Programowanie z czarodziejem

Lekcje programowania w Niepublicznej Szkole Podstawowej Bachorzewie, w której pracuję prowadzę dla uczniów od 1. klasy. Podczas zajęć wychowankowie korzystają z programu Baltie 3, który jest środowiskiem programowania dla dzieci w każdym wieku i o różnym poziomie zaawansowania. Młodsi uczniowie łatwo i intuicyjnie wykorzystują elementy graficzne, za pomocą których tworzą programy.  Programowanie wspomaga rozwój dzieci, uczy ich logicznego myślenia oraz pokazuje, w jaki sposób można aktywnie korzystać z komputera.

Program Baltie można pobrać ze strony spgsys.com/pl. Wersja demo jest bezpłatna, można w niej budować sceny, pisać programy, jednak nie da się zapisywać wyników swojej pracy. Aby to było możliwe, należy kupić licencję. Licencja ta może być wykorzystana w szkole na dowolnej liczbie urządzeń oraz w domu każdego ucznia.

Program zawiera 3 tryby: budowanie, czarowanie oraz programowanie. Dzieci wykonując zadania w poszczególnych trybach (należy omówić je właśnie w takiej kolejności) z łatwością przechodzą od tworzenia scen do programowania.

Pierwszą lekcję, wprowadzającą i zapoznającą z programem, zaczynam od wyjaśnienia poszczególnych elementów w trybie Budowanie:

1

Każdy bank przedmiotów składa się z 150 elementów, które można umieścić na scenie lub które Baltie może wyczarować.  Bank przedmiotów można otworzyć kliknięciem gdziekolwiek na szarym obszarze wokół sceny, tam, gdzie wskaźnik myszy zmieni się w siatkę.  Elementy przenosi się klikając na wybrany przedmiot z banku, a następnie „upuszczając” go w wybranym miejscu obszaru roboczego. Przedmioty można kopiować za pomocą prawego klawisza myszy oraz usuwać je, przenosząc poza obszar roboczy.

Na początek zawsze pozwalam dzieciom zbudować  scenę według własnego pomysłu. Kreatywność  i pomysłowość najmłodszych uczniów zawsze mnie zaskakuje. Następnie młodzi programiści rozwiązują zadania, w których dodają i odejmują liczby w zakresie 10,  porządkują elementy, ćwiczą ortografię. Po ukończeniu każdego zadania, wspólnie analizujemy wykonane przez dzieci  sceny, korygując ewentualne błędy.

Na kolejnych zajęciach przechodzimy krok dalej, czyli do trybu Czarowanie. W tym trybie dzieci do tworzenia scen, korzystają z pomocy czarodzieja Baltie. Aby zbudować scenę uczniowie sterują Baltie’m, używając poleceń: obróć się w lewo, idź jeden krok do przodu, obróć się w prawo.

Okno w trybie Czarowanie wygląda następująco:

2

W pierwszym zadaniu w tym trybie uczniowie ćwiczą sterowanie Baltiem, obrót w lewo bądź prawo oraz uczą się samodzielnie podejmować decyzje.   Po raz pierwszy uczniowie czarują przedmioty i jest to dla nich niezwykła frajda. Z podekscytowaniem chwalą się, że ich Baltie wyczarował ich imię, zamek lub inne elementy. Następnie utrwalamy sterowanie czarodziejem, rozwiązując m. in. zadania matematyczne.  Ostatnim ćwiczeniem, które wykonujemy w trybie Czarownie jest stworzenie domu. Jest ono ważne, gdyż na jego podstawie tworzymy pierwszy program w trybie Programowanie. Dlatego zadanie wykonujemy wspólne, zwracając uwagę na poszczególne polecenia, które musi wykonać czarodziej Baltie.

W kolejnym etapie przechodzimy do programowania, wybierając tryb Programowanie / Nowicjusz. W tym trybie uczeń tworzy własne programy tylko za pomocą graficznych poleceń – ikon.

Menu programu wygląda następująco:

3

Na początku korzystania z trybu Programowanie, objaśniam znaczenie tylko tych ikon, które wykorzystamy w zadaniu, pozostałe wyjaśniamy na kolejnych przykładach. Po omówieniu podstawowych poleceń Baltiego, wspólnie programujemy poszczególne piętra domu z poprzedniego zadania.

Przykładowy kod programu:

4

Efekt pracy wygląda następująco:

5

Pozostałe elementy, które wzbogacą scenę, pozostawiam wyobraźni i kreatywności dzieci.

