Bezpieczny Internet z Canvą

banner dzień bezpiecznego internetu

Internet stał się nierozłączną częścią codziennego życia dla wielu z nas, jednak szczególnie dla dzieci i młodzieży. Celem przeglądania sieci niejednokrotnie nie jest już nauka, a rozrywka, którą dostarczają nam media społecznościowe.

Dlatego właśnie obchody Dnia Bezpiecznego Internetu są doskonałą okazją do edukacji na temat zdrowego korzystania z online-owej przestrzeni. Poniżej przedstawiam trzy propozycje kreatywnych aktywności na lekcjach w szkole podstawowej, które można wykorzystać podczas obchodów tego ważnego święta.

Czytaj dalej

Podoba się? Podziel się z innymi.

Zarządzanie czasem w pracy nauczyciela

Zarządzanie czasem w pracy nauczyciela

 

Spotykam się z nauczycielkami i nauczycielami w ramach coachingu. Problem, który ciągle się powtarza, to zarządzanie czasem. Problem jest złożony: zadania wychowawcze, dokumentacja szkolna, spotkania z rodzicami, wydarzenia klasowe, sprawdziany i deadliny na prace, projekty i programy, w których nauczyciel bierze udział, szkolenia, rady pedagogiczne… Każda z tych aktywności jest na innej płaszczyźnie, niektóre są jednorazowe, inne trwają przez kilka tygodni lub miesięcy. Do tych ostatnich kalendarz papierowy nie wystarcza. Jak tym zarządzić, aby nie dodać sobie pracy?

Czytaj dalej

Podoba się? Podziel się z innymi.

Refleksje młodego nauczyciela

Nazywam się Jakub Chmiel i mam 27 lat. Pochodzę z małej miejscowości Cieszyn na Śląsku. Uczę w okolicznej Szkole Podstawowej im. „Trzech Braci” w Hażlachu. Jestem nauczycielem matematyki i chemii. Ponadto, a może i przede wszystkim jestem tancerzem towarzyskim od 20 lat. Od zawsze wiedziałem, że mam predyspozycje do tego, żeby być nauczycielem. Nie chciałem jednak być nim w szkole, którą pamiętam ja, moi rodzice oraz dziadkowie. Szkoła ta bardziej zniechęcała do nauki niż do niej zapraszała. Kojarzy mi się ze stresem, brakiem czasu, „ocenozą” i ciągłym poczuciem, że nie jest się wystarczająco dobrym.  Los sprawił jednak, że zostałem nauczycielem w szkole publicznej i po 5 latach pracy mam już swoje pierwsze wnioski na temat tego, co dla mnie jest ważne w edukacji. Są to litery „P”, „ I”, „ R”. Ich znaczenie wyjaśnię za chwilę, opisując je po kolei.

Czytaj dalej

Podoba się? Podziel się z innymi.

Edukacyjne genius loci, czyli jak zabierać uczniów do miejsc literackich?

Literacka wycieczka szkolna to i atrakcja, i okazja do nauki w terenie. Ale czy zawsze efektywnie wykorzystana? Często nie wystarczy zarezerwowanie biletów i lekcji muzealnej. Jak ,,wycisnąć” tę wycieczkową cytrynę, by stała się wartym zapamiętania przeżyciem?

Jak bohaterowie lektur doświadczają miejsc, w których się znajdują? Raskolnikow błądzi po Petersburgu niczym po labiryncie, czuje smród, zwraca uwagę na brud, biedę, demoralizację mieszkańców. Chodzi bez celu, co nadaje jego wędrówkom perspektywy, w jakiej rzadko się dziś znajdujemy. Podmioty liryczne młodopolskich wierszy w duchu impresjonizmu chłoną każdy powiew, zapach i blask światła w Tatrach. Ksiądz Lavone w ,,Katedrze” Dukaja tak bardzo doświadcza genius loci miejsca, że staje się jego częścią.

genius loci

Czytaj dalej

Podoba się? Podziel się z innymi.

Scratch w matematyce: odkrywanie potencjału interaktywnej edukacji

W dzisiejszym świecie, w którym technologia odgrywa coraz większą rolę, nauczyciele poszukują innowacyjnych metod nauczania, aby zainteresować uczniów matematyką. Jednym z atrakcyjnych narzędzi, które może zmienić tradycyjne podejście do przedmiotu, jest program Scratch stworzony przez Lifelong Kindergarten Group w MIT Media Lab. Składa się z intuicyjnego interfejsu, który pozwala uczniom na tworzenie interaktywnych projektów bez konieczności posiadania zaawansowanej wiedzy programistycznej. Natomiast, w jaki sposób Scratch może być wykorzystywany na lekcjach matematyki w szkole podstawowej?

scratch w matematyce - banner

Czytaj dalej

Podoba się? Podziel się z innymi.

Ewolucja ogrodu szkolnego – czyli ciąg dalszy współpracy w ramach synergii programów eTwinning i Erasmus+ oraz SonS Poland

Platforma ESEP (dawniej eTwinning) dzięki możliwości zdalnej realizacji projektów międzynarodowych dała ważny impuls do rozwoju kultury współpracy w szkołach, a jednocześnie wzmocniła indywidualne kompetencje uczniów i nauczycieli zaangażowanych w realizację i organizację projektów. Zaangażowane we wspólne projekty szkoły z Polski i Portugalii, oprócz mobilności, prowadziły prace badawcze i tworzyły produkty związane ze zrównoważonym rozwojem środowiska. Jednym z nich było stworzenie ogrodów hydroponicznych. Jest to zrównoważona, bezglebowa metoda uprawy, która produkuje dużą ilość warzyw na małej przestrzeni, bez użycia dużych ilości wody. Uczniowie poznali tę metodę uprawy, a po wyhodowaniu warzyw samodzielnie przygotowali z nich dania. Podczas produkcji warzyw uczniowie siali i monitorowali wzrost, mierzyli pH i przewodnictwo elektryczne, a na podstawie tych danych dodawali niezbędne składniki odżywcze. Pracując w obrębie metodologii STEAM, pogłębili swoją wiedzę w kilku obszarach, w tym z  przedmiotów science.

