Magiczne wzorki, czyli Plickers

1978799_434371936709310_1478713769_n
Plickers to aplikacja, dzięki której możemy przeprowadzić szybką sondę w klasie lub mały test. Sprawdzi się we wszystkich sytuacjach, w których używamy metodników znanych z oceniania kształtującego. Nie oczekujmy od niej zbyt wiele, gdyż posiada jedynie najprostsze funkcje. Ma jednak jedną ogromną zaletę, do jej wykorzystania nasi uczniowie nie potrzebują żadnych urządzeń elektronicznych. Wystarczy smartfon lub tablet z dostępem do internetu dla nauczyciela i wydrukowane specjalne kody kreskowe dla uczniów. Taki zestaw z powodzeniem możemy wykorzystać wychodząc ze szkolnych ławek i udając się na zajęcia w terenie. Będzie to także fajne narzędzie dla tych, którzy lubią organizować przeróżne quizy podczas wycieczek, obozów, kolonii. Znakomicie sprawdzi się w autokarze podczas podróży. System jednorazowo obsługuje 40 osób.

Od czego zacząć? Wchodzimy na stronę www.plickers.com i zakładamy konto klikając w „Sign in” w prawym górnym rogu. Po zalogowaniu, klikamy w zakładkę „Details”, a następnie przechodzimy do strony „get your cards” aby wydrukować karty dla naszych uczniów. Wybieramy „Download the pdf 5,5”x5,5” i drukujemy kody (2 sztuki na stronie A4). Wszystkich kodów jest 40, każdy inny. Warto zastanowić się czy wszystkie będą nam potrzebne i wydrukować tylko odpowiednią ilość.

rys.1

Karty przycinamy tak, aby miały kształt kwadratów. Jeśli tylko mamy możliwość, warto kartki z kodami zalaminować.
Kolejny krok, jaki musimy wykonać, to jest pobranie aplikacji Plickers na telefon lub tablet. W tym celu klikamy w jedno z niebieskich pól „Download for Android” lub „Download for iOS” i postępujemy zgodnie ze wskazówkami. Do logowania w aplikacji mobilnej używamy tego samego loginu i hasła, które podaliśmy na stronie www.plickers.com . Teraz mamy już wszystko, co jest potrzebne aby używać Plickers.

Przechodzimy do działania: logujemy się na stronie www.plickers.com lub, jeśli jesteśmy zalogowani, klikamy w prawym górnym rogu w „My Account”, następnie wybieramy na stronie przycisk „Classes” i za pomocą  „+ Add a new class” tworzymy nowe klasy, z którymi będziemy pracowali. Każdemu uczniowi w danej klasie zostaje przypisany konkretny numer karty z kodem. Wprowadzając uczniów, zachowuję kolejność zgodną z numerem w dzienniku i tak nr karty z kodem odpowiada nr ucznia z dziennika.

rys.2
W aplikacji na tablecie lub w smartfonie nie mamy możliwości wprowadzania nowych klas, musimy to zrobić wcześniej poprzez wersję przeglądarkową aplikacji.

W aplikacji Plickers nie mamy możliwości wprowadzania pytań i odpowiedzi. Musimy je przygotować w innej formie np. wyświetlamy na tablicy, korzystamy z gotowego testu w podręczniku, zadajemy pytania samodzielnie…itp. Kiedy już mamy gotowe pytania dla uczniów, uruchamiamy aplikację Plickers w smartfonie lub na tablecie, wybieramy odpowiednią klasę oraz sposób wyświetlania wyników. Możemy mieć podgląd na to jak zagłosował każdy z uczniów albo ile poszczególnych odpowiedzi zostało przez uczniów wybranych. Przełączenia dokonujemy poprzez kliknięcie w obszar wykresu albo kart. Kiedy zadamy pytanie, uczniowie wybierają jedną prawidłową odpowiedź i ustawiają swoją kartę z kodem tak, aby wybrana litera A,B,C lub D znajdowała się na górze.

