Współpraca przy ubieraniu choinki

Umiejętność współpracy w zespole to bardzo ważna kompetencja we współczesnym świecie. Mamy nauczyć naszych uczniów współpracowania ze sobą dla osiągnięcia zamierzonego celu, brania odpowiedzialności za wspólne zadanie i jego wynik.
Podczas współpracy wystąpią elementy planowania, generowania i weryfikacji pomysłów, analizowanie postępów pracy, a w miarę potrzeb – modyfikacja wcześniejszych ustaleń. Nie jest to łatwe, gdyż wymaga empatii, umiejętności komunikacyjnych w celu obrony swoich racji, ale też umiejętności przyznania się do błędu.
Umiejętność współpracy określono jako tzw. umiejętność miękką, bardzo cenioną przez pracodawców.
Skoro nasi uczniowie będą w dorosłym życiu oceniani przez pryzmat takich wymagań – musimy im pomóc w opanowaniu tej umiejętności.

Czy nas, nauczycieli, uczono współpracy? Nie przypominam sobie takich sytuacji podczas studiów. Raczej samodzielnie opracowywaliśmy różne zagadnienia, nie dzieliliśmy się  materiałami. Być może nie mieliśmy takich narzędzi, nie było GoogleDocs, edmodo, facebooka.. Mam nadzieję, że teraz jest inaczej i studenci są zobowiązani współpracować ze sobą, a potem prezentować wyniki wspólnych działań przed innymi.

Aby nauczyć dzieci współpracy sami musimy dać przykład. Pracując w jednej szkole możemy we współpracy z innymi nauczycielami przygotować jedną imprezę, opracować gazetkę, wydać biuletyn na jakiś temat, przygotować konkursy na zabawę karnawałową itp.

Jeszcze lepiej będzie, gdy do tej współpracy zaprosimy uczniów. Wyjdźmy z procesem dydaktycznym z czterech ścian klasy, bo dzięki temu nasze nauczanie nabierze nowego wymiaru, uczniowie zobaczą nowe możliwości, będą się uczyć od siebie  nawzajem.

Można podjąć współpracę z klasą równoległą w tej samej szkole, w tym samym mieście, z innych miast Polski, albo współpracować z uczniami z innych krajów. Efekty tej współpracy powinniśmy zaprezentować na stronie internetowej szkoły lub blogu. Niech podziwiają inni i biorą przykład, może odważą się i dołączą do nas.

Przed świętami zaproponowałam taką współpracę chętnym nauczycielom i ich uczniom z Polski oraz swoim eTwinningowym partnerkom z Portugalii i Rumunii.

Należało przygotować prezentacje świątecznych dekoracji polskich miast, a następnie zamieścić je jako interaktywne ikony na choince w aplikacji thinglink. W projekcie udział wzięły: Anna Grzegory ( Łódź, Warszawa), Teresa Prokowska ( Bolesławiec), Wiesława Kopf ( Bydgoszcz),  Monika Walkowiak ( Wrocław),    Barbara Benisz ( Rybnik) i ja ( Olsztyn).

Uczniowie wykonali zdjęcia i przynieśli je na pendrive, by zostały dołączone do prezentacji. Chętni nagrali świąteczne życzenia, kolędy.
Najciekawszym momentem tej krótkiej współpracy było oglądanie polskich miast w świątecznej odsłonie. Odszukaliśmy miasta na mapie, zgromadziliśmy informacje o ich wielkości, ustaliliśmy jakie rzeki przepływają przez te miasta, w których krainach geograficznych Polski się znajdują.
Dużo łatwiej w ten sposób uczyć się geografii, bo jest ona bliska życiu, łączy naturalną ciekawość i wynika z bieżącej potrzeby.
c1
http://www.thinglink.com/scene/468519673143492608

Po obejrzeniu  filmów uczniowie z entuzjazmem wypowiadali się o pięknych dekoracjach, szukali podobieństw i różnic. Podjęto też temat dużego zużycia prądu i konieczności oszczędzania energii elektrycznej. Dokonaliśmy opisów najpiękniej udekorowanego miasta i o dziwo – nie było to nasze rodzinne miasto. Dzieci bardzo mądrze uzasadniły wybór. Natychmiast podały propozycje na kolejne takie wspólne działania, czym wprawiły mnie w ogromną radość.

Dzięki współpracy w projekcie eTwinning – na choince znalazło się więcej interaktywnych ikon związanych z dekoracją miejscowości, zwyczajami świątecznymi, nagranymi życzeniami w językach ojczystych i po angielsku. Ostatniego dnia przed świętami oglądaliśmy wszystkie filmy, a następnie napisaliśmy swoje komentarze na specjalnie przygotowanej tablicy w aplikacji padlet.

c

http://www.thinglink.com/scene/466306716904980482

Zanim wszystkie materiały zostały umieszczone na interaktywnych choinkach – uczniowie współpracowali ze sobą nad ich przygotowaniem. Korzystali z aparatów fotograficznych, tabletów, komputera.
Efekt końcowy jest zachwycający, bo aplikacja thinglink jest wspaniałym narzędziem do wspólnej edycji, zachęca do współpracy.

Więcej na temat aplikacji thinglink –  http://superbelfrzy.wordpress.com/2012/12/01/jak-ozywic-zdjecie/

 

Print Friendly

2 thoughts on “Współpraca przy ubieraniu choinki

  • 30 grudnia 2013 o 13:03
    Permalink

    Dziękuję za ten wpis. Aplikacja thinglink bardzo mi się spodobała. „Sprzedam” ją moim podopiecznym- nauczycielom w szkole SuperMemo, gdzie organizuję szkolenia z TIK.
    Osobiście sporo projektów wykorzystujących twórczość uczniów przeprowadzałam za pomocą wiki (na wikispaces.com) Niestety z racji tego, że uczę od wielu lat w akademiach językowcych i jest to zupełnie inny typ relacji, nie za bardzo mogłam liczyć na współpracę uczniów między sobą poza lekcjami. Dlatego też maksymalnie starałam się wykorzystać czas na zajęciach i potem efekty ich pracy umieszczałam właśnie na różnych wiki (na http://www.edubawa.pl w części dla uczniów można je zobaczyć).
    Polecam szczególnie wiki do twórczego pisania, można np. napisać scenariusz do filmu, tak jak to zrobili moi uczniowie jako projekt podsumowujący cały rok nauki języka hiszpańskiego ( http://historias-a1.wikispaces.com/)

    Odpowiedz
  • 27 czerwca 2014 o 15:11
    Permalink

    Fantastyczny projekt! Ile pracy i pomysłów!
    Baardzo mi się podoba.
    Z okazji wakacji pomyślę o czymś takim w przyszłym roku… Może na początek, żeby zacząć wdrażać jakieś TIKowe pomysły coś szkolnego zrobimy…
    Dziękuję!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.