PUZZLE na lekcji

 Gerd Altmann/ pixelio.de

Tak sobie myślę, że Puzzle to chyba zna każdy.

Dla mnie są wspomnieniem dzieciństwa i hobby, które pozostało do dziś. Od kiedy pamiętam uwielbiałam układać poszczególne elementy,  które dzięki mnie powoli zaczynały tworzyć  upragniony obrazek. Prawdziwym wyzwaniem stawały się oczywiście te zestawy składające się z 1000 elementów, a dopasowanie ostatniego elementu powodowało, że byłam z siebie naprawdę dumna.

Większość dzieci lubi układać puzzle – kluczem do zmotywowania jest oczywiście obrazek. Jeśli będzie szary i jeszcze na dodatek będzie przedstawiał najbardziej znienawidzoną postać z bajki to układanka pozostanie nietknięta. Ale, jeśli pojawi się na nim najnowszy model lalki Winx albo ulubiony piłkarz – wówczas na efekty nie musimy długo czekać.

Gdy natrafiłam w sieci na program umożliwiający układanie puzzli online , od razu wiedziałam, że jest to świetne narzędzie, któro może uatrakcyjnić nauczanie.

Polecam dwa programy online:

1)   http://www.flash-gear.com/puzzle/  – szybko i sprawnie, bez logowania, bez haseł, wstawiamy zdjęcie z własnych zasobów, wybieramy rozmiar puzzli i działamy!

2)  http://www.jigsawplanet.com – program oferuje nam więcej funkcji niż poprzedni, nie tylko możemy wybrać format puzzli, ale także ilość elementów.  Dodatkową atrakcją jest czasomierz  oraz możliwość wybrania tła . Można się zalogować , ale nie jest to konieczne, aby umieścić puzzle na stronie lub blogu.

Ale przejdźmy do konkretów:  jak można wykorzystać PUZZLE na lekcji języka obcego, biologii, geografii czy też historii?

A można i mam nawet kilka propozycji!

Możemy sami przygotować jakiś obrazek związany tematycznie z lekcją, a następnie wykorzystać puzzle online do połączenia zabawy z nauką. Czyli ? Jeśli możemy mieć zajęcia akurat w sali komputerowej , wówczas robimy krótki przerywnik , udostępniamy uczniom link z wcześniej przygotowanym przez nas PUZZLE i robimy rozgrywki – kto szybciej odczyta hasło znajdujące się na obrazku ten zdobywa punkty z aktywności – oczywiście możemy nieco utrudnić zdanie i prosić jeszcze o przetłumaczenie danego słowa, zwrotu, zdania na język polski  lub z ułożenia zdań z podanych na obrazku wyrazów. Na lekcji historii na tym obrazku mogą się znaleźć na przykład daty albo wizerunki królów – pomysłów jest tysiące. Chodzi o to, aby wprowadzić element zaskoczenia, frajdy, a przy okazji nauki. Nie każdy, podobnie jak ja,  ma jednak możliwość prowadzenia lekcji w sali komputerowej,  dlatego też możemy wykorzystać PUZZLE jako zadanie domowe obowiązkowe lub tylko dla chętnych, wtedy obrazek może mieć w sobie ukryte polecenie, które uczeń ma wykonać. Każdy uczeń może także otrzymać inny link z innym obrazkiem 😉

Takie zadanie z wykorzystaniem PUZZLE może mieć też wiele etapów, np.

język obcy:  (obrazek przedstawiający piknik rodzinny w parku)

1) ułóż układankę,

2) następnie podaj 5 wyrazów kojarzących się z tym obrazkiem,

3) wybierz dwa wyrazy spośród podanych pięciu i ułóż z nimi zdania.

historia:  (obrazek przedstawiający różne daty)

1) ułóż układankę

2) ułóż daty w porządku chronologicznym

3) wybierz 3 daty i dopisz wydarzenia

Naprawdę pomysłów jest sporo, a dzięki temu uczniowie na pewno chętniej zasiądą do pracy domowej w takiej formie, niż  tradycyjnie w formie pisemnej w zeszycie przedmiotowym lub na kartce.

