Gra miejska – jak stworzyć?

Mini – poradnik (na podstawie własnej gry miejskiej)

autorka: Małgorzata Bernowska

Czym jest gra miejska?

gramiejska_midi„Gra miejska – nowa forma rozrywki, rozgrywana w wielu miastach świata. Esencją gier miejskich jest wykorzystywanie przestrzeni miejskiej jako istotnego elementu rozgrywki. Łączy w sobie cechy flash mobów, happeningów ulicznych oraz gier komputerowych, RPG i harcerskich podchodów… Ich tematyka może być różnorodna, od wydarzeń historycznych, przez powieści, po historie wymyślone przez autorów gry ” [ za Wikipedia]

Ideą projektu było stworzenie gry miejskiej, gdzie miasto (Zator – miasteczko w woj. małopolskim) stało się planszą, a gracze badaczami jego geografii i historii.

My tworzyliśmy: scenariusz i trasę gry, zagadki do poszczególnych stacji, pisma do sponsorów, a uczniowie wcielili się również w role arbitrów, czyli osób odpowiedzialnych za swój punkt/miejsce na trasie gry.
Drużyny rozwiązywały zagadki związane z historią miasta (puzzle, krzyżówki) rozszyfrowywały zdjęcia i daty, załatwiały sprawy w urzędzie, banku i restauracji.

gra miejska
gra miejska: uczniowie Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Zatorze

Podsumowanie Gry, w I i II turze nastąpiło w siedzibie Towarzystwa Miłośników Ziemi Zatorskiej.

Od pomysłu przez opracowanie do wykonania

Decyzję tworzenia gry miejskiej podjęłam po zgłoszeniu swojej szkoły do projektu „Młody Obywatel” Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Pierwszym krokiem było przede wszystkim zapoznanie się z literaturą przedmiotu, które w tym przypadku polegało na przeglądnięciu stron internetowych dotyczących tworzenia i przeprowadzania gier miejskich: http://www.ceo.org.pl/gry miejskie,
http://gramiejska.pl/

W wielkim skrócie prace nad tworzeniem tego nowego sposobu poznawania przestrzeni miejskiej można zawrzeć w kilku następujących punktach/ podejściach:

  1. Cel – po co gra miejska?
      W naszym przypadku było to przede wszystkim:

    • zwiększenie wiedzy uczniów i uczestników gry dotyczącej własnego regionu,
    • przekazanie w nowatorski  i zabawowy sposób wiedzy na temat zabytków, charakterystycznych miejsc,
    • kształtowanie poczucia wspólnoty oraz istnienia i znaczenia Małej Ojczyzny w życiu człowieka.
  2. Temat/zakres tematyczny.
    My zdecydowaliśmy się na „wędrówkę śladami przeszłości” po naszym mieście. Na „tapetę” wzięliśmy stare zdjęcia, charakterystyczne daty, zabytki, pomniki, tak aby te elementy i ich historia utkwiły w pamięci twórców i uczestników gry. Te elementy stały się tematem zagadek w poszczególnych miejscach trasy gry, np. jedna z kart książeczki z zagadkami:karta_ksiazkigry
  3. Uczestnicy/ adresaci gry.
    W pierwszej turze (6 luty) graczami stali się uczniowie (czteroosobowe drużyny) Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Zatorze.
    Uczestnikami II (15 czerwca) tury byli uczniowie gimnazjów z terenu gminy Zator.

