Quizlet, czyli fiszki online

Początki mojej nauki języka niemieckiego (a miałam wtedy 8 lat) były zabawowe, obfite w interakcje, które bardzo motywowały mnie do nauki.
Kojarzą mi się głównie z mówieniem, powtarzaniem, z nowymi słówkami i masą karteczek, na których wpisywałam słowa lub malowałam. Właśnie dlatego mojej pierwszej nauczycielce języka niemieckiego zawdzięczam chyba fakt, że nauczam akurat tego języka, a nie na przykład angielskiego.

877831294_8ac9c39e0e_o

 dafc1885/ flickr.com

Słownictwo w języku obcym to klucz do porozumienia, dlatego tak ważna jest odpowiednia metoda lub jeszcze lepiej – metody. Im więcej ich znamy tym lepiej dla nas, bo wtedy nasza nauka jest różnorodna. Oczywiście każdy osoba jest inna i w inny sposób przyswaja wiedzę. Myślę jednak, że fiszki, czyli małe karteczki zapisane z obu stron znane są wszystkim i większości uczących się przypadają do gustu. Można je zrobić samemu, wszędzie ze sobą zabrać, praktycznie zawsze mogą być pod ręką.
Uwielbiałam oklejać cały pokój kolorowymi samoprzylepnymi karteczkami z opisanymi niemieckimi nazwami. Na początku były to oczywiście nazwy przedmiotów znajdujących się w moim pokoju, potem stopniowo rozprzestrzeniały się na całe mieszkanie, aż w końcu, przy bardziej zaawansowanym słownictwie, były dwustronne i obklejały głównie mój pokój.
6 lat temu, kiedy to dopiero rozpoczynała się moja przygoda z nowoczesnymi technologiami, natrafiłam w sieci na aplikację Quizlet.
Okazało się, że teraz dostępne są także fiszki online. W dodatku można korzystać z już gotowych zestawów, a także samemu tworzyć nowe. Wtedy wersja Quizlet była mniej rozwinięta niż obecnie, ale i tak, jak dla mnie, była to prawdziwa bomba.
Oprócz tradycyjnych fiszek aplikacja generuje ze stworzonego zestawu gry, testy i system do samodzielnej nauki.
Od razu postanowiłam sprawdzić, jak zastosowanie tej aplikacji sprawdzi się w warunkach szkolnych. Musiałam zdać się tylko na pracę pozalekcyjną, ponieważ nie miałam wówczas jeszcze tablicy interaktywnej i wifi w szkole.

Moje pierwsze kroki z aplikacja Quizlet

Na początku założyłam konto i zapoznałam się z funkcjonowaniem platformy. Bardzo spodobała mi się możliwość zakładania klasy i oczywiście natychmiast z niej skorzystałam. Utworzyłam klasę o słodkiej nazwie Nutella.
Niestety aplikacja nie ma opcji dodawania uczniów bezpośrednio przez nauczyciela, co oznacza, że każdy uczeń chcący być w klasie, musi sam założyć swoje konto(od 13 lat, młodsi – za zgodą rodziców).
Oczywiście z zestawów można także korzystać nie mając konta i nie będąc zarejestrowanym. Wystarczy mieć link do danego zestawu lub wyszukać sobie po nazwie w okienku [search].
search quizlet

O tym, jak  ja wprowadziłam  quizlet.

U mnie korzystanie z platformy quizlet nie było obowiązkowe. Zdecydowałam się jednak na jeden stały krok – zawsze we wrześniu przeprowadzam w każdej nowej klasie lekcję pokazową w sali komputerowej. Uczniowie mają wtedy okazję najpierw zapoznać się z funkcjonowaniem platform bez zakładania konta. Później wspólnie rejestrują się i dołączają do stworzonej przeze mnie klasy. Hasło do klasy dostają ode mnie i od tej pory każdy staje się członkiem. Dzięki temu może korzystać z tworzonych tam zestawów oraz sam tworzyć nowe.
Zasady tworzenia są proste: osoby chętne tworzą zestawy na punkty z aktywności z nowo pojawiającego się słownictwa na lekcjach języka niemieckiego.
W ten sposób tworzymy całkiem pokaźną bazę tematyczną, którą możemy wykorzystać do dalszej pracy.

Fiszki to nie wszystko.

Quizlet oprócz tworzonych przez nas fiszek oferuje nam cały system nauki tych słówek:

