Czy warto przygotowywać autorskie spektakle profilaktyczne?

spektakl-profilaktyczny-2014-34Chciałabym przekonać wszystkich sceptycznych.
Uczniowie z dużym zaangażowaniem tworzyli przedstawienie i zadawali pytania po skończonym spektaklu.
Sytuacje przedstawiane są spotykane w codziennym życiu uczniów, ale nie zawsze przez uczniów zauważone.
Przedstawienie cieszyło się ogromnym uznaniem, dzięki świetnym umiejętnościom improwizacyjnym młodych aktorów.

Dzięki spektaklom:

  • promujemy zdrowy styl życia, trzeźwość i abstynencję przez upowszechnienie wzorów i postaw prozdrowotnych,
  • angażujemy uczniów w proces tworzenia sztuki teatralnej, szerzymy kulturę żywego słowa, świadomego odbioru i oceny przedstawień scenicznych,
  • inspirujemy do aktywności twórczej, pracy nad sobą, pogłębiania wiedzy, przełamywania barier psychicznych, samodzielnego i krytycznego myślenia oraz uczymy odpowiedzialności i pracy w zespole,
  • pokazujemy autentyczne problemy dostrzegane przez młodzież i sposoby ich konstruktywnego rozwiązania,
  • ukazujemy korzyści, jakie może dać akceptacja, tolerancja, przyjaźń i miłość.

Młodzi ludzie przez teatr wyrazili swój sprzeciw przeciwko uzależnieniom.

spektakl-profilaktyczny-2014-3

Wykorzystałam w tym celu metodę projektu edukacyjnego.

Pod moim kierunkiem uczennica Wiktoria Jelińska napisała scenariusz przedstawienia profilaktycznego „Było… Minęło…Będzie?” Scenariusz składał się z tekstu głównego i didaskaliów. Tekst poboczny zawierał informacje o sposobie mówienia, ruchu scenicznym, kostiumach, rekwizytach, dźwiękach, oświetleniu.
Autorka scenariusza po przedstawieniu wizji bohaterów zaproponowała obsadę. Odbyły się indywidualne rozmowy z gimnazjalistami, którym zaproponowano role.

spektakl-profilaktyczny-2014-4

Ponadto w gronie współpracującej młodzieży wyznaczyliśmy: oświetleniowca, charakteryzatora i scenografa.

Próby trwały 2 miesiące. Odbyliśmy konsultacje z instruktorem Teatru KOD z Dębnowskiego Ośrodka Kultury panem Anatolem  Wierzchowskim.

Podczas prób pracowaliśmy nad dykcją, modulacją głosem, ruchem scenicznym.
Uczyliśmy się „grać ciszą”, umiejętnie wykorzystywać rekwizyty, wyrażać emocje.
Użyte przez nas rekwizyty miały symboliczne znaczenie.

Doskonaliliśmy umiejętność pracy w grupie, wzajemnego słuchania, reagowania na potrzeby innych, okazywania empatii.

spektakl-profilaktyczny-2014-26

Efekty:

  1. Zaprezentowaliśmy spektakl podczas Gminnego Przeglądu Spektakli Profilaktycznych i zajęliśmy I miejsce w kategorii szkół gimnazjalnych.
  2. Uświetniliśmy swoim występem rocznicę Klubu Abstynenta „Życie”, podczas którego przedstawienie obejrzeli ludzie zmagający się z uzależnieniem, ich rodziny, bliscy i sympatycy koła.
  3. Uczniowie naszej szkoły zobaczyli spektakl podczas sesji profilaktycznej „Wiem- wybieram zdrowie”.
  4. Wkrótce nasze przedstawienie obejrzą mieszkańcy miasta.

spektakl-profilaktyczny-2014-27

Rady i przestrogi:

Scenariusz powinien być gotowy przed formowaniem grupy.
Warto dobierać do postaci osobę, która ma zbliżone cechy, walory głosowe, posturę ciała.
Dobre efekty przynosi rozmowa o postaci, jej wnikliwa analiza, rozumienie problemów.

