Karta Ci (pod)powie…

Pomocą dydaktyczną, która intryguje i która niesie ogrom możliwości niewątpliwie są Karty DIXIT. Kiedy pojawiają się na lekcjach, uczniowie zazwyczaj wstrzymują oddech. Wiedzą, że lekcja będzie pełna niespodzianek. Bo DIXIT to jedna niewiadoma. Piękne, bajkowe, pełne symbolicznych znaczeń karty sprawiają, że tylko od naszej wyobraźni zależy, co stanie się podczas zajęć. Gra skojarzeń to oczywiście podstawa wspólnej zabawy. Jedna lekcja z tymi kartami zazwyczaj pozostawia wśród uczniów niedosyt.

Dlatego warto, by DIXIT zagościł nieco dłużej na lekcjach i stał się fundamentem projektu edukacyjnego.

W związku z tym taka propozycja na ten rok szkolny – Karta Ci (pod)powie…  i kilka zasad:

• Uczniowie pracują indywidualnie.
• Każdy tworzy dokument w chmurze (Google), by łatwy dostęp do opowieści mieli wszyscy uczniowie.
• W każdym miesiącu są losowane trzy karty, które stają się bazą fabuły (te same dla wszystkich w klasie).
• Zarys pracy powstaje w czasie lekcji, w domu opowieść jest doskonalona.
• W ciągu sześciu miesięcy uczniowie tworzą logicznie ze sobą połączone odcinki opowieści, zawierając w nich konkretne formy wypowiedzi:

listopad – opis miejsca
grudzień – zaproszenie
styczeń – charakterystyka
luty – przepis
marzec – recenzja
kwiecień – streszczenie

 

 

• Każdy napisany odcinek podlega ocenie koleżeńskiej i samoocenie (uczniowie piszą komentarze w dokumencie).
• Szczególną uwagę uczniowie zwracają nie tylko na poprawność merytoryczną, ale przede wszystkim językową, ortograficzną i interpunkcyjną – wzajemnie wskazują sobie, które fragmenty powinny być poprawione.

• Na zakończenie działań projektowych zostaną wybrane najbardziej intrygujące opowieści, a uczniowie umotywują swoje wybory.

Taki długotrwały kontakt z kartami z pewnością przyczyni się do rozwijania uczniowskiej wyobraźni, kreatywnego myślenia oraz kształcenia umiejętności typowo polonistycznych, zatem – miłego tworzenia.

 

 


Marlena Kowalska – nauczyciel języka polskiego, autorka bloga  szkoła inaczej – widziane oczami nauczyciela…

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.