Moje małe Show(bie), czyli jak złapać kontakt z uczniem…

Kiedy pięć lat temu rozpoczynałam swoją przygodę z „Cyfrową Szkołą” , najbardziej w pracy na lekcji z uczniami, brakowało mi narzędzia, które dawałoby mi możliwość przesłania uczniom materiałów i otrzymania od nich zwrotnie – wypełnionego/ wykonanego ćwiczenia.
O Google for Education nie miałam pojęcia, o Classroom tym bardziej, o innych platformach słyszałam co nieco, ale moje pojęcie na ten temat było dość mętne. Potrzebne mi było narzędzie proste, łatwe w obsłudze, intuicyjne – zarówno dla mnie, bardzo wtedy początkującej e-nauczycielki, jak i (wtedy) raczkujących w kontaktach z technologią cyfrową uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej. Mój mentor w sprawach technologii podsunął mi aplikację „Showbie” i moja miłość do niej, od pierwszego wejrzenia, trwa po dziś dzień…

Aplikacja działa zarówno pod iOS (iPad), jak i na Androidzie, jest też wersja webowa. Do jej działania potrzebne jest połączenie z Internetem. W swojej podstawowej wersji jest bezpłatna, wersja płatna oferuje o wiele więcej miejsca (czytaj: możliwości tworzenia zadań dla uczniów), dołączenia wszystkich nauczycieli i uczniów szkoły. Służy zarówno nauczycielom, jak i uczniom, jest też możliwość dołączenia rodziców oraz współpracy z innymi nauczycielami. Aplikacja daje  możliwość przekazania materiałów uczniom i zebrania od nich odpowiedzi. Zadaniem mogą być: polecenia słowne, linki, filmiki, dokumenty, zdjęcia, nagrania głosowe. W takiej też formie może wykonane zadanie przesłać nauczycielowi uczeń. Ale po kolei.

Aby skorzystać z Showbie, należy pobrać aplikację na urządzenie mobilne lub wejść na komputerze na stronę www.showbie.com i założyć sobie konto, wybierając odpowiednią rolę – Uczeń (Student), Nauczyciel (Teacher), Rodzic(Parents). Kiedy tworzymy konto nauczycielskie, podajemy swój adres e-mail, nazwę użytkownika, imię i nazwisko, opcjonalnie też nazwę szkoły. Aby założyć konto dla ucznia, wystarczy nazwa użytkownika oraz hasło, choć są też inne opcje logowania (z użyciem e- maila lub przez konto Google). W klasach młodszych opcja logowania tylko przy użyciu nazwy użytkownika jest bardzo wygodna (i wystarczająca). Proces zakładania konta z uczniami dobrze jest przeprowadzić w klasie, korzystając ze strony www., pamiętając, by uczniowie natychmiast zapisali swoją nazwę użytkownika i hasło. Jest oczywiście możliwość zresetowania hasła uczniowskiego przez nauczyciela, nauczyciel też – po zalogowaniu się ucznia do klasy widzi jego nazwę użytkownika, więc w przypadku utraty danych logowania, dostęp można łatwo odzyskać.

Nauczyciel tworzy swoje konto podobnie, używając oczywiście opcji „Teacher”. Po założeniu go loguje się i zakłada dla swoich uczniów wirtualną klasę. Ja podaję w nazwie klasy przedmiot i poziom – np. „J.polski – kl. VI”. Po założeniu klasy system generuje czterocyfrowy kod, który dajemy uczniom, by zalogowali się do niej. I to w zasadzie wszystko. Teraz od inwencji nauczyciela zleży, w jaki sposób użyje tej „przestrzeni wspólnej”.

Ja z niej korzystam, gdy chcę przygotować lekcję dla klasy. Najczęściej jest to lekcja powtórkowa, o której z góry wiadomo, że angażuje uczniów w różnym stopniu i tempie. Zamiast wykonywać zadania „jednym frontem” z wszystkimi uczniami, wcześniejsze przygotowanie i zapisanie zadań powtórkowych w aplikacji daje mi komfort dostosowania tempa lekcji do preferencji i możliwości uczniów. Przygotowuję dla nich rózne zadania, umieszczam w odpowiedniej zakładce, a każdy z nich wybiera dowolnie kolejność ich wykonywania, a po wykonaniu zamieszcza je w Showbie. Nie muszę pilnować, czy wszyscy pracują, wystarczy, że określę kryteria oceny pracy własnej na lekcji, a po lekcji ocenię pracę uczniów. Wystawione przeze mnie oceny też umieszczam w aplikacji, przy zadaniu każdego ucznia. Mogę też skomentować poziom wykonania zadania – słownie bądź w postaci nagrania głosowego.

Jakie zadania mogę zamieścić w Showbie? Mogą to być zwykłe krótkie polecenia, mogą to być zdjęcia, które uczeń może w aplikacji opisać, mogą to być linki do zadań interaktywnych , prezentacje, pdf-y, filmiki lub zadania w formie dokumentów tekstowych, dodane jako załączniki z komputera lub Google Drive. Prawda, że wygodne? Uczeń ma możliwość zajrzenia do swoich/ moich zadań nie tylko w klasie, ale także w domu, co przy lekcjach powtórkowych jest bardzo cenne. Materiały szczególnie ważne lub dobrze/ ciekawie opracowane, zarówno nauczyciel, jak i uczeń może dodać do swojego portfolio i odnaleźć je przy okazji innego zadania.