  • Opcja learn umożliwia uczenie się słówek z danego zestawu tak długo,  aż  zapamiętamy wszystkie. Mamy tu dwie możliwości nauki – ze słuchu lub na zasadzie tłumaczenia.
  • Opcja quiz – i to jest coś, co nauczyciele polubią najbardziej – system automatycznie generuje testy z wybranego zestawu – dosłownie jednym przyciskiem. Możemy jeszcze sobie wybrać typ pytań: prawda/fałsz, napisz, dopasuj, jednokrotny wybór.
    Po zakończonym teście aplikacja pokazuje nam podsumowanie i wystawia nawet ocenę, niestety w systemie literowym. Dzięki magicznemu przyciskowi reconfigure nasz test zostanie wymieszany i pojawi się w zupełnie innej konfiguracji, tak więc problem podziału na grupy mamy z głowy 😉
    Jest to także świetny sposób dla uczniów, aby przygotowywać się do kartkówek, testów lub sprawdzianów.
  • Opcja scatter – na szybkość: połącz dane słowo z jego obcojęzycznych odpowiednikiem. Im szybciej tym lepiej – tu liczy się refleks! W ten sposób ustanawiamy nowe rekordy. Trzeba mieć na serio super opanowane słówka, aby być najszybszym.
  • Opcja space racer – świetna do opanowania pisowni. Na monitorze pojawiają się w coraz szybszym tempie słówka i ich tłumaczenia należy wpisać w puste pole. W przypadku, gdy nie zdążymy lub się pomylimy –  pojawia się okienko ze słówkiem poprawnym i należy go przepisać. Tak, że nic nam nie umknie – nawet jeśli sami nie pamiętamy system nam przypomni.
    Zdobywamy punkty, więc gra nadaje się świetnie do przeprowadzenia mini konkursów 🙂

Fiszkomania w Pielgrzymowicach

Wprowadziłam w szkole na stałe fiszkomanię – takie mini konkursy oparte na zastawach tworzonych w quizlecie. Raz na jakiś czas (ja z reguły raz na miesiąc) organizuję ucztę dla fiszkomaniaków. Na tablicy i na blogu umieszczam taką oto informację:

search quizlet

 Zadaniem uczniów jest pobicie rekordu dla danego zestawu w grze scatter i/lub space racer. Z reguły uczniowie mają na to tydzień. Zdarza się, że w ostatni dzień akcji przed godziną zero nagle grają wszyscy, bo ich rekordy w ostatnich momentach zostają pobite a oni nie chcą się poddać 😉  Co jest „marchewką”w tym przypadku? Przede wszystkim FRAJDA oraz fakt, że uczą się grając, co przecież wcale nie jest typowe dla szkolnej edukacji.  Poza tym nagle okazuje się, że „proszę Pani ja się na serio nic nie uczyłem, tylko brałem udział w tym konkursie, a proszę wszystkie słówka znam” 😉 no i oczywiście u mnie z niemieckiego są punkty z aktywności, a za pięć takich punktów jest piątka, natomiast za 10 –  szóstka. Niektórzy grają specjalnie dla szóstki, „bo jeszcze nigdy w tak prosty sposób nie mieli okazji jej zdobyć” – i zdarzyło mi się postawić pierwszą w życiu ucznia 6 właśnie za pobicie rekordów, co przełożyło się pozytywnie na jego motywację do nauki słówek z niemieckiego.

Rok szkolny już za pasem,  zamierzam nadal kontynuować FISZKOMANIĘ i wykorzystywać pozostałe możliwości platformy.
Przede wszystkim zrobię na niej porządek, ponieważ w obecnej wersji platformy można tworzyć katalogi. I mam nadzieję wykorzystywać Quizlet także w wersji mobilnej 😉

 

Marta Florkiewicz-Borkowska  –  nauczycielka języka niemieckiego i zajęć technicznych w Publicznym Gimnazjum nr 3 w Pielgrzymowicach, trenerka edukacyjna, ekspertka w Centrum Edukacji Obywatelskiej, edukatorka w zakresie nowoczesnych rozwiązań w edukacji, autorka artykułów dotyczących wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji, prelegentka na konferencjach edukacyjnych. m.in. Inspir@cje oraz IT w edukacji, Zlotach Innowacyjnych Nauczycieli i Dyrektorów w Ustroniu oraz Spotkaniach Metodycznych w Wodzisławiu Śląskim, współorganizatorka i współprowadząca cykl  webinarów Superbelfrzy Nocą,  absolwentka arteterapii, uczestniczka warsztatów doskonalących i programu Futur Classroom Lab w Brukseli, należy do społeczności Superbelfrzy RP, prelegentka na konferencji TEDxRawaRiver  w Katowicach. Fanka nauki metodą projektu, uczenia przez nauczanie oraz nowoczesnych technologii. Propagatorka wykorzystywania gier planszowych i zabaw aktywizujących w edukacji. Prowadzi dwa blogi:  deutschfun z języka niemieckiego oraz handmade z zajęć technicznych.

Print Friendly

4 thoughts on “Quizlet, czyli fiszki online

  • 27 września 2014 o 08:22
    Permalink

    Faktycznie, tak jak Marta pisze, siła Quizleta leży w przeniesieniu aktywności podczas (i poza lekcjami) z nauczyciela na uczniów. To oni uczą się, tworząc fiszki, a potem znowu uczą się, korzystając z fiszek zrobionych przez innych. Dzięki!

    Odpowiedz
  • 28 września 2014 o 15:18
    Permalink

    Ja również zarażam swoje dzieciaki Quizletem i chwytają go coraz bardziej. Mają z tego frajdę niesamowitą i świetną zabawę.
    Pozdrawiam wszystkich którzy aktywnie pracują z narzędziami ICT 😉

    Odpowiedz
  • 28 grudnia 2014 o 01:41
    Permalink

    Jest jeszcze jedna dodatkowa mocna strona quizlet.com. Łatwo można go wykorzystać w klasie, jako test, wydrukować też test albo wstawić do moodle. A jeszcze lepiej zaimportować do quizu moodle. Boskie!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.