rys.3

Uczniowie podnoszą swoje karty do góry, trzymając je tak, aby nie zasłaniać czarnych części. Nauczyciel w aplikacji na smartfonie lub w tablecie wybiera opcję „scan” i rejestruje odpowiedzi uczniów. Na monitorze urządzenia nauczyciela pokazuje się liczba zeskanowanych odpowiedzi. Gdy zarejestrujemy odpowiedź każdego ucznia, wybieramy „Pause” i możemy przejść do analizy wyników. Po wykonanym zadaniu mamy dwie możliwości: wybieramy „clear” aby wyczyścić uzyskane wyniki lub „next” aby zapisać wyniki i przejść do kolejnego pytania. Na tablecie mamy możliwość wyświetlenia wyników tylko aktualnego głosowania. Zapisane wyniki wcześniejszych głosowań możemy obejrzeć logując się na stronie aplikacji i wybierając interesującą nas klasę. Po wybraniu i kliknięciu w nazwę klasy ukaże nam się 10 ostatnich głosowań. Aby przeanalizować szczegóły głosowania klikamy w numer głosowania np. Poll 51697.

rys.4

Zalety aplikacji: Nie wymaga dodatkowego sprzętu dla uczniów, można wykorzystać w terenie, uzyskujemy wynik głosowania niemalże w czasie rzeczywistym, łatwe w użyciu, szeroki wachlarz zastosowań, wiek użytkowników ograniczony jedynie umiejętnością rozpoznawania liter A,B,C,D. Podoba się uczniom.

Czego mi brakuje? W przypadku testów składających się z kilku pytań, nie ma możliwości uzyskania sumarycznego wyniku dla każdego ucznia. Nie znalazłam też możliwości usuwania starych głosowań, kumulują się one na koncie klasy. Klasę mogę zarchiwizować, ale nie znalazłam możliwości usunięcia klasy.

 

Print Friendly, PDF & Email
Małgorzata Rabenda
Latest posts by Małgorzata Rabenda (see all)
Podoba się? Podziel się z innymi.

15 thoughts on “Magiczne wzorki, czyli Plickers

  • 1 kwietnia 2014 o 13:05
    Permalink

    Bardzo dziękuję za tak czytelny opis Plicersa. Karty wydrukowałam, zalaminuję i do dzieła. Cudownie jest mieć TAKICH BELFRÓW!!!

    Odpowiedz
  • 1 kwietnia 2014 o 13:59
    Permalink

    Testowałam wczoraj na gddw. Dzieci były zaczarowane 🙂 Działa bez zarzutu w formacie A5. Literki A, B, C, D są na tyle małe, że możliwość podglądania, co u sąsiada – raczej odpada. Świetne również do pytań typu prawda – fałsz (używamy wtedy tylko A i B) lub ewaluacji zaangażowania dzieci po lekcji (np.: A: było super, B: podobało mi się, C: momentami się nudziłem, D: nie mogłem doczekać się dzwonka)
    Do tej pory stosowałam metodniki, ale tam właśnie irytowało mnie zapuszczanie żurawia przez mniej pewnych siebie uczniów.

    Odpowiedz
  • 1 kwietnia 2014 o 14:06
    Permalink

    Koniecznie muszę wypróbować. Pozwolę też być może przygotować dzieciom takie testy i od czasu do czasu jednemu zeskanować odp.koleżanek i kolegów…to może też być ciekawe doświadczenie. Małgosiu, dziękuję za opis, Marcie FloBo za znalezisko.

    Odpowiedz
  • 1 kwietnia 2014 o 20:33
    Permalink

    Na Fp było tak głośno i szumnie o Plicers, że musiałam przeczytać!!! Dzięki za opis instrukcje. Wpis polecam dalej i zabieram się do przygotowania testu. 😉

    Odpowiedz
  • 2 kwietnia 2014 o 07:01
    Permalink

    Dziękuję za inspirujący opis. Ile czasu zajmuje zeskanowanie znaczków? Czy trzeba podchodzić do każdego ucznia, czy można skanować z pewnej odległości?

    Odpowiedz
    • 2 kwietnia 2014 o 08:33
      Permalink

      Skanujemy z odległości, taj jak byśmy kręcili film. Znaczki skanują się natychmiast.

      Odpowiedz
  • 2 kwietnia 2014 o 19:08
    Permalink

    Dzięki za szczegółowy opis. Muszę to wypróbować.

    Odpowiedz
  • 4 kwietnia 2014 o 19:57
    Permalink

    Brzmi ciekawie. Mam tylko jedną wątpliwość: czy nie jest to narzędzie zachęcające nas do tworzenia testów? Kiedyś o mało co wkopałam się w podobne narzędzie do głosowania: system iVote. Spędziłam sporo czasu testując je samodzielnie i już miałam wprowadzić testy na uczniach, gdy Agata Hofman (może znana niektórym z Polskiej Akademii Dzieci lub Szkoły Geniuszy w Gdańsku) uświadomiła mi, że na testach się nie uczymy. Obawiam się czy właśnie fakt, że jest to ciekawe nie spowoduje, że metodycznie się cofniemy.
    Widzę za to sens w quizie oceniającym w ten sposób nasze zajęcia.
    Dzięki za opis.