W dalszej części spotkań poświęconych programowaniu uczniowie, w zależności od stopnia zaawansowania i umiejętności,  tworzą od prostych programów do bardzo złożonych. Często wykorzystujemy zadania z platformy baltie.net. Młodzi programiści biorą tam udział konkursie Junior B3, organizowanym przez SGP, gdzie rozwiązują zadania (w dowolnym czasie i miejscu) i wysyłają je na serwer. Zadania są oceniane automatycznie przez komputer, dlatego otrzymują natychmiast informację zwrotną, mogą poprawić zadanie i wysłać je ponownie oraz sprawdzić, którą zajmują pozycję. W 2011 roku drużyna uczniów z IV klasy naszej szkoły zakwalifikowała się do finału Międzynarodowego Konkursu Programistycznego „Baltie 2011”, która odbyła się na Słowacji. W 2012 roku dwie drużyny wyjechały do Krakowa na międzynarodowy finał. W tym roku szkolnym za nami etap szkolny konkursu „Baltie 2014”, w którym wzięło 44% uczniów z klas I – VI. Do etapu powiatowego zakwalifikowało się 13. programistów, z czego 4. uczniów z pierwszego etapu kształcenia, a utrudnienie dla najmłodszych polegało na tym, że rozwiązywały takie same zadania, jak starsi koledzy – choć oceniani są w innej kategorii.

Podczas zajęć programowania uczniowie zaskakują mnie wielkim zaangażowaniem oraz skupieniem nad wykonywaniem zadań. Każde dziecko próbuje wykonać zadanie samodzielnie i do końca, a radość z efektów jest czasami wręcz niesamowita. Pomysły w głowach dzieci powstają bardzo szybko i są imponujące. Trudno jest zakończyć lekcje równo z dzwonkiem, gdyż wychowankowie chcą jeszcze coś dokończyć lub dodać kolejne elementy.

 

Print Friendly, PDF & Email

12 thoughts on “Programowanie z czarodziejem

  • 24 lutego 2014 o 07:22
    Permalink

    Beata, robisz wspaniałe rzeczy. Gratuluję sukcesów i podziwiam.

    Odpowiedz
    • 25 lutego 2014 o 19:25
      Permalink

      Jolu, pani Olu, serdecznie dziękuję za miłe słowa. 🙂
      Programowanie naprawdę wciąga uczniów. Najmłodsi często pytają mnie, czy na najbliższej lekcji (zajęcia komputerowe) też będziemy czarowali, bo to dla nich jest niesamowite – czarodziej wykona to, co dzieci mu każą. Oni to przede wszystkim traktują jako świetną zabawę – i to właśnie chodzi – bawiąc się nabywają nowe umiejętności.
      Oczywiście nie wszystkie pierwszaki przeszły do trybu 3, czyli programowania. Dlatego im pozwalam bawić się w czarowanie. Jednak niektórzy z nich widząc, że inni koledzy już programują, proszą o „trudniejsze” zadania (z 3. trybu).

      Odpowiedz
  • 24 lutego 2014 o 14:01
    Permalink

    Podziwiam i gratuluję. Na warsztatach we Wrześni poznałam Baltie 3. Wcale nie jest taki prosty. Podziwiam tym bardziej, że pierwszaczki programują.

    Odpowiedz
  • 25 lutego 2014 o 19:02
    Permalink

    Witam 🙂 W 2012 to była Warszawa 🙂 Wiem z autopsji bo byłam z trzema drużynami. Niestety nie mam takiego rozmachu bo nie uczę w klasach młodszych ale dwa lata temu wszyscy uczniowie przeszli przez wstęp do Baltie bo w naszym województwie był konkurs na darmową licencję i liczyła się ilość uczniów, którzy wyślą 3 zadania na platformę Junior. U nas było to 52% i wcale to nie byli najstarsi uczniowie 😉 Teraz mamy tydzień z Baltie bo uczniowie piszą konkurs szkolny… Może się gdzieś spotkamy 🙂

    Odpowiedz
    • 25 lutego 2014 o 19:29
      Permalink

      Pani Karolino, oczywiście pomyliłam się – w 2012 byliśmy w Warszawie. 🙂 W poprzednim roku był Kraków.
      Życzę powodzenia w tegorocznej edycji Baltiego i do zobaczenia 🙂

      Odpowiedz
  • adamjurkiewicz
    27 lutego 2014 o 09:25
    Permalink

    Ja zdecydowanie polecam Scratch – to Wolne i Otwarte Oprogramowanie, nie potrzema Demo, uczeń może mieć to samo w domu ico i w szkole, legalnie i za darmo.

    Odpowiedz
    • 19 listopada 2014 o 23:24
      Permalink

      Baltie też jest legalnie i za darmo. I też można mieć to samo w domu i w szkole. 🙂

      Odpowiedz
    • 14 maja 2015 o 01:02
      Permalink

      Co nie działa? Strona www czy program Baltie?
      Polecam postępować według instrukcji 1,2,3,4,5,6 na stronie http://www.baltie.pl.
      W razie czego proszę o kontakt (na stronie w lewo dole).
      Pozdrawiam.

      Odpowiedz
  • Odbicie: Programowanie z czarodziejem | Superbelfrzy RP ...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.