnych:

Link do dołączenia do klanu – https://codecombat.com/clans/553d0dcb35dc4a8805ff932a

CodeCombat - SBRP Klan

Dzięki klanowi mam możliwość zobaczenia, jakie postępy robią moi „uczniowie”, czyli członkowie klanu. Mogę zobaczyć, że jeden z nich „przegonił” mnie w nauce (aktywności) w grze… W ten sposób mogę zobaczyć, czy uczniowie „grają i uczą się”, i kiedy ewentualnie można planować sprawdzian 😉

CodeCombat - RobinNotHood

Mam nadzieję, że ten wpis zainspiruje Was do testowania tego. Ja postaram się jeszcze trochę napisać później, zobaczymy, co czas przyniesie….


Adam Jurkiewicz – haker edukacji, absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.

Trener technologii Web 2.0 ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.

Prelegent oraz prowadzący warsztaty dla nauczycieli w trakcie wielu konferencji edukacyjnych, m.in: Od Becika Każdy Klika w Kołobrzegu, K@SSK w Nowym Tomyślu, Ogólnopolski Zjazd Opekunów Pracowni Szkolnych w Mrozach, Nowoczesne Technologie dla Edukacji w Radomiu.

Współpracownik Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania, w projekcie „Strategie Wolnych i Otwartych Implementacji” twórca części scenariuszy mechatronicznych zajęć pozalekcyjnych z użyciem oprogramowania Scratch i mikrokontrolerów kompatybilnych z Arduino oraz ekspert ds. systemów i współtwórca systemu operacyjnego Szkolny Remiks Uczniowski.

Współpracownik Fundacji Interkl@sa, w projekcie „E-Pasj@ – nowoczesne nauczanie” ekspert ds. otwartego oprogramowania edukacyjnego. Prowadzi spotkania edukacyjne z nauczycielami w całym kraju.

Współpracownik Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.

Propagator Wolnego i Otwartego Oprogramowania, otwartej cyfrowej mapy OpenStreet Map i wszelkich „otwartych” rozwiązań. Prywatnie – miłośnik szant, stateczny mąż i ojciec, zwariowany nauczyciel młodzieży jeśli tylko ma okazję.

Print Friendly, PDF & Email
Adam Jurkiewicz

Adam Jurkiewicz

Adam Jurkiewicz - haker edukacji, członek nieformalnej grupy SuperbelfrzyRP. Absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.

Zdobywca wyróżnienia Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce, trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop - remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich - dostępnego na stronie http://free-desktop.pl

Twórca portalu http://robotgame.edu.pl - platformy do współzawodnictwa wśród uczniów, w oparciu o RGKit (OpenSource) - bibliotekę walk robotów w Pythonie. Twórca portalu http://robotyka.cyfrowaszkola.waw.pl - środowiska do sterowania robotami na ekranie w oparciu o projekt Open Source Reeborg - Blockly i Python.
Adam Jurkiewicz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.