Udana lekcja z tabletami

5 listopada moimi gośćmi były nauczycielki, uczące klasy I-III w pilskich szkołach. Zaprosiłam panie na lekcję z tabletami, by pokazać, że to nie tylko gadżet, ale wspaniałe narzędzie w edukacji.

Uczniowie zaprezentowali wiele aplikacji. Zaczęli od gry z elementem rywalizacji na platformie Zondle Beta. Grę o charakterze jednego wyboru przygotowałam wcześniej na zondle, gdzie mam założoną klasę i mogę monitorować postępy dzieci. Uczniowie na tabletach widzieli swoje indywidualne wyniki, zaś na tablicy interaktywnej procentowy pasek odpowiedzi wszystkich uczestników. Chwilę później kazały się wirtualne „złote puchary” dla tych, którzy zadania rozwiązali bezbłędnie.

IMG_20141105_154613
Potem zeskanowali kod QR. Poprowadził nas do ekranu edukacyjnego „Pożyczanie – oddawanie” z portalu Scholaris. Zadania miały charakter otwarty i było kilka prawidłowych odpowiedzi. Dzieci musiały przedstawić 23 złote tylko w monetach, wybrać monety oraz banknoty i przedstawić tą samą kwotę. Porównywały swoje odpowiedzi, przeliczały ilość wybranych monet i banknotów. Wszystkie przykłady przedstawione na tabletach były prawidłowe.

Przechwytywanie
Odważyłam się wykorzystać zupełnie nową aplikację Kujon. Tym razem zadanie z ortografii. Po wyborze trudności „si – ś” pokazywały się wyrazy. Dzieci musiały wybrać poprawną odpowiedź i sprawdzić. Z boku gry pokazywał się pasek poprawnych i błędnych odpowiedzi oraz zgromadzone punkty.

Przechwytywanie
Magiczny klocek Plicersa wywołał zdumienie gości. Niepozorny czarny i niepowtarzalny kształt, a tyle możliwości. Dzieci musiały wybrać jedną poprawną odpowiedź na pytanie: W którym wyrazie „rz” wymieni się na „r”? Klocki w górze, skanowanie i wyniki w tablecie od razu widoczne.

IMG_20141105_160111

Kolejny kod QR, kolejne skanowanie. W kodzie ukryte zadanie tekstowe, związane ze znakami rzymskimi. Uczniowie treść widzieli na tabletach, odpowiedź zapisali na suchościeralnych tabliczkach.

IMG_20141105_155049

Pokazaliśmy bardzo często wykorzystaną w naszej klasie aplikację ze sklepu Play „Kostki do gry”. Zadanie należało wykonać w parach. Do tego zadania potrzebna była plansza „Trzy kostki”. Każdy uczeń wykonywał „pacnięcie”, sumował liczbę oczek z trzech kostek, wpisywał wynik. To samo robił kolega. Następnie należało porównać liczby za pomocą znaków <, +, >.

IMG_20141105_160721
Był też czas na rywalizację w parach przy grze Math Duel. Atmosfera podgrzana, wielkie emocje i okrzyki radości przy wygranej.

Nie mogło się obyć bez ulubionej przez dzieci aplikacji Kahoot. Pytania quizu dotyczyły lekcji z tabletami, ulubionych aplikacji, sposobu wykorzystania tabletów w uczeniu się. Emocje „podkręcała” muzyka i oczywiście słupkowy wynik odpowiedzi.

Po zajęciach – pierwsze wrażenia nauczycieli, które zacytuję: „lekcja z matrixa, to już nie XXI ale XXII wiek w edukacji”, „przy pani dzieciach nie umiem nic”, „nic nie mówię, jestem na razie w szoku”, „rzeczywiście współczesne wyposażenie piórnika”.

Był czas na pytania gości i moje odpowiedzi:
– Jak długo dzieci pracują na tabletach, bo są niezwykle swobodne?
– Skąd tablety?
– Skąd pomysły na lekcje z tabletami?
– Czy rodzice wyrazili zgodę?
– Czy są jakieś problemy sprzętowe?
– Ile czasu dziennie poświęcam na przygotowanie gier, materiałów i prowadzenie stron internetowych?

Spotkanie trwało długo, ale na wszystkie pytania odpowiadałam bardzo szczegółowo. Opowiedziałam: o moich raczkujących tabletowych początkach, o moim tabletowym guru Jolancie Okuniewskiej, jej klasie i Tableszycie w okładce w motyle, o mej przynależności do grupy Superbelfrów, o naszej wspaniałej współpracy, o dzieleniu się swymi pomysłami i nowymi narzędziami. I jeszcze pokazałam wiele naszych indywidualnych i wspólnych blogów.
Nie powiem, czasami jest pod górkę – tablety z wielu firm, lepsze i gorsze. WiFi szarpie, czwarty router w klasie, trzy tablety bez połączenia z internetem, aplikacje niezgodne z kilkoma urządzeniami. Nie poddam się, bo wiem, jak bardzo zajęcia z tabletami lubią moi uczniowie i ja!

Dziękuję Wam Wszystkim – to była nasza wspólna lekcja!

Print Friendly

3 thoughts on “Udana lekcja z tabletami

  • 6 listopada 2014 o 19:02
    Permalink

    Gratuluję. Czytałam z szerokim uśmiechem. Wielkie brawa.

    Odpowiedz
  • 6 listopada 2014 o 20:07
    Permalink

    Wspaniale. Gratuluję. Wiele udało Ci się Olu pokazać.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.