Bierzemy roboty w obroty

sb1Czy nauczanie dziecka z autyzmem może być niekonwencjonalne? Jak pokonać niechęć dziecka do nauki? Jak pobudzić je do działania?

Na te pytania szukamy odpowiedzi odkąd zaczęłyśmy pracę z dzieckiem ze spektrum autyzmu. Chłopiec z założenia nie lubi szkoły i wszelkiej aktywności z nią związanej. Charakteryzuje go powolne tempo czytania, szybka dekoncentracja, krótka uwaga na zadaniu, wolne tempo pracy. Ma duże problemy z adaptacją w nowych sytuacjach. Nieprawidłowości w zakresie komunikacji i umiejętności społecznych, słabą kontrolę emocji, trudności w odczytywaniu przekazów pozawerbalnych. Nasz uczeń na sytuacje trudne i na porażki reaguje agresją, płaczem lub krzykiem. Często wyłącza się z pracy, na zajęciach jest zdekoncentrowany. Są to objawy charakterystyczne dla dzieci ze spektrum autyzmu.

Autyzm to całościowe zaburzenie rozwoju, charakteryzujące się problemami z komunikacją uczuć, utrudnionymi związkami społecznymi, a także kłopotami z integracją wrażeń zmysłowych dziecka.
Z doświadczenia wiemy, że kluczem do sukcesu w pracy z takim  dzieckiem  jest nawiązanie pozytywnej relacji, co jest możliwe dzięki zbudowaniu zaufania oraz rozwijaniu w dziecku wiary we własne możliwości. Nie można jednak zapomnieć, jak wielką rolę odgrywa w tym procesie kreatywność nauczyciela.
W momencie kiedy nauczyciel stosuje różnorodne metody pracy, dziecko znacznie szybciej przyswaja przekazywaną mu wiedzę.
Nieocenionymi sprzymierzeńcami w tych działaniach są robot Dash i Dot, które reagują na dźwięk, mówią, tańczą i grają. Roboty dostarczają mniej bodźców niż człowiek, dlatego komunikowanie z nimi jest łatwiejsze, bezpieczniejsze i bez wątpienia ma działanie terapeutycznie. Dzięki takim pomocnikom, zajęcia stały się dla chłopca niesamowitą przygodą, ciekawym doświadczeniem, i nauką poprzez zabawę.
Mocną stroną ucznia są duże kompetencje komputerowe i językowe. Dzięki nim chłopiec potrafi zaprogramować krótkie aktywności Dasha, rozumie polecenia i opisy zapisane w języku angielskim.
Lekcje nie są już dla niego złem koniecznym. Teraz nie może się ich doczekać.
Dla nas to niesamowita satysfakcja, widzieć chłopca, który bez zahamowani komunikuje się z robotem i z nami. Chętnie wykonuje poszczególne zadania, bez protestów zapisuje ćwiczenia na specjalnie dla niego przygotowanych kartach pracy z wizerunkiem robotów.
Co więcej, zajęć z niecierpliwością nie wyczekuje już tylko uczeń. My również odliczamy dni do naszych kolejnych wspólnych lekcji.

Karty pracy przygotowane specjalnie na zajęcia z robotami:

karta_przypadki2karta_przypadki

 

 

 

 

 

 

 

 

3 4

 

 

 

 

 

 

 

 

Scenariusz lekcji języka polskiego dla ucznia klasy 4, nauczanego indywidualnie można znaleźć na blogu www.specjalni.pl

Informacje o robotach Dash i Dot znajdziecie na stronie http://www.makewonder.pl/

Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.