ORA – AMA – KO – come together!

Metoda projektu jest  jedną z najpopularniejszych i  najczęściej wykorzystywanych przez nas, ale także przez innych nauczycieli  metod uczenia się. To naturalny sposób na kreatywne nauczanie oraz wdrażanie do    samokształcenia i rozwijania zdolności twórczych uczniów. 

Dlaczego warto, a nawet należy pracować metodą projektów?

 

  1. Projekt umożliwia nauczycielom, terapeutom, ale także rodzicom poznanie predyspozycji, zainteresowań i umiejętności uczniów. 
  2. Podczas pracy w projekcie mamy szansę na poznanie stylów uczenia się dzieci. 
  3. Dzięki różnorodnym zadaniom zaplanowanym w pracy projektowej umożliwiamy naukę i aktywność wszystkim typom dzieci, bez względu na ich rodzaj inteligencji i predyspozycji. Mają szansę na sukces zarówno słuchowcy jak i uczniowie, u których dominującym zmysłem jest ruch czy wzrok. Z pewnością projekt sprawdzi się w pracy z uczniami z   wysoką samooceną jak i z uczniami o niskim poczuciu własnej wartości. Swoje miejsce odnajdą w nim uczestnicy preferujący rolę lidera i uczniowie lubiący aktywności w cieniu innych. 
  4. Metoda projektu zwiększa szansę na odniesienie sukcesu uczniom słabszym, nieśmiałym, ale także dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  5. Bez wątpienia taka forma pracy i rozwiązywania problemów daję szansę na współpracę i integrację uczniów z wielu szkół. 
  6. Projekt pozwala na zastosowanie  różnorodnych aktywności, form pracy i użycia różnych środków i zapraszania do ich realizacji ciekawych osób. Nie bez znaczenia jest tutaj możliwość wdrażania nowoczesnych technologii, które nie tylko aktywizują uczniów, ale uatrakcyjnią proces uczenia się. 
  7. Praktyczne zastosowanie lekcji odwróconych.

Jednym z ostatnich projektów, który realizujemy z uczniami jest międzynarodowy projekt eTwinning  pt. ORA – AMA – KO – come together! Team projektowy składa się z Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku, Szkoły Podstawowej ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΙΒΙΔΩΝ ΠΑΝΩ z Cypru (Kivides Primary School, Limassol, Cypr) oraz Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce. W 2020 r. głównym tematem dla programu eTwinning są zmiany klimatu i wyzwania prośrodowiskowe. W ten sposób edukacja na poziomie ponadnarodowym włącza się w dyskusję na niezwykle ważne ekologicznie, społecznie i gospodarczo tematy. Poprzez platformę eTwinning, na której zarejestrowanych jest ponad 765 668 nauczycieli oraz 204 861 szkół można znaleźć partnera do projektu międzynarodowego organizowanego w cyberprzestrzeni, ale także do projektów Erasmus+. eTwinnerzy poprzez swoje działania poruszają różnorodne zagadnienia, rozwiązując przy tym problemy metodyczne i dydaktyczne. Projekty eTwinning gwarantują rozwój uczniów, nauczycieli, a także społeczeństw lokalnych, podnosząc jakość pracy placówek, w których są one prowadzone. 

 

Zadaniem projektu jest poznanie różnorodności biologicznej lasów deszczowych, ochrona klimatu, kształtowanie umiejętności i postaw proekologicznych oraz prozdrowotnych, kreowanie kultury ekologicznej, integracja, a także współdziałanie w obrębie kilku przedmiotów. 

Do głównych celów projektu oprócz zapoznania się z bioróżnorodnością obszarów lasów deszczowych należało:

1)  Stworzenie i wykonanie The ORA-AMA-KO song oraz nagranie wspólnego klipu

2)  Kreowanie map myśli (za pomocą aplikacji na tablety) na temat: jak lasy deszczowe wpływają na klimat?

3)  Współtworzenie w JumperStory komiksu o ochronie klimatu.

4)  Konstrukcja eko-wehikułu, dzięki któremu można przemieszczać się pomiędzy poznawanymi obszarami.

5)  Działamy dla klimatu! – tworzenie zaszyfrowanych wiadomości dla zespołów projektowych.

6)  Zorganizowanie telekonferencji ze szkołami partnerskimi.

7)  Zorganizowanie warsztatów kulinarnych, podczas których przygotowaliśmy i promowaliśmy zdrowe potrawy.

8) Przygotowanie doświadczeń, będących wstępem do omawiania zagadnienia naturalnych zanieczyszczenia powietrza (wybuchy wulkanów) oraz filtracji i oczyszczania wody.

7) Podsumowanie i ewaluacja projektu z wykorzystaniem formularzy Google.

 

Podczas projektu uczniowie współpracując z kolegami ze Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce oraz ze Szkołą Podstawową z Cypru działają praktycznie, wykorzystując dostępne wcześniej już w innym celu wykorzystywane elementy, ale także poszerzają swoje kompetencje cyfrowe. 

 

Największą wartością dodaną tego projektu jest jednak jego interdyscyplinarność – osadzenie go w metodologii STEAM, współpraca i integracja uczniów pełnosprawnych z niepełnosprawnymi intelektualnie. Udowadniamy przy tym, że jesteśmy świadomymi ekologicznie ludźmi i jesteśmy zdeterminowani, by dbać o naszą planetę. Wszystkie, edukacyjne działania, które podnoszą świadomość i wiedzę uczniów na temat klimatu i tego w jaki sposób o niego dbać są efektywne i warte naszego zaangażowania. Dzięki temu projektowi współtworzona została wrażliwość, szacunek i tolerancja, a wieloaspektowe działania szkolne ukazały jak za pomocą współpracy można pokonywać problemy i trudności, dążąc tym samym do wzrostu zaangażowania, motywacji oraz wszechstronnego rozwoju uczniów. 

Działania projektowe trzech szkół można obejrzeć na platformie etwinning pod dostętenym linkiem: https://twinspace.etwinning.net/102645/pages/page/791802

 

 

 

 

 

 

 

 

Autorzy artykłu:

Zyta Czechowska- Nauczyciel Roku 2019, pedagog specjalny.Współprowadząca bloga edukacyjnego www.specjlani.pl. Ambasadorka programu eTwinning. Pasjonatka nowych technologii, prelegentka i autorka wielu branżowych publikacji.

 

Tomasz Ordza- Nauczyciel przedmiotów science w Szkole Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce. Podróżnik preferujący długie wędrówki górskie i jazdę na rowerze. Intryguje go ekologia, inspiruje Szymborska, a jego marzenia to zwiedzenie i doświadczenie Ameryki Południowej oraz spędzenie przynajmniej jednego dnia w prawdziwym Hogwarcie. Stara się, aby jego uczniowie byli świadomymi obywatelami, myśleli globalnie, działali lokalnie i uśmiechali się do otaczającego świata. Ma szczęście w życiu, ponieważ lubi to co robi!

Print Friendly, PDF & Email
Zyta Czechowska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.