Wyrywaniec słowny!

Potyczki karciane …  na rozgrzewkę, przed rozpoczęciem zajęć, na powtórkę materiału.  Emocje gwarantowane. Zabawa wciąga, liczy się spostrzegawczość, szybkość i  wiedza.

20140529_181818

Pracując z dziećmi w młodszym wieku szkolnym staram się umożliwić swoim uczniom zdobywanie wiadomości i umiejętności  w sposób nowatorski. Uczenie się nowych treści poprzez zabawę sprawia, że uczniowie z przyjemnością i lekkością przyswajają wiedzę i bez trudu oswajają się z nie najłatwiejszym  materiałem.

Bijące rekordy popularności gry planszowe, karciane, zabawy kostkowe są inspiracją dla tworzenia gier dla moich podopiecznych. Propozycja, którą przedstawię, ma związek z częściami mowy. Przymiotniki, rzeczowniki, czasowniki –  wyszukujemy w książkach, wypisujemy w zeszycie, grupujemy,  podkreślamy w wierszach, a gdyby tak wyjść poza sztywne ramy ćwiczeń i książek?

Przygotowałam dla uczniów karty z różnymi częściami mowy. Na każdej karteczce zapisałam wyraz.  Ten sam wyraz powielony jest kilkakrotnie w zestawie, ale zapisany inną czcionką. Oprócz tego są kartki z napisem rzeczownik, czasownik i przymiotnik (dla wyróżnienia wydrukowane kolorową czcionką).

Każdy uczeń otrzymuje ok. 15 kart, które układa przed sobą. Karty odwrócone są wyrazem do dołu, tak by nie były widoczne dla graczy.  Na środku stolika zaznaczamy punkt (np. taśmą), na którym umieszczony zostaje kręgiel.  Losujemy dziecko, które jako pierwsze wykłada swoją kartę. Potem po kolei wykładają przed sobą karty pozostali uczniowie ( po jednej karcie). Jeżeli w trakcie rundy zdąży  się, że dzieci mają na swojej wyłożonej karcie ten sam wyraz (nie ma znaczenia jaką czcionką jest on zapisany) odbywa się pojedynek np.

20140529_190757

Dziecko, które jako pierwsze zauważy, że ma identyczny wyraz jak kolega i chwyci kręgiel – zwycięża, a swoją kartę przekazuje osobie przegranej w pojedynku. Jeżeli któryś z uczniów pomyli się przy odczytaniu wyrazu i chwyci kręgiel przypadkowo, zabiera wszystkie wyłożone, odsłonięte już karty znajdujące się na stole od wszystkich dzieci.

W momencie gdy wyłożona zostaje karta z napisem: rzeczownik, przymiotnik, czasownik; – wtedy jest pojedynek między wyrazami, które stanowią tę samą część mowy. Opcja z czasownikiem, rzeczownikiem lub przymiotnikiem trwa do momentu, aż  karta z napisem czasownik, rzeczownik, przymiotnik zostanie przykryta przez inną.

20140529_190346

Wprowadzając grę stopniowo podnosiłam poziom trudności. Pierwsza propozycja związana była z rozpoznawaniem symboli, które kształtem były do siebie bardzo zbliżone. Dzięki temu dzieci z łatwością przyswoiły reguły gry. Potem symbole zastąpiłam różnorodnymi wyrazami. W ostatnim etapie wprowadziłam karty z częściami mowy.

Cały pakiet gry składa się z kart w kształcie prostokąta – ilość kart jest zróżnicowana, w zależności od ilości uczniów w klasie. W mojej grupie najczęściej jedna osoba dysponuje 15 kartami. Gramy w zespołach 4-6 osobowych.

20140516_101150

Czy gra przypadła dzieciom do gustu?

Tak. To produkt sprawdzony.  Ochoczo dopytują kiedy zagramy znów.

Mam nadzieję, że zdobędzie zwolenników i w Waszych szkołach.

Czego sobie i Wam życzę.

 

Print Friendly

7 thoughts on “Wyrywaniec słowny!

  • 29 maja 2014 o 20:45
    Permalink

    Dziękuję. Bardzo obiecująco to wygląda 🙂 wypróbuję.

    Odpowiedz
  • 2 czerwca 2014 o 13:52
    Permalink

    Pomysłowe! Ciekawa alternatywna dla tradycyjnych metod 🙂
    Pozazdrościć takiej kreatywnej nauczycielki!

    Odpowiedz
  • 11 czerwca 2014 o 10:27
    Permalink

    Jako bibliotekarz wykorzystuję podobne pomysły gier i zabaw na zastępstwach, dzięki czemu tzw. nagłe zastępstwa nie są mi straszne. Pani pomysły są świetne i warte podpatrzenia.Super!

    Odpowiedz
  • 23 czerwca 2014 o 19:32
    Permalink

    Czy inspiracją dla tej gry była gra Speed Jungle? Gram w to samo z uczniami na hiszpańskim. Używamy nawet bardzo zbliżonego do oryginalnego „totemu” – u pewnego zaprzyjaźnionego stolarza zrobiłam sobie z 5 dodatkowych dla większych grup. U nas na karteczkach (tworzone są przez uczniów) także mamy napisane wyrazy, ale są to formy czasownikowe ( w języku hiszpańskim czasowniki się odmieniają przez osoby) z danego czasu. Dla ułatwienia odczytania piszemy je „normalnie” i drugi raz ” do góry nogami”. Gdy testowaliśmy tę grę w PTBG (Polskie Towarzystwo Badaczy Gier) kolega – wieloletni gracz- podpowiedział mi, aby użyć koszulek na karty gry Magic, świetnie mi się sprawdziły. Tekturowe, stare karty są też dobrą podkładką pod te nasze karteczki z formami czasownikowymi.

    Odpowiedz
  • 1 października 2014 o 17:18
    Permalink

    Dzięki za pomysł, trochę go zmodyfikowałam dla moich maturzystów. I też podzieliłam się tym, co mi wyszło na naszym blogu (patrz: Wojna pisarzy).

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.