„Drugie życie przedmiotów”

Projekt „Drugie życie” dotyczy praktycznego działania młodzieży w klasie przysposabiającej do pracy i  jego nadrzędnym celem jest  usprawnianie  manualne, praktyczne działanie, nabycie nowych umiejętności z zakresu stolarstwa i umiejętności praktyczno-technicznych. Uczniowie usprawniać i nabywać  będą takie kompetencje kluczowe jak: kompetencje informatyczne, inicjatywność i przedsiębiorczość, umiejętność pracy zespołowej, umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się.Wielu uczniów naszej szkoły, może pochwalić się nieprzeciętnymi zdolnościami manualnymi i artystycznymi. Potrafią pięknie malować, tworzyć prace plastyczne, które wyróżniają się dużą pomysłowością.

Zajęcia praktyczno – techniczne są dla uczniów wspaniałą zabawą, sposobem na odreagowanie nadmiernych napięć emocjonalnych.  Są bardzo ważnym elementem ich terapii i wspomagania rozwoju, prowokują one dzieci do samodzielnego wysiłku, dają wiele radości podczas pracy z materiałem plastycznym, pozwalają doskonalić swoje umiejętności techniczne. Bardzo ważną rzeczą jest to, aby ich wytwory mogły być wyeksponowane i pokazane innym. Jest to forma doceniania, nagrodzenia i dowartościowania autora pracy. Stąd pomysł na projekt, w którym uczniowie będą mieli możliwość tworzenia prac, renowacji starych rzeczy, a następnie zaprezentowania ich na forum szkoły. Na zakończenie projektu, zorganizujemy wystawę prac, będzie także możliwość ich zakupu.

Cele projektu:

    • Rozwijanie wrażliwości oraz ekspresji manualnej, plastycznej, artystycznej i estetycznej.
    • Dostarczenie uczniom  okazji do współpracy, doskonalenia umiejętności planowania pracy, kalkulowania kosztów itd.
    • Stworzenie uczniom możliwości do wykazania się swoimi umiejętnościami i zdolnościami.
    • Usprawnianie manualne uczniów.
    • Opanowanie wybranych umiejętności i wiadomości potrzebnych do wykonania poszczególnych zadań.
    • Rozwijanie w uczniach kreatywności oraz przewidywania konsekwencji działań.
    • Rozwijanie w uczniach umiejętności planowania estetycznego wystroju wnętrz.
    • Doświadczenie przez uczniów własnej sprawczości poprzez efekt wykonania   przedmiotów dekoracyjnych.
    • Zwrócenie uwagi na możliwość nadawania przedmiotom “drugiego życia”, czyli tak zwany recykling.
    • Pomoc w określaniu swoich preferencji zawodowych, dostrzeganie mocnych stron.
    • Zapoznanie z higieną i bezpieczeństwem pracy.
    • Nauka posługiwania i wykorzystywania sprzętu typu: szlifierka, wiertarka.
      • W procesie kształcenia należy zastosować przede wszystkim metody praktyczne, wyzwalające inwencję twórczą uczniów.
      • Uczniowie odnawiać będą stare przedmioty, bibeloty i meble, którym nadadzą drugie życie. Będą one elementem wyposażenia klas, ale także ich domów. Ponadto zostanie zorganizowana wystawa i prezentacja wytworów uczniów.
      • Zorganizowana zostanie wystawa oraz kiermasz odrestaurowanych mebli. Dochód ze sprzedaży uczniowie przeznaczą na dofinansowanie wycieczki.
      • Uczniowie stworzą poradnik “Jak nadać meblom blask i przywrócić do użytku”.

Sposoby realizowania projektu:

      • W procesie kształcenia należy zastosować przede wszystkim metody praktyczne, wyzwalające inwencję twórczą uczniów.
      • Uczniowie odnawiać będą stare przedmioty, bibeloty i meble, którym nadadzą drugie życie. Będą one elementem wyposażenia klas, ale także ich domów. Ponadto zostanie zorganizowana wystawa i prezentacja wytworów uczniów.
      • Zorganizowana zostanie wystawa oraz kiermasz odrestaurowanych mebli. Dochód ze sprzedaży uczniowie przeznaczą na dofinansowanie wycieczki.
      • Uczniowie stworzą poradnik “Jak nadać meblom blask i przywrócić do użytku”.

Projekt  zakłada realizację celów poprzez organizowanie :

      • warsztatów stolarsko-malarskich,
      • konkursów technicznych,
      • pokazów i prezentacji multimedialnych,
      • praktycznych działań podczas lekcji,, jak również poprzez pracę z komputerem, w zakresie poszukiwania informacji i ciekawych pomysłów na stroiki i prace dekoracyjne.

Przewidywane efekty pracy:

  • Rozbudzenie potrzeby pracy i  świadoma odpowiedzialność za rozwój własnych umiejętności i predyspozycji.
  • Uczniowie usprawnią swoje umiejętności manualne.
  • Uczniowie będą twórcami pięknych mebli i bibelotów.
  • Poprzez praktyczne działanie uczniowie poznają  sposoby renowacji i odnawiania mebli.
  • Uczniowie wzbogacą wiedzę na temat sposobów zastosowań i wykorzystania farb, lakierów, środków do konserwacji drewna oraz narzędzi stolarskich.
  • Uczniowie będą świadomi swoich umiejętności i ograniczeń. Określą swoje preferencje zawodowe.
  • Poznają sposoby na aktywność zawodową po ukończeniu szkoły.
  • Uczniowie będą posiadali umiejętności pomocne w estetycznym i praktycznym urządzeniu własnych pokoi czy mieszkań.
Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.plwww.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii oraz Paulina Rutkowska, nauczycielka ZSS w Kowanówku.

Oto pierwsze efekty pracy uczniów.

 

Print Friendly, PDF & Email
Zyta Czechowska

Zyta Czechowska

Zyta Czechowska, nauczycielka ZSS w Kowanówku, autorka blogów edukacyjnych m.in. www.specjalni.pl, trenerka Mistrzów Kodowania, prowadzi szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, awansu zawodowego i kompetencji kluczowych. Prelegentka na ogólnopolskich konferencjach i autorka branżowych publikacji. Autorka i realizatorka projektów, w tym eTwinningowych. Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. W 2017 roku w uznaniu szczególnych osiągnięć edukacyjnych i wychowawczych otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej.

Print Friendly, PDF & Email
Zyta Czechowska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.