„Chawerim Towim- Poznajmy się” Międzyszkolny projekt edukacyjny

Co powoduje, że my nauczyciele chętnie sięgamy po projekt jako wiodącą  metodę nauczania i rozwiązywania problemów?

Odpowiedź na to pytanie już dzisiaj jest dla nas prosta i oczywista. Lata doświadczeń, realizacja kilkunastu projektów szkolnych, międzyszkolnych, w tym międzynarodowego wpłynęła na nasze przekonanie, że jest to najskuteczniejsza, a co najważniejsze aktywizująca metoda nauczania.

Nauczyciele dzięki wykorzystywaniu projektu:

  • poszerzają ofertę swojego przedmiotu, dzięki czemu zyskują zainteresowanie uczniów realizowanymi treściami, co przekłada się na uzyskiwane efekty,
  • bardzo często to uczniowie są autorami i reżyserami działań projektowych, co potęguje ich zaangażowanie i odpowiedzialność za wytwory własnej i grupowej pracy,
  • nauczyciele mają szansę na współpracę z innymi szkołami i wymianę doświadczeń między nauczycielami,
  • taka forma realizacji treści programowych daje możliwość współpracy z rodzicami,
  • z pewnością projekