Z(a)maluj sobie kod!

qr-marta

O qr kodach wiemy już bardzo dużo. Znamy wiele kreatywnych sposobów na ich edukacyjne wykorzystanie i wiemy, że jest to nieograniczone morze możliwości.
Ostatnio, dzięki mojej partnerce eTwinningowej z Włoch, poznałam narzędzie do tworzenie qr-kodów w zupełnie innej formie niż te znane mi dotychczas: http://mal-den-code.de.
Cała magia polega na tym, że aby prawidłowo odczytać zakodowaną treść należy zamalować odpowiednie puste pola (puste krateczki mogą być wypełnione cyferkami lub literkami). Jak to zrobić? Skąd wiemy, które pola zamalować?

Strona, na której tworzymy kod QR automatycznie generuje i podaje nam informacje, które cyferki lub literki należy zamalować. Mamy więc funpack dwa w jednym: cyfrowa aktywność połączona z aktywnością analogową z nutą aktywności artystycznej. Praktycznie do wykorzystania na każdym etapie edukacji i na każdym przedmiocie. To,co  jest mega fajne w tym generatorze, to fakt, że do każdego kodu qr możemy stworzyć spersonalizowany quiz  sprawdzając przy okazji wiedzę naszych uczniów na dany wybrany przez nas temat. Przy każdej odpowiedzi wpisujemy w nawiasie, które pola z cyferkami lub literkami należy zamalować – ważne jest jednak, aby do prawidłowej odpowiedzi wpisać pola które są faktycznie do zamalowania a przy opcji błędnej  te, które są nieprawidłowe.
Strona nie jest skomplikowana, kod generuje się bardzo szybko i intuicyjnie. Jedyną przeszkodą może być język strony, a jest to język niemiecki 😉
Ważnymi zwrotami, które należy zapamiętać i sobie zakodować to są:
Code erstellen – utworzyć kod QR
Code zum ausmalen erstellen – wygenerować kod do zamalowania
fertigen Code erstellen – stworzyć gotowy kod  (bez pustej przestrzeni do zamalowania)
Jeśli wybierzemy opcję „fertig” wówczas uzyskamy kod QR, który jest gotowy do natychmiastowego zeskanowania i/lub wydrukowania.
Jeśli wybierzemy opcję pierwszą, czyli „zum ausmalen” (do zamalowania) – wówczas uzyskamy kod z pustymi polami właśnie do zamalowania. Gdy klikniemy na tę opcję pojawi nam się okienko z możliwością wyboru stopnia trudności  (Wähle den Schwierigkeitsgrad). Mamy trzy opcje, które dotyczą liczb (Zahlen) lub liter (Buchstaben) :
Einfach (prosta wersja)
Mittel (średni stopień trudności)
Schwer (trudna wersja)
Każdemu stopniu trudności przyporządkowana jest określona liczba cyferek lub literek do zamalowania. I tak dla wersji „einfach” mamy 3 różne liczby/litery do zamalowania, przy wersji „mittel” – 5, natomiast wersja „schwer” – aż 10. Dlatego tutaj dokładnie musimy przemyśleć, jaką wersję wybierzemy, dla jakich odbiorców i ile czasu na tę aktywność przeznaczymy.
Pod wygenerowanym kodem mamy kolejne ważne dla nas słowa:
Malvorlage – czyli QR kod szablon do zamalowania, gotowy do wydruku, pobierany w formie obrazka.
Lösungsblatt – czyli gotowy kod QR, który już jest wypełniony  gotowy do zeskanowania z informacją, które liczby/ literki należy zamalować, a które pozostawić puste.  Słówko „nicht” oznacza nie, czyli te numerki nie są do zamalowania!
Jeżeli chcemy stworzyć quiz do tego wygenerowanego kodu QR robimy to najprościej i najszybciej w edytorze tekstu, kopiując do niego nasz wcześniej już pobrany kod QR i dopisując pytania i odpowiedzi. Musimy bardzo uważać, aby nie popełnić błędu przy wpisywaniu poprawnych miejsc do zamalowania. Ja mam z reguły w osobnym okienku na pulpicie otwarty ten gotowy qr kod z rozwiązaniem, który służy mi jako chwilowa ściąga. Po prawidłowym zamalowaniu kodu, skanujemy go  przy użyciu aplikacji mobilnej.
Najtrudniejszy jest ten  pierwszy raz, ponieważ trzeba się oswoić. Potem już idzie jak z płatka.
Ważne wskazówki:
– puste pola mogą, ale nie muszą być dokładnie zamalowane, wystarczy gdy dobrze zamalujemy środek
– długopis, mazak lub inny środek piszący powinien być czarny lub ciemny niebieski (choć z doświadczenia już wiem, że tradycyjny niebieski też daje radę).
– drukując kod QR należy zwrócić uwagę aby posiadał białą ramkę wokół kodu.
– jeśli wybierzemy opcję wpisywania tekstu do zakodowania (a nie link) wówczas należy pamiętać, że wpisywany tekst nie może dłuższy niż 25 znaków.
To już wszystko! Zachęcam do wypróbowania aplikacji, tworzenia własnych kodów z quizami i dzielenia się refleksjami w komentarzach!
Na początek załączam zadanko, które zrobiłam do testowania w grupie SuperBelfrzy – może naszym fanom i sympatykom uda się prawidłowo odpowiedzieć i dotrzeć do zakodowanej przeze mnie informacji po zamalowaniu odpowiednich pól!  Życzę powodzenia i trzymam kciuki!
Marta Florkiewicz-Borkowska  –  nauczycielka języka niemieckiego i zajęć technicznych w Publicznym Gimnazjum nr 3 w Pielgrzymowicach, trenerka edukacyjna, ekspertka w Centrum Edukacji Obywatelskiej, edukatorka w zakresie nowoczesnych rozwiązań w edukacji, autorka artykułów dotyczących wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji, prelegentka na konferencjach edukacyjnych. m.in. Inspir@cje oraz IT w edukacji, Zlotach Innowacyjnych Nauczycieli i Dyrektorów w Ustroniu oraz Spotkaniach Metodycznych w Wodzisławiu Śląskim, współorganizatorka i współprowadząca cykl  webinarów Superbelfrzy Nocą,  absolwentka arteterapii, uczestniczka warsztatów doskonalących i programu Futur Classroom Lab w Brukseli, należy do społeczności Superbelfrzy RP, prelegentka na konferencji TEDxRawaRiver  w Katowicach. Fanka nauki metodą projektu, uczenia przez nauczanie oraz nowoczesnych technologii. Propagatorka wykorzystywania gier planszowych i zabaw aktywizujących w edukacji. Prowadzi dwa blogi:  deutschfun z języka niemieckiego oraz handmade z zajęć technicznych.
Print Friendly