spektakl-profilaktyczny-2014-19

Wskazane jest  zadbanie  o atmosferę w grupie, zintegrowanie zespołu.
Warto na bieżąco rozwiązywać wszelkie problemy. Krytyka powinna być konstruktywna, a wypowiedzi uwzględniające odmienność każdego ucznia.
Nie należy traktować scenariusza jako gotowego. Tak długo, jak trwają przygotowania, polecam go modyfikować. Występujący wzbogacą go swoimi pomysłami, ciekawymi rozwiązaniami scenicznymi, jeśli im na to pozwolimy. Dzięki temu wzrośnie ich motywacja, staną się otwarci i wzbogacą swoją osobą odgrywaną postać.

Spektakl- nagrany film z konkursu

http://http://youtu.be/uCgqdE7bS4g

Dokumentacja fotograficzna

http://www.gpdebno.com/galeria/wystep-dla-klubu-abstynenta.html

http://www.gpdebno.com/galeria/nasz-glos-w-sprawie-profilaktyki.html

Informacje na stronie szkoły

http://www.gpdebno.com/artykul/spektakl-profilaktyczny-uwieczniony-dzieki-TIK.html

http://www.gpdebno.com/artykul/wystep-dla-klubu-abstynenta.html

http://www.gpdebno.com/artykul/sesja-profilaktyczna-wiem-wybieram-zdrowie.html

http://www.gpdebno.com/artykul/nasz-glos-w-sprawie-profilaktyki.html

Wiadomości na portalu YoungFace.tv

http://youngface.tv/co-wspolnego-maja-uczniowie-z-klubem-abstynenta/

http://youngface.tv/spektakl-moze-uczyc/

http://youngface.tv/jesli-cos-sie-stalo-to-znaczy-ze-mialo-sie-tak-stac-twierdzi-autorka-przedstawienia-profilaktycznego/

Wpisy na blogach szkolnych

http://blogiceo.nq.pl/dzienniczek/2014/11/27/udany-wystep-na-rocznicy-klubu-abstynentazycie-w-dok-u-odkrywamy-u-siebie-poklady-dobroci/

https://gimdebno.wordpress.com/2015/02/18/recytacja-oraz-profilaktyka-bystrym-okiem-wiki/

http://blogiceo.nq.pl/dzienniczek/2014/11/07/viii-przeglad-spektakli-profilaktycznych/

Szkolna gazeta „Gimnazjak”

http://www.gpdebno.com/gimnazjak/gimnazjak-grudzien-2014.pdf

Strona internetowa Urzędu Miejskiego w Dębnie

http://debno.pl/aktualnosc-2-5489-viii_gminny_przeglad_spektakli.html

„Merkuriusz Dębnowski”

http://www.biblioteka.debno.com.pl/aktualnosci/pokaz/514.dhtml

YouTube

http://youtu.be/uCgqdE7bS4g

https://www.youtube.com/watch?v=mXIo-aV9HRQ


Wioletta Rafałowicz
Nauczyciel języka polskiego w Gimnazjum Publicznym im. Arkadego Fiedlera w Dębnie.  Trzykrotnie w programie,,Szkoła z klasą 2.0″ jako koordynator i nauczyciel. Uczestnik programów CEO: ,,Elementarz Korczaka”, ,,Etnolog- zaloguj się na ludowo”. Członek eTwinningu realizujący projekt Kids Chronicle, e- magazine created by kids for kids oraz Dla nas KTOŚ, czyli dla nas Kultura Tworzy Obraz Świata. Szkolny koordynator projektów edukacyjnych. Autorski program nauczania języka polskiego w gimnazjum dla uczniów uzdolnionych humanistycznie. Szkolny Klub Humanisty. Szkolna gazeta ,,Gimnazjak”. Uczestnik programów IBE: Narzędzia w działaniu i Dydaktyka literatury i języka polskiego w świetle nowej podstawy programowej.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.