    gra miejska - uczniowie Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Zatorze
    gra miejska – uczniowie Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Zatorze
  4. Fabuła.
    Fabuła – musi być związana z zakresem tematycznym gry. My nawiązaliśmy do historii miasta.fabula1
  5. Zasady gry.
    Zasady gry, które jasno określają kolejność działań graczy, zostały przedstawione w regulaminie. Do gry przystępuje zespół czteroosobowy, który otrzymuje na starcie wylosowaną trasę gry, mapę, kartę gry oraz zestaw zadań w formie książeczki. Zadaniem drużyny jest dotarcie do każdego z 6 wylosowanych punktów na trasie wędrówki przez miasto. W danym punkcie drużyna rozwiązuje zagadkę, a arbiter przyznaje punkty i potwierdza ten fakt na karcie gry Drużyna, która zdobyła najwięcej pkt (max 30) zwycięża.
  6. Scenariusz.
    Tu ustalamy zadania dla zespołu tworzącego grę. Zakres zadań został podzielony zgodnie z sugestią zawartą w materiałach CEO „Rozegraj okolicę”, choć w trakcie pracy należy liczyć się z koniecznością dokonywania zmian. Wyznaczamy zadania – najważniejsze – tworzenie zagadek do poszczególnych punktów. Nie można zapomnieć o sponsorach i nagrodach dla zwycięzców, bo rywalizacja jest istotnym elementem gry. Praca z grupa projektową, oprócz zwykłych spotkań, odbywała się również w wirtualnej przestrzeni – grupa zamknięta na FB oraz praca w Chmurze Google.
  7. Materiały.
    Materiały – mapa trasy, stare zdjęcia, reprinty fotografii miasta, przewodniki oraz książki o historii miasta. Zadanie to było ułatwione, gdyż skorzystaliśmy z zasobów Towarzystwa Miłośników Ziemi Zatorskiej, archiwum Urzędu Miejskiego, Internetu oraz własnych materiałów. Na potrzeby gry był również prowadzony fanpage na FB: fanpage GraMiejskaZator, gdzie pojawiały się informacje przed rozgrywkami i relacje z gry w I i II turze.
  8. Rozgrywka.
    Odsyłam tu do filmów z I i II tury I Gry Miejskiej „Wędrówka śladami przeszłości”, które w ciekawy sposób prezentują przygotowania i samą rozgrywkę.

    pierwszy film na Youtube

    drugi film na Youtube

  9. Podsumowanie.
    Końcowy etap prac to dokonanie podsumowań, znalezienie mocnych i słabych punktów całego przedsięwzięcia, napisanie relacji do prasy lokalnej oraz dostarczenie podziękowań do sponsorów.

Tworzenie gry miejskiej może stać się doskonałym materiałem na gimnazjalny projekt edukacyjny i być jednocześnie dobrą zabawą dla uczniów i opiekunów.

stop-klatka


Małgorzata Bernowska – nauczycielka języka niemieckiego i geografii w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Zatorze.

Print Friendly, PDF & Email

7 thoughts on “Gra miejska – jak stworzyć?

  • 31 lipca 2015 o 17:04
    Permalink

    Dla maluchów też się nadaje. dzięki za inspirację.

    Odpowiedz
  • 21 sierpnia 2015 o 11:35
    Permalink

    Gry miejskie stają sie coraz modniejsze. Dziękuję za inspirację!

    Odpowiedz
  • 5 października 2015 o 14:49
    Permalink

    Też organizuje grę, ale ciągle mam dylemat jak rozwiązać sprawę opieki nad uczniami. Zdaję sobie sprawę, że z grupami chodzą nauczyciele, ale co z „agentami” ( punktowymi) czy z nimi też musi być opiekun. Chciałbym się dowiedzieć jak zostało to u was rozwiązane

    Odpowiedz
    • 11 października 2015 o 15:06
      Permalink

      U mnie ( Zator) w I turze, gdzie teren obejmował tylko centrum miasta ( to małe miasteczko) miałam właściwie wszystkich „na oku:, miałam 2 nauczycielki do opieki i poprosiłam o pomoc kilku znajomych. W II turze, gdzie teren był większy, arbitrzy mieli do towarzystwa swego kolegę lub koleżankę. Również poprosiłam o pomoc znajomych, którzy „krążyli” po całym terenie. Myślę, że uczniowie też mają poczucie odpowiedzialności, bo byli to uczniowie wybrani w jakiś sposób.
      Pozdrawiam.
      W razie dodatkowych pytań chętnie udzielę odpowiedzi
      Małgorzata B.

      Odpowiedz
  • 11 lipca 2016 o 23:53
    Permalink

    Na wrzesień 2016 zaplanowałam grę wiejską („terenowa” w tym przypadku brzmi lepiej). Poruszamy się po terenie Parku Ojcowskiego, a zadania dotyczą języka polskiego i historii wsi Sułoszowa, która to wieś istnieje już 700 lat! Teraz pracuję jeszcze nad szczegółami, dlatego jestem wdzięczna za wszelkie inspiracje.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.