Robot edukacyjny – ciekawa inspiracja

Dni Nauki w Cegłowie.

Roboty EDISON i klocki (C) LEGO

Inspiracje i praca z młodzieżą.

Puste frazesy czy realne działania?

Jak sądzisz? Tak, do Ciebie mówię… jeśli chcesz się dowiedzieć więcej, kliknij…..

OK, a zatem chcesz się dowiedzieć, to mnie cieszy. Ja sam chętnie czytam o nowych trendach, technologiach blockchain w edukacji, Pythonie itp…

Lecz dzisiaj chciałbym opisać moje zajęcia w Zespole Szkolnym w Ceglowie, gdzie byłem ostatnio na zaproszenie mojego dobrego kolegi, wice dyrektora Karola Sieńkowskiego. Wraz z dzieciakami bawiliśmy się robotami. Niby już nic takiego, bo w chwili obecnej prawie każda szkoła ma roboty – ale… tutaj mamy dodatkowy element – aby nasz robot działał, należy go najpierw zbudować.

A więc nie tylko programowanie, lecz także ćwiczenia techniczne i manualne, czytanie ze zrozumieniem (bo dokumentacja jednak papierowa), współpraca w grupie – te wszystkie elementy, które pomagają młodzieży w kreatywności, a nie tylko zapamiętywaniu na ślepo dat i definicji z książek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzięki takiemu podejściu do tematu młodzież niejednokrotnie przechodzi samą siebie – pochwale się tutaj dwoma robotami, ten po prawej jest zrobiony wg dokumentacji, a ten po lewej – to „czołg na sterydach„, jak go określił uczeń klasy 5, który go wykonał. Klasa 5 to wiek ok. 12 – 13 lat. Idealny do tego, aby budować z klocków LEGO i uczyć się programować.

Jeśli zaś chodzi o programowanie, to oczywiście mając do dyspozycji tylko 45 minut trudno jest stworzyć ciekawy program dla robota. Tutaj jednak przychodzi nam z pomocą pomysł Brenton’a Obriena, czyli twórcy Edisonów – roboty maja wbudowane w siebie kilka programów, które można aktywować za pomocą specjalnych kodów kreskowych -w ten sposób nie musimy programować, nawet nie musimy mieć komputera – a nasze roboty już działają. Dodatkowo, wszystkie te programy aktywowane kodami kreskowymi posiadają wersje „programowalne”, tzn., że możemy w dowolnej platformie programistycznej zobaczyć, jak te zachowania robotów są zaprogramowane.

Tak więc możemy sprawdzić fizyczne zachowanie robota, a potem jeszcze go przeprogramować trochę wg własnych pomysłów. Zatem czas na sprawdzenie – jak działa. Krótki film powinien wystarczyć za długi opis.

 

Mam nadzieję, że ta krótka inspiracja będzie dla Was pomocna.


Adam Jurkiewicz – haker edukacji, członek nieformalnej grupy SuperbelfrzyRP. Absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.

Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.  
Współpracownik Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.

Print Friendly, PDF & Email

Adam Jurkiewicz

Adam Jurkiewicz - haker edukacji, członek nieformalnej grupy SuperbelfrzyRP. Absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.

Zdobywca wyróżnienia Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce, trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop - remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich - dostępnego na stronie http://free-desktop.pl

Twórca portalu http://robotgame.edu.pl - platformy do współzawodnictwa wśród uczniów, w oparciu o RGKit (OpenSource) - bibliotekę walk robotów w Pythonie. Twórca portalu http://robotyka.cyfrowaszkola.waw.pl - środowiska do sterowania robotami na ekranie w oparciu o projekt Open Source Reeborg - Blockly i Python.
Adam Jurkiewicz

Latest posts by Adam Jurkiewicz (see all)

Komentarz do “Robot edukacyjny – ciekawa inspiracja

  • Avatar
    28 czerwca 2018 o 09:16
    Permalink

    Jestem wielkim fanem takich zabaw edukacyjnych. Taka zabawa to świetny wstęp do nauki programowania i robotyki. Rynek wciąż potrzebuje specjalistów z tych obszarów. Zainteresowanie dzieci tematem może się kiedyś wszystkim opłacić :).

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.