5 thoughts on “Z(a)maluj sobie kod!

  • 5 marca 2016 o 11:48
    Permalink

    Ale się namalowałam 🙂 I choć nie należę do Superbelfrów (jeszcze) 🙂 – test rozwiązałam i dotarłam! Supersprawa, tak jak wszystko u Was 🙂 Niedawno na jednym z warsztatów, które prowadziłam dla nauczycieli chciałam przemycić kody QR, z 15 osobowej grupy tylko jedna wiedziała, do czego służą i jak je odczytać. Część przyjęła to z entuzjazmem, część kręciła nosem, że to zabawa i nie ma na to czasu na zajęciach. Ale cóż, róbmy swoje i nawet jak kilka osób złapie bakcyla, to też dobrze!
    Pozdrawiam wszystkich Tikaczy 🙂

    Odpowiedz
  • 9 maja 2016 o 15:26
    Permalink

    Wczoraj na medotach nauczania i uczenia się ujrzałam bardzo ciekawy wpis Marty Florkiewicz-Borkowskiej dotyczący QR-kodów. Ponieważ moja poprzednia lekcja z QR była super zabawą, to zabrałam się do pracy.
    Temat lekcji: „Potrafimy rozwiązywać równania”. Ułożyłam 5 zadań, w których odpowiedzią była liczba, znajdująca się na QR-kodzie. Należało ją odnaleźć i zakolorować. Po zakolorowaniu wszystkich odnalezionych liczb uczniowie skanowali kod i otrzymywali informację zwrotną, która w moim przypadku brzmiała „Jestem z Ciebie dumna!”. Tak jak przewidywałam – zabawa była przednia 🙂 Dziękuję za kolejną inspirację, dzięki której matematyka dla moich uczniów to nie tylko nauka, ale zabawa.

    Odpowiedz
  • 9 maja 2016 o 18:02
    Permalink

    Dziękuję Justyna za komentarz!
    Twój pomysł, aby wykorzystać zadania matematyczne a nie quiz jest świetny!
    Widzisz – co głowa to pomysł!
    Gratuluję fajnych zajęć!

    Odpowiedz
  • 11 maja 2016 o 22:54
    Permalink

    Marto, od Ciebie zaraziłam się TIKaniem i nie przestajesz mnie inspirować w tym zakresie.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.