Infografiki czyli myślenie wizualne inaczej

Infografiki są świetnym narzędziem dla nauczyciela: pozwalają w atrakcyjny sposób przekazać najważniejsze informacje – czy to regulamin, zasady panujące w klasie, nacobezu, najważniejsze zasady pisowni „ó” czy tworzenia form czasu przeszłego w języku angielskim. Jednak z infografik mogą korzystać także uczniowie. Jak?

Rysowanie wychodzi mi średnio, za to uwielbiam tworzyć infografiki, czyli obrazki przedstawiające najważniejsze informacje na jakiś temat.
W zeszłym roku wpadłam na pomysł jak wykorzystać je edukacyjnie.
Uczę teorii wiedzy – przedmiotu tak trudnego, jak i magicznego, na dodatek po angielsku.
W ramach zajęć omawialiśmy metodologię nauk ścisłych – rozmawialiśmy o eksperymentach, problemach, jakie napotykają, czy przełomowych odkryciach. Wtedy też wpadłam na pomysł, iż ciekawym byłoby pogłębienie wiedzy uczniów na temat wybitnych osiągnięć nauki.
Znalazłam stronę The story behind the science, która w nieco dłuższych tekstach opisuje wynalazki z dziedziny biologii, chemii, fizyki, astronomii czy geologii. Poprosiłam uczniów, aby wybrali jeden tekst na temat ciekawiącego ich odkrycia, przeczytali go i zastanowili się co mówi on o naukach ścisłych i naukowcach, a następnie podsumowali swoje przemyślenia w postaci infografiki i wstawili je jako komentarz do zadania na naszej grupie na Facebooku.
Rezultaty przeszły moje najśmielsze oczekiwania! Pod postem z zadaniem pojawiło się ponad 300 komentarzy z obrazkami i komentarzami uczniów.
Zadanie to było doskonałym sposobem podsumowania działu, pogłębienia wiedzy przedmiotowej (uczniowie wyszukali dodatkowe informacje, wstawili grafiki i filmiki) oraz pobudzenia do dialogu.
Poniżej kilka z infografik przygotowanych przez uczniów.

Nie jest to jednak jedyny sposób na wykorzystanie infografik. Jak jeszcze można je wykorzystać?

  • opis postaci, najważniejsze informacje na temat wydarzenia czy procesu
  • przedstawienie osi czasu
  • podsumowanie działu
  • przygotowanie gry edukacyjnej
  • przedstawienie wyników ankiety lub statystyk
  • przedstawienie mocnych i słabych stron, przyczyn i skutków czy wyjaśnień i rozwiązań
  • przedstawienie planu pracy (np. rozprawki)

Infografika może być również doskonałym materiałem do dyskusji (polecam serię infografik w książce „Informacja jest piękna” Davida McCandlessa), nauki argumentacji czy pogłębiania wiedzy na dany temat.

Infografiki można wykonać w wersji komputerowej (np. w moim ulubionym Piktochart czy Canva), ale również odręcznie. Pozwalają one w wizualny sposób przedstawić idee i pomysły, a odpowiednio skonstruowane zadanie umożliwia również dokonanie analizy, syntezy czy ewaluacji wiedzy, jaką nabywają uczniowie.


dr Barbara Ostrowska – psycholog, trener, nauczyciel Międzynarodowych Szkół Paderewski w Lublinie, członek grupy Superbelfrzy RP. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli i koordynuje projekty europejskie w swojej szkole.

Print Friendly, PDF & Email

dr Barbara Ostrowska

psycholog, trener, nauczyciel Międzynarodowych Szkół Paderewski w Lublinie, członek grupy Superbelfrzy RP. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli i koordynuje projekty europejskie w swojej szkole.
dr Barbara Ostrowska

Latest posts by dr Barbara Ostrowska (see all)

Komentarz do “Infografiki czyli myślenie wizualne inaczej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.