    Odpowiedz
    • 3 maja 2014 o 15:30
      Permalink

      Pani Weroniko, to jest tylko narzędzie. Sposób i zakres wykorzystania zawsze zależy od nauczyciela. Oczywiście zgadzam się z tym, że na testach się nie uczymy. Jednak dobrze dobrane zadania, wykonywane w parach lub grupach mogą stanowić informację zwrotną zarówno dla ucznia jak i dla nauczyciela na temat tego, w jakim stopniu zostały osiągnięte cele. Ważne jest aby nie pozostawiać uczniów z surowym wynikiem testu. Warto omówić błędy, wrócić do zadań, które zostały źle rozwiązane i sprawdzić ponownie zrozumienie zagadnień, których dotyczą.

      Odpowiedz
  • 9 maja 2014 o 08:18
    Permalink

    Z góry przepraszam za naiwność pytania, ale stawiam pierwsze kroki w krainie tabletów i nie umiem sobie poradzić.
    Bardzo mi się pomysł używania plickers podoba, wymyśliłam juz zastosowanie, zainstalowałam, utworzyłam klasy, wydrukowałam znaczniki, ale utknęłam, bo… nie wiem jak skanowąć…czy potrzebuję jakiegoś konkretnego skanera zainstalowanego w tablecie? Klikam w ikonkę teach i nic się nie dzieje. Gdzie szukać opcji „Skanuj”?

    Odpowiedz
    • 14 maja 2014 o 17:32
      Permalink

      Na tablet należy pobrać i zainstalować aplikację Plickers. Po uruchomieniu, logujemy się do niej tym samym loginem i hasłem, za pomocą którego tworzyliśmy konto i klasy na stronie http://www.plickers.com. Jeśli wszystkie kroki wykonaliśmy poprawnie, zobaczymy wcześniej utworzone klasy. Wybieramy klasę, następnie klikamy w znak „+”, wpisujemy tytuł (numer) pytania i zaznaczamy, która odpowiedź jest właściwa. Zatwierdzamy ptaszkiem „v” i jesteśmy gotowi do skanowania. W tym celu klikamy znak aparatu fotograficznego. Uwaga! W wersji z dnia 14.05.2014r. na Androida istnieje możliwość obracania wyników. Trzeba sprawdzić jak tablet jest ustawiony i którą odpowiedź czyta (góra, prawa strona czy lewa strona)

      Odpowiedz
      • 16 maja 2014 o 08:13
        Permalink

        Dziękuję za odpowiedź, już wiem jaki błąd popełniałam, w tablecie uruchamiałam plickers ze strony, a nie zainstalowaną aplikację!
        Dlatego nie widziałam znaków: ani „+” ani ikonki aparatu. Wszystko już działa, trochę zamieszania jest tylko zanim ustali się w jakiej pozycji kamera czyta wyniki. Dziękuję za inspirację i pozdrawiam:)

        Odpowiedz
  • 15 lutego 2015 o 23:54
    Permalink

    Małgosia! w końcu i ja zastosowałam! Dzięki dziewczyny za opisanie i pzretestowanie! Ja sprawdziłam w klasie a także na szkoleniu dla większej ilości osob, wtedy trzeba trochę się przemieszczać i za jednym zamachem nie łapnie ale i tak jest efekt ŁOŁ. Najlepiej się sprawdza do sprawdzenia celów lekcji lub zadania jakiegoś pytania wynikającego bezpośrednio z tego, co robimy na lekcji bez jej większego zakłócania. Podobnie jak Ola zalaminowałam kody 😉
    Dzięki!

    Odpowiedz
  • 23 października 2017 o 16:43
    Permalink

    Mam następujące pytanie:
    Czy skanować należy w takiej kolejności jak zapisałam uczniów?
    Jeżeli tak, to powinnam „usadzić” ich według nr z dziennika,
    a to nie zawsze jest dobre.
    Dziękuję z góry za info
    Pozdrawiam

    Odpowiedz
    • 23 października 2017 o 18:03
      Permalink

      Kolejność skanowania nie ma znaczenia, tablet (smartfon) radzi sobie z odczytem wzorków. Ważne, by uczeń miał zawsze swój kwadracik, jeden i ten sam.
      Serdecznie pozdrawiam i życzę radości z nauki.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Skip to content