Aktywna ewaluacja zajęć

education and people concept - group of standing smiling students with diploma and corner-cap showing thumbs up

Wkrótce wakacje. Zanim jednak pożegnamy naszych uczniów, warto zrobić ewaluację zajęć. Wypełnianie tradycyjnych ankiet rzadko bywa fascynujące. Kłopotem jest również uzyskanie informacji zwrotnej od młodszych dzieci. Z pomocą przyjdą nam aktywne metody ewaluacji zajęć – zarówno tych pojedynczych, jak i całego semestru czy roku.

Zamieszczam kilka pomysłów.

Pomysły na aktywne metody ewaluacji zajęć:

  • buźki – rysujemy na tablicy trzy buźki zadowoloną, obojętną i smutną, a następnie prosimy uczestników o to, aby postawili swój znaczek przy buzi odpowiadającej stopniowi swojego zadowolenia z zajęć lub ustawili się przy wybranej buzi, lub nakleili żółtą karteczkę;
  • termometr – rysujemy na tablicy termometr i prosimy, aby narysowali swój znak lub przykleili w odpowiednim miejscu – wysoka temperatura oznacza zadowolenie (można zadać kilka pytań i narysować kilka termometrów);
  • oś współrzędnych – podobnie jak z termometrem – rysowanie znaczka lub przyklejanie żółtej karteczki;
  • kciuki – zadajemy pytanie i uczniowie pokazują znaki kciukiem góra, dół oraz bok;
  • walizka i kosz – rozdajemy po kilka żółtych karteczek, prosimy uczestników, aby wpisali na nich, co dobrego wynoszą z tych zajęć i przykleili je do rysunku walizki, a na drugiej części kartek, to co im się nie podobało i przykleili to do rysunku kosza. Można również przynieść prawdziwy kosz i walizkę. Rozdać większe kartki i poprosić, aby uczniowie włożyli do walizki opisy pozytywnych rzeczy, a do kosza włożyli zgniecione kartki z tymi złymi. Można to wykonać z małymi dziećmi, nawet takimi, które nie piszą i poprosić ich o narysowanie;
  • spinacze – rozmieszczamy kartki ze stwierdzeniami w sali, uczestnikom rozdajemy spinacze biurowe i prosimy, aby je doczepiali na zasadzie łańcucha pod tymi, z którymi się zgadzają;
  • linia na podłodze – rysujemy kredą linię na podłodze po jednej jej stronie piszemy „tak” po drugiej „nie”. Następnie nauczyciel czyta stwierdzenia, a uczniowie przechodzą na tę stronę, która im odpowiada;
  • zdania na plakatach – nauczyciel pisze początki zdań na plakatach, rozdaje uczniom flamastry. Ich zadaniem jest dokończenie zdań. Przykładowe zdania to: Dziękuję za.., Proszę o więcej…, Nie lubię…., Nie chcę więcej…., Największą trudność sprawia mi…. Największa radość sprawia mi…, Język angielski jest dla mnie trudny, bo…, Język angielski jest dla mnie łatwy, bo…

Pomysłów może być znacznie więcej. Zawsze należy dobrać metodę do wieku uczestników i do tego na jakiej konkretnie informacji zwrotnej nam zależy.

Jeśli spodobały się wam pomysły na ewaluację przez zabawę, polecam następujące lektury: Grupa bawi się i pracuje- dwie części, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, E. Brudnik, A. Muszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie 2, E. Brudnik

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.