Baza pomysłów na pomoce dydaktyczne – u specjalnych

W jaki sposób nauczyciel może skuteczniej realizować w swojej szkole programy edukacyjne i treści podstawy programowej?

pomoce1Odpowiednio dobrane i estetycznie wykonane pomoce dydaktyczne stanowią źródło bodźców sensorycznych i podnoszą efektywność stosowanych metod nauczania.

Poprzez obserwację, eksperymentowanie, opisywanie, wyjaśnianie, ocenianie, przewidywanie i komunikowanie rezultatów swych działań uczniowie kształtują umiejętności konieczne do interpretowania zaobserwowanych faktów środowiskowych.

Pomoce dydaktyczne zachęcają do działania, pobudzają aktywność i kreatywność uczniów. Pomagają w zrozumieniu treści edukacyjnych, usprawniają motorykę i percepcję wzrokową.

Doskonalenie manualne, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, usprawnianie motorki małej i dużej oraz niwelowanie niezgrabności ruchowej to podstawowe zadania terapeutyczne i edukacyjne w szkole specjalnej, ale także w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Każdy z naszych uczniów wymaga takiego usprawniania.

Podczas zajęć edukacyjnych, ale przede wszystkim zajęć korekcyjno-kompensacyjnych pedagodzy, terapeuci i nauczyciele podejmują szereg zadań, aby w kreatywny, atrakcyjny dla uczniów sposób skorygować i usprawnić różnorodne zaburzenia.

Firmy handlowe prześcigają się z ofertami pięknych, kolorowych pomocy dydaktycznych i terapeutycznych,  których cena najczęściej przekracza możliwości rodziców, nauczycieli, ale również szkoły.

Dlatego warto wykorzystać własne umiejętności, pomysłowość i kreatywność uczniów, aby powiększyć swój warsztat pomoce2pracy i wesprzeć proces edukacyjno-terapeutyczny za pomocą własnych pomocy dydaktycznych.

Są to najczęściej niesztampowe rozwiązania, które zachęcają swoją kolorystyką, użytecznością i estetyką wykonania do ich wykorzystania.

My w ramach lekcji przysposobienia do pracy i zajęć dodatkowych przygotowujemy z uczniami różnorodne pomoce dydaktyczne, które swoją funkcjonalnością, estetką i bogatą kolorystyka zachęcają uczniów do ich zastosowania w procesie edukacyjnym ale również podczas zabawy.

Pomocy dydaktycznych mamy już tak wiele, że przy współpracy innych nauczycieli zorganizowałyśmy wystawę prac, w świetlicy szkolnej. Uczniowie byli zachwyceni, a nauczyciele chętnie korzystają z naszej bazy pomysłów.

Rezultaty naszej pracy na poniższych zdjęciach.

Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówk

pomocepomoce3

10295794_936503379758973_3609313660067511422_n

IMG_1118

Print Friendly

Komentarz do “Baza pomysłów na pomoce dydaktyczne – u specjalnych

  • 21 marca 2016 o 17:54
    Permalink

    Kreatywność w przypadku w/w nauczycielek nie zna granic. Swoją pasją i zaangażowaniem w pracy dydaktycznej dają przykład i motywują do pracy wielu innych nauczycieli,na przyklad tak młodych stażem jak ja. Ich efekty pracy są precyzyjne, estetyczne oraz dopasowane do odpowiednich potrzeb i możliwości uczniów niepelnosprawnych. Przykład wykonanych pomocy dydaktycznych zachęca do działania…wystarczy chcieć 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.