Praca z dziećmi ze spektrum autyzmu

Jest to skomplikowany zespół zaburzenia rozwoju, w którym istotną rolę  odgrywa funkcjonowanie mózgu.  W typowych przypadkach pojawia się w pierwszych trzech latach życia. 
Autyzm jest zaburzeniem, które nadal otacza wiele tajemnic, mimo wysiłków zmierzających do ich rozwikłania. Jest więc bogatym źródłem hipotez, których autorzy starają się wyjaśnić lub przynajmniej opisać, na czym polegają trudności dotkniętego nim dziecka.


Obszary zaburzeń dzieci ze spektrum autyzmu:

  1. Zaburzona komunikacja;
  2. Trudności w interakcjach społecznych;
  3. Stereotypowe, powtarzające się aktywności, zainteresowania;

Jak pracować z dziećmi ze spektrum autyzmu?

  1. ZDEFINIUJ PROBLEM I WYZNACZ REALNE CELE TERAPII.
    • Z czym dziecko ma największe problemy?
    • Zacznij od nauki umiejętności podstawowych – ucz umiejętności, z których Twój uczeń będzie mógł skorzystać natychmiast i codziennie;
    • Ucz umiejętności komunikowania się;
    • Obierz cele realne do zrealizowania – weź pod uwagę aktualne możliwości dziecka, jego predyspozycje rozwojowe, współpracę z najbliższymi;
    • Zachowania niepożądane muszą zostać skorygowane.

     

  2. DOBIERZ WŁAŚCIWE METODY PRACY, PAMIĘTAJĄC O TYM, ŻE DANA METODA NIE SPRAWDZI SIĘ U KAŻDEGO DZIECKA.
    • Wybierz metodę wiodącą w terapii;
    • Wykorzystuj w terapii elementy innych metod – wybieraj te elementy, które będą dla dziecka atrakcyjne i motywujące do działania.

     

  3. DOBIERZ WŁAŚCIWY SYSTEM MOTYWACJI I WZMOCNIEŃ.
    Wybierając właściwy system wzmocnień masz szansę na to, że zbudujesz w dziecku z autyzmem motywację do podejmowania działań, nauki podstawowych umiejętności, pracy nad intencją komunikacyjną, współpracy w grupie, pozbycia się stereotypowych zachowań.
    Zacznij pracę na wzmocnieniach pierwotnych, czyli od jedzenia i picia, przechodząc do wzmocnień wtórnych takich, jak żetony, naklejki, guziki, tabliczki. Wzmocnieniem są także przytulania, pochwały słowne, zabawki, ulubione aktywności dziecka oraz- wzbudzające kontrowersje – pieniądze.
    Pamiętajmy o tym, że wzmocnienie musi być natychmiast po właściwym zachowaniu, dobrze wykonanym zadaniu i musi być za coś. Zawsze nazywajmy wprost za co dziecko otrzymało wzmocnienie, np.: Pięknie na mnie patrzysz, świetnie teraz rzucasz piłką, ładnie ubrałeś sweter…
    Wzmocnienia odroczone takie, jak np. żetony dzieci otrzymują za kilka wykonanych zadań, ale wcześniej się trzeba na to umówić. Nagrody zawsze daje nauczyciel. Jeśli dziecko opanuje już system żetonowy warto wdrożyć kontrakt, czyli umowę zawartą pomiędzy nauczycielem a dzieckiem. Co zawiera kontrakt behawioralny, jakie informacje?

      • Kto podlega kontraktowi;
      • Co osoba musi zrobić;
      • Kiedy zadanie musi być wykonane;
      • W jaki sposób musi być wykonane zadanie.
    • Wzmacnianie:
      • kto daje wzmocnienie;
      • co jest wzmocnieniem;
      • w jakim czasie wzmocnienie zostanie dostarczone.

     

  4. DOKONUJ STAŁEJ REJESTRACJI PRZEBIEGU TERAPII.
    Obserwuj postępy dziecka, zapisuj nawet małe zmiany, analizując je z innymi nauczycielami, terapeutami i rodzicami. Za każdą pozytywną zmianę chwal, nagradzaj dziecko.
  5. STOSUJ PODPOWIEDZI, PONIEWAŻ ONE ZWIĘKSZAJĄ PRAWDOPODOBIEŃSTWO WYSTĄPIENIA POŻĄDANEJ REAKCJI.
  6. PAMIĘTAJ O ZASADZIE MAŁYCH KROKÓW I STOPNIOWANIA TRUDNOŚCI.

 

Praca z dziećmi z autyzmem wymaga ogromnego zaangażowania, dużej wiedzy, systematyczności i cierpliwości. Warto oprócz wspomnianych wyżej podstawowych zasad terapii behawioralnej sięgać do innych metod pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu.
My jako entuzjastki nowoczesnych technologii proponujemy i polecamy ich wykorzystanie. Istnieje na rynku ogromna baza aplikacji, narzędzi TIKowych, które z całą pewnością pomagają w edukacji i terapii dzieci z autyzmem.
Na swoim blogu posiadamy mnóstwo materiałów, które mamy nadzieję pomogą w doborze narzędzi i ułatwią Państwu pracę.  Znajdziecie je Państwo pod poniżej podanym adresem lub na naszym blogu www.specjalni.pl oraz na fanpage https://www.facebook.com/specjalniblog/.

->Materiały do pracy z dzięcmi z autyzmem.

 


Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.