Czekam na propozycje zastosowania PUZZLI na Waszych lekcjach;)

Print Friendly

13 thoughts on “PUZZLE na lekcji

  • 12 listopada 2012 o 07:25
    Permalink

    Brawo ! Żadna formatka, konkretnie i pięknie opisane wykorzystanie narzędzia na różnych przedmiotach. Narzedzie proste i szybkie do zrobienia, satysfakcja natychmiastowa uczniów w różnym wieku. W eTwinningu przygotowujemy puzzle z obrazka, który dostaliśmy od partnerów, albo przygotowujemy puzzle np ze zdjęcia naszej klasy/grupy. Oglądanie zdjęcia wyslanego mailem jest banalne. A jako zadanie jest wyzwaniem. Uczę dzieci małe. Marta, super poczatek.

    Odpowiedz
    • 12 listopada 2012 o 18:19
      Permalink

      W ogóle genialny pomysł na zdjęcie klasowe! Coś zamiast ustawiania na łąweczkach w trzech rzędach 😀

      Odpowiedz
  • 12 listopada 2012 o 14:46
    Permalink

    Dziękuję za podpowiedź, wykorzystam to na lekcji matematyki z moimi klasami. Marto, bardzo mi się podoba Twój pomysł.
    Pozdrawiam.

    Odpowiedz
  • 12 listopada 2012 o 17:46
    Permalink

    Dziękuję dziewczyny, podzielcie się także swoimi pomysłami o opiszcie swoje doświadczenia i efekty 😉

    Odpowiedz
  • 12 listopada 2012 o 18:22
    Permalink

    Na Learningapps.org jest wariant takiego puzzlowatego ćwiczenia. Przy okazji uczniowie ćwiczą np porządkowanie czegoś w zbiory – w moim przykładzie (język niemiecki) wybierają spośród podanych rzeczowników nazwy rzek, miasta, produkty spożywcze itd. Po skończonym zadaniu odsłania się obrazek – z tym można dalej coś zrobić.
    Mam nadzieję, że można to zobaczyć:
    http://learningapps.org/display?v=ef95uh0c

    Odpowiedz
    • 12 listopada 2012 o 18:30
      Permalink

      Tak , świetny pomysł! Learningapps to w ogóle studnia interakcji bez dna;) i myślę, że to jest temat na odrębny wpis 😉

      Odpowiedz
  • 13 listopada 2012 o 17:53
    Permalink

    Dzisiaj na kółku informatycznym uczniowie klas IV – VI, tworzyli własne puzzle i byli zachwyceni. Chwalili się również innym koleżankom i kolegom, że oni umieją nie tylko układać puzzle, ale sami je tworzą. Byli z siebie dumni 🙂
    Również na moim blogu umieściłam link do puzzli, które należało ułożyć, aby sprawdzić odpowiedź lub uzyskać podpowiedź do zadania.
    Widziałam, że niektórzy wstawili linki z puzzlami do ułożenia na blogach, które prowadzą.

    Dzięki!

    Odpowiedz
    • 13 listopada 2012 o 19:47
      Permalink

      Beata to świetnie! Suuuper! I fajowy pomysł z tym ukrytym na obrazku zadaniem! Bardzo się cieszę;)

      Odpowiedz
  • 14 listopada 2012 o 20:17
    Permalink

    Puzzle, które zrobili moi trzecioklasiści wykorzystując pobrane z netu zdjęcia herbów polskich miast, były świetnym podsumowaniem dziennego tematu „Z wizytą w najstarszych polskich miastach.” Był fan i nauka równocześnie. 🙂

    Odpowiedz
    • 14 listopada 2012 o 21:09
      Permalink

      I o to chodzi!!!

      Odpowiedz
  • 24 listopada 2012 o 23:55
    Permalink

    Super pomysł, od razu podchwyciłam i zastosowałam jako podsumowanie lekcji przyrody w klasie 5 o krajobrazach pobrzeży Polski. Dzieciaki układały puzzle i rozpoznawały charakterystyczne cechy krajobrazu. Mam zamiar pobawić się z nimi jeszcze, bo chętnie robią to teraz sami. Może wykorzystam do tego szkolną pocztę w Office 365, którą od niedawna testuję, żeby przesyłały sobie linki do zrobionych puzzli.
    Marta, podrzucaj więcej takich stronek. Brawo!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.