Robotyka nie tylko dla orłów z Linuksem w tle

Linux to system trudny, nic na nim nie można zrobić, to tylko tekstowy tryb i trzeba znać bardzo dużo komend, a do tego nie działają na nim prawie żadne programy, wszystkie profesjonalne są dostępne tylko dla systemu MS Windows” – często słyszę takie lub podobne stwierdzenia, kiedy staram się przekonać, że można używać takiego systemu.

Więc przez 2 dni starałem się odczarować ten stereotyp w SODN w Suwałkach przy okazji warsztatów z robotami w tle, podczas których mówiłem o nowej Podstawie Programowej w kontekście programowania. Moją prezentację można przeczytać na ISSUU (poniżej), lecz dalej chcę zwrócić uwagę na kilka szczegółów.

Przede wszystkim nauczyciele są zainteresowani tematami robotyki, mechatroniki, programowania. Oczywiście narzekają na braki w funduszach na zakupy pomocy dydaktycznych dla szkół – ale ten temat jest stary jak świat, więc nie będę się nad nim rozwodził.

Ważne jest to, że są otwarci; panie nauczania wczesnoszkolnego bawiły sie OzoBot’ami – rysowały linie i w ten sposób je programowały. Dodatkowo pokazałem im program pySioGame – aplikację OpenSource napisaną w języku Python dla dzieci klas 1-3. Były zachwycone i świetnie się bawiły.

Następnie nauczyciele programowali roboty EDISON, które są ciekawe z uwagi na fakt, że można je programować zarówno blokowo, jak i za pomocą języka Python. A więc mogą służyć od 4 klasy do końca szkoły licealnej.

Roboty te można rozbudowywać klockami Lego, więc uczniowie nie tylko programują, ale także budują.

Z nauczycielami starszych klas bawiliśmy się w gry Pythonowe: CodeCombat, Codesters. To świetne portale, w których można grać i uczyć się jednocześnie języka Python. Jak zwykle, musiałem na siłę odrywać od tych gier, aby przechodzić do kolejnych aktywności.

Zresztą o samej grze możecie przeczytać też w jednym z moich poprzednich artykułów.

Potem bawiliśmy się również w układanie świateł na skrzyżowaniu i programowanie ich – oczywiście z mikrokontrolerami kompatybilnymi z Arduino UNO R3, dzięki programowaniu SNAP – blokowemu językowi programowania, a następnie to samo programowaliśmy już w języku Python. Do tego celu nauczyciele wykorzystywali bibliotekę Firmata. Schematy dla nich przygotowałem wcześniej wykorzystując program Fritzing – oczywiście też jest to OpenSource.

Andrzej – jeden z uczestników naszych warsztatów.

Fritzing – oprogramowanie do budowania schematów

SNAP4arduino – program do graficznego programowania.

Na koniec jeszcze MCPI – biblioteka Python’a do sterowania światem Minecraft. Możecie przeczytać o nich m.in. w tym artykule. Tutaj należało pokazać podstawy Python’a, robię to zawsze w oparciu o IPython QT Console –  graficzne środowisko do wykonywania interaktywnego poleceń Pythona. W tym środowisku można idealnie pokazać „obiektowość” Pythona i metody dostępne od początku pracy z tym językiem.


Cóż to wszystko ma wspólnego z Linuksem? Otóż wszystkie te programy, które tu pokazuję – to system Linux FREE_Desktop – remiks edukacyjny, który tworzę w wolnym czasie dla nauczycieli. I nikt z obecnych nie miał większych problemów, aby używać tego systemu. Większość pytała się, skąd mogą go mieć dla siebie, jak go zainstalować na komputerze. To dobrze wróży na przyszłość.

Ponadto przy tej okazji zauważę, że Minister Streżyńska też widzi potrzebę wdrażania rozwiązań Open Source w edukacji.

Jeśli ktoś chce zobaczyć to na Facebook – niech klika.

Linux jest bezpiecznym i stabilnym systemem, a co więcej – darmowym, więc moim zdaniem idealnym do wykorzystania w edukacji

I kolejne spostrzeżenie – nauczyciele ciągle chcą się uczyć, przynajmniej niektórzy. Życzyłbym sobie, aby wszyscy chcieli się dokształcać – bo zawsze znajdziemy temat, którego nie znamy – i okazję, aby go poznać. Cieszę się, że mogę uczyć nauczycieli i uczniów – a te dwa dni jak zwykle w takich przypadkach tylko mnie utwierdzają w moich działaniach propagujących Pythona, Linuksa i OpenSource w edukacji.

Przy okazji – czy słyszeliście już, że za chwilę Python będzie możliwy do wyboru na maturze?

Skan części komunikatu CKE dot. środowisk dostępnych na maturze z informatyki.

Adam Jurkiewicz – haker edukacji, członek nieformalnej grupy SuperbelfrzyRP. Absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.

Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.  
Twórca portalu http://robotgame.edu.pl – platformy do współzawodnictwa wśród uczniów, w oparciu o RGKit (OpenSource) – bibliotekę walk robotów w Pythonie.

Prelegent oraz prowadzący warsztaty dla nauczycieli w trakcie wielu konferencji edukacyjnych, m.in: Od Becika Każdy Klika w Kołobrzegu, K@SSK w Nowym Tomyślu, Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Pracowni Szkolnych w Mrozach, Lepsza Edukacja we Wrześni, Nowoczesne Technologie dla Edukacji w Radomiu, Aleje.IT w Częstochowie.
Współpracownik Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania, w projekcie „Strategie Wolnych i Otwartych Implementacji” twórca części scenariuszy mechatronicznych zajęć pozalekcyjnych z użyciem oprogramowania Scratch i mikrokontrolerów kompatybilnych z Arduino oraz ekspert ds. systemów i współtwórca systemu operacyjnego Szkolny Remiks Uczniowski.
Współpracownik Fundacji Interkl@sa, w projekcie „E-Pasj@ – nowoczesne nauczanie” ekspert ds. otwartego oprogramowania edukacyjnego. Prowadzi spotkania edukacyjne z nauczycielami w całym kraju.
Współpracownik Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.