Wspomniałam, że aplikacja pozwala na współpracę kilku nauczycieli w tej samej klasie. Może więc służyć do realizacji projektów międzyprzedmiotowych, wykonywanych pod kieruniem kilku nauczycieli.

Jest jeszcze kilka ciekawych możliwości – np. inicjowanie dyskusji, opcja ta jest dostępna z poziomu nauczyciela, on ją może włączyć i zakończyć. Inną ciekawą możliwością jest podział klasy na grupy, co też przydać się może w czasie pracy nad projektem. Można przygotowane zadania zablokować , pokazać uczniom tylko w podglądzie lub udostępnić do edytowania. po zakończeniu pracy można zadania zarchiwizować lub całkowicie usunąć.

Czasem wykorzystuję też Showbie do zadań domowych, oczywiście muszę zadbać o to, by uczniowie mieli dostęp do Internetu- i to nie tylko w domu, ale np. podczas zajęć świetlicowych w szkole, by ze strony rodziców nie padł zarzut, że wymagam od nich czegoś, co nie jest obowiązkowe. Bardzo przydatna jest też aplikacja, gdy kogoś z uczniów nie ma w szkole – wystarczy, by zajrzał do zadania domowego na Showbie, a problem z brakiem informacji o „przerobionym” w szkole materiale i zadaniu znikł.

Czy są minusy? Oczywiście. Aplikacja działa po podłączeniu do sieci, a więc sieć szkolna musi być dość wydolna, by szybko pobrać lub przesłać zadania. Konstruując lekcję w showbie muszę pamietać, by dodawać zadania od ostatniego – nie ma możliwości zmiany kolejności w umieszczonych już zadaniach. W wersji bezpłatnej aplikacj jest też ograniczona liczba zadań – tylko 10, a uczniów tylko 35 w klasie. Ale – na szczęście – nasze klasy nie są tak liczne.

Reasumując – świetne narzędzie, wielofunkcyjne, darmowe, intuicyjne. Wykorzystuję je już od prawie pięciu lat. Polecam.

P.S. Jako Apple Distinguished Educator mam możliwość testowania bezpłatnie wersji „Pro”. Jest jeszcze bardziej przydatna. I to jest argument, by starać się o ten tytuł.


Hanna Czapla – nauczycielka dyplomowana języka polskiego i przyrody (2001r.), długoletnia dyrektor szkoły podstawowej, egzaminatorka OKE,  realizatorka i uczestniczka wielu projektów rozwijających umiejętności cyfrowe wśród uczniów i nauczycieli, m.in. projektu rządowego „Cyfrowa Szkoła”  (2013) i „Cyfrowa Dziecięca Encyklopedia Wielkopolan” (2015), trenerka i edukatorka współpracująca w zakresie ICT , posiada tytuł Apple Distinguished Educator’2015.

Print Friendly, PDF & Email
Hanna Czapla

4 thoughts on “Moje małe Show(bie), czyli jak złapać kontakt z uczniem…

  • Avatar
    20 listopada 2017 o 13:18
    Permalink

    Świetna recenzja! Niektórzy nawet nie zdają sobie sprawy, że istnieją takie darmowe i ciekawe narzędzia 🙂

    Odpowiedz
  • Avatar
    29 lipca 2019 o 19:08
    Permalink

    Witam,
    jestem nauczycielem w Gdańsku i planuję od września 2019 na dobre wprowadzić Showbie do moich zajęć. Jednakże pojawiły się jakieś wątpliwości ze strony Dyrektor szkoły czy aby na pewno używanie takiego narzędzia jest zgodne z RODO. Czy być może wyjaśniała Pani kwestię używania Showbie pod tym kątem?

    Odpowiedz
    • Avatar
      13 września 2019 o 09:18
      Permalink

      Na stronie Showbie.com, po zalogowaniu, można uzyskać pomoc, także informacje na temat RODO, w j. angielskim. Moim zdaniem aplikacja spełnia wymogi RODO, oczywiście potrzebna jest zgoda rodziców na użytkowanie. W ostateczności uczniowie mogą nie używać maila i posługiwać się pseudonimami. Najlepszym źródłem informacji, jak postąpić, może być państwa IODO.

      Odpowiedz
  • Hanna Czapla
    13 września 2019 o 09:28
    Permalink

    Na stronie Showbie.com, po zalogowaniu, można uzyskać pomoc, także informacje na temat RODO, w j. angielskim. Moim zdaniem aplikacja spełnia wymogi RODO, oczywiście potrzebna jest zgoda rodziców na użytkowanie. W ostateczności uczniowie mogą nie używać maila i posługiwać się pseudonimami. Najlepszym źródłem informacji, jak postąpić, może być państwa IODO.

    Odpowiedz

Pozostaw odpowiedź belfer Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Skip to content