Eduzmieniacze w Jastrzębiu Zdroju

Konferencja odbyła się 4 czerwca w Jastrzębiu Zdroju, a organizatorem był Zespół Szkół nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego – szkoła znana między innymi ze swojej działalności innowacyjno-techniczno-informatycznej w sferze pomagania osobom niepełnosprawnym, za co otrzymała wiele nagród, także międzynarodowych. No i oczywiście znana z tego, że to właśnie z niej pochodzi wielu naszych superbelfrów – Basia Halska, Lidia Różacka, Bożena Rejszel, Arek Żmij, których prelekcje lub warsztaty mogliśmy podziwiać w trakcie całodziennego spotkania.

Pierwsza część, czysto konferencyjna, zawierała prezentacje nauczycieli-praktyków z różnych dziedzin, którzy – co bardzo ważne – dzielili się z uczestnikami własnymi doświadczeniami z korzystania z konkretnych rozwiązań, nie tylko TIKowych.

Widok z sesji konferencyjnej
Widok z sesji konferencyjnej

A zatem zobaczyliśmy, jak brawurowo o rzeczy wydawałoby się niemal niemożliwej, czyli o webquestach w matematyce, opowiada Ewa Szatkowska.
Marta Florkiewicz-Borkowska podzieliła się z nami rozległym doświadczeniem z wykorzystania aplikacji typu zondle czy learning apps do uczenia języka niemieckiego, co pozwala jej zarażać pasją do uczenia się tego języka swoich uczniów w gimnazjum w Pielgrzymowicach.
Anna Grzegory, nieobecna ciałem, ale obecna hangoutem, przedstawiła filmik obrazujący dokonania jej podopiecznych oraz opowiedziała o swoich LogoFiglach, czyli o stronie internetowej z interaktywnymi ćwiczeniami do logopedii i ortografii oraz o EduGraniu, części bloga SuperBelfrów poświęconej różnym grom edukacyjnym.
Agnieszka Bilska z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 10 z Gliwic podzieliła się wiedzą z zakresu stosowania gamifikacji, zwanej także gryfikacją, czyli po prostu zastosowania różnorodnych gier w edukacji – udowadniając przy okazji, że często dotychczasowe, nieudolne próby tworzenia gier edukacyjnych są jak brokuł polany czekoladą.
Marcin Paks, nauczyciel z ZSO nr 5, Gimnazjum nr 8 w Sosnowcu, opowiadał o swoistym eksperymencie, który przeprowadził ze swoimi uczniami na portalach społecznościowych – najpierw Facebooku, a potem Edmodo. Jego uczniowie odegrali tam dramę, wcielając się w historyczne postacie. Dzięki prezentacji Marcina dowiedzieliśmy się, co z tego wyszło i jakie były efekty.
Rafał Brzychcy ze SWOIch opowiadał tym, co to jest i dlaczego warto stosować otwarte oprogramowanie, a także o swoim projekcie, realizowanym w ramach projektu współfinansowanego z Narodowej Strategii Spójności – Kapitał Ludzki oraz MENu. Sławek Kubat, twórca i propagator Akademii Zielonego Architekta, opowiadał o EKO lekcjach i dlaczego są potrzebne, a Arek Żmij, przedstawiciel gospodarzy, pokazał, że nawet polonista może korzystać z TIK, na przykład tworząc materiały i testy dla swoich uczniów w MOODLe.
Mieliśmy też okazję posłuchać Bożeny Rejszel, która opowiadała o tym, jak wyszukiwać i opiekować się talentami wśród naszych uczniów, i że talent niejedno ma imię.
Mieliśmy też okazję wysłuchać mamy ucznia niepełnosprawnego, która mówiła o tym, jak technologia może pomóc jej dziecku w pełniejszym funkcjonowaniu w normalnym życiu – ten głos był niezwykle ważny, bo pokazał też tę stronę zagadnienia innowacyjnych technologii w nauczaniu, o której często wiemy zbyt mało.
Nieobecny niestety na pierwszej części konferencji Szymon Konkol pojawił się w pewnym sensie w postaci pysznego, przygotowanego przez siebie deseru, aby dotrzeć osobiście na część warsztatową.

 

Na warsztatach z narzędzi Google
Na warsztatach z narzędzi Google

W drugiej części wydarzenia uczestnicy wzięli udział w wybranych przez siebie warsztatach – do wyboru była interaktywna, multimedialna lekcja, prowadzona DLA nauczycieli PRZEZ uczennice drugiej klasy Publicznego Gimnazjum nr 3 w Pielgrzymowicach, które prezentowały narzędzia, z jakimi pracują na co dzień pod kierunkiem Marty Florkiewicz-Borkowskiej.
Sławek Kubat zabrał nauczycieli na EKO-lekcje, w trakcie których można było zaprojektować eko-miasteczko i zrobić prawdziwą cegłę, a Jarek Żok ze SWOIch poprowadził warsztaty z programowania przy wykorzystaniu wolnego i otwartego oprogramowania oraz otwartego sprzętu (Arduino), w czasie których nauczyciele mogli stworzyć swój pierwszy w życiu elektroniczny układ sterujący i zaprogramować go na komputerze, aby sterować kolorem podłączonej do niego diody.

Wisienką na torcie były warsztaty poprowadzone brawurowo przez Basię Halską, dzięki której cała konferencja została zorganizowana, a która skłoniła uczestników do założenia (jeśli nie mieli) kont Google i pokazała, jak korzystać z chmurkowych narzędzi Google do rozwijania współpracy w klasie – na przykład nad szkolnymi projektami.

Organizatorka konferencji i superbelfrzyca Basia Halska z podręcznikiem swojego autorstwa
Organizatorka konferencji i superbelfrzyca Basia Halska z podręcznikiem swojego autorstwa

W całej konferencji uczestniczyło kilkudziesięciu nauczycieli z regionu, ale i z dalekich stron – jak choćby czteroosobowa ekipa uczestników z Tarnowa. Dzięki temu wydarzeniu po raz pierwszy mogli się ze sobą spotkać twarzą w twarz liczni Superbelfrzy, za co niniejszym składam na ręce organizatorów ogromne podziękowania.

Superbelfryczna sesja w kuluarach
Superbelfryczna sesja w kuluarach

Zapraszamy do odwiedzenia oficjalnego bloga konferencji, na którym można obejrzeć prezentacje wykorzystane podczas wydarzenia, a także zapoznać się z profilami prelegentów: http://eduzmieniacze.blogspot.com/

Filmik z imprezy: https://vimeo.com/67913401

Print Friendly, PDF & Email

4 thoughts on “Eduzmieniacze w Jastrzębiu Zdroju

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.