Uprawa hydroponiczna w Agrupamento de Escolas de Álvaro Velho, Barreiro, Portugalia

Czytaj dalej

Podoba się? Podziel się z innymi.

Grywalizacja w edukacji polonistycznej

Grywalizacja w edukacji polonistycznej

Pamiętam dokładnie moment, gdy po raz pierwszy w mojej głowie pojawiła się myśl, że chcę zostać nauczycielką. Byłam wtedy chyba w trzeciej klasie szkoły podstawowej. Pamiętam jesienne dekoracje w sali – prace plastyczne tworzone z kolorowych liści, różnokształtne dynie w kąciku przyrodniczym i ludziki z kasztanów i żołędzi. Pomyślałam wtedy, że zazdroszczę naszej nauczycielce, bo to musi być niezwykle fascynujące zajęcie – rozbudzać w ludziach ciekawość świata. Teraz sama, będąc nauczycielką, staram się rozbudzać tę ciekawość w moich uczniach. Jednym z narzędzi, które do tego wykorzystuję jest grywalizacja.

 

Czym w ogóle jest grywalizacja?

Termin ten pochodzi od angielskiego słowa gamification. Oznacza on wykorzystanie elementów z gier oraz mechanizmów ich tworzenia, w procesach i kontekstach niezwiązanych z rozrywką cyfrową. Grywalizacja wykorzystywana jest współcześnie w różnych miejscach i obszarach naszego życia, w których nie spodziewalibyśmy się jej odnaleźć np. w marketingu, zarządzaniu zespołem czy projektami, a także w przestrzeni, która najbardziej nas interesuje – w edukacji.

Czytaj dalej

Podoba się? Podziel się z innymi.

Bądź: świadomy – zaangażowany – krytyczny

Szukający recepty na jesienne przesilenie nie pomylą się, jeśli dojdą do wniosku, że zbawienny wpływ może mieć na nie spędzenie dwóch dni w towarzystwie młodych, kreatywnych i pełnych pasji osób, które mają swoje do powiedzenia. 

Sposób ten został przetestowany na własnej skórze, bo 15 i 16 listopada mieliśmy przyjemność brać udział w konferencji naukowej pt. Bądź – świadomy – zaangażowany – krytyczny w Piekarach Śląskich i Katowicach. Pierwszy dzień obrad koncentrował się wokół szeroko pojętej tematyki pasji. Nastoletni prelegenci i prelegentki opowiedzieli nam, co daje im poczucie spełnienia. Młoda działaczka Viktoriia Seniuk rozpoczęła sesję inspirującym referatem dotyczącym zaangażowania młodych ludzi w aktywizm. Skutecznie przekonała audytorium, że prospołeczna postawa może być jednocześnie pasją.

bądź krytyczny - banner konferencji

Podobny wydźwięk przybrał dwugłos Moniki Pawlik i Weroniki Dudy. Prelegentki starały się zdefiniować leitmotiv pierwszego bloku wystąpień, a jednocześnie opowiedzieć przedstawić zebranym, jakie korzyści można czerpać z działalności wolontaryjnej. Następną prelegentką była Milena Mitura, uczennica zaangażowana w działania promujące edukację pamięci. Czytaj dalej

Podoba się? Podziel się z innymi.

SKRZATY- ŚWIĄTECZNE ZAWIESZKI- INSTRUKCJA PRZYGOTOWANIA

Każdego roku wraz z uczniami przygotowujemy świąteczne stroiki, ozdoby i dekoracje, które następnie sprzedawane są podczas kiermaszy, ale przede wszystkim ozdabiają i upiększają nasze sale lekcyjne.

Przygotowanie takich ozdób ma też dodatkowy cel, a mianowicie rozpoznawanie i wykorzystywanie mocnych stron uczniów z niepełnosprawnościami. Taka przyjemna i możliwa do wykonania forma zajęć daje uczniom poczucie sprawstwa i sukcesu. Wzmacnia i podnosi poczucie własnej wartości. Czytaj dalej

Podoba się? Podziel się z innymi.

O głośnym czytaniu i organizowaniu dużych akcji edukacyjnych

O głośnym czytaniu i organizowaniu dużych akcji edukacyjnych

Od zawsze książki i czytanie były częścią mojego życia. Rozwijały moją wyobraźnię i pozwalały mi tworzyć nową rzeczywistość. Pomysł na stworzenie ogólnopolskiej akcji “Cała Polska czyta na głos” pojawił się z chęci połączenia nauczycieli i uczniów, którzy tak jak ja czują potrzebę dzielenia się darem głośnego czytania.

Czytaj dalej

Podoba się? Podziel się z innymi.

Rozwiązania dla edukacji i program Edu 360

My- nauczyciele poszukujemy coraz to nowszych, lepszych i bardziej efektywnych narzędzi, miejsc w sieci i inspiracji, które możemy wykorzystać w pracy z uczniami. Dlatego chciałabym zarekomendować Wam fantastyczne miejsce w sieci. Stronę z nowoczesnymi rozwiązaniami dla edukacji, ale także z bezpałanymi programami dla nauczycieli. Czytaj dalej

Podoba się? Podziel się z innymi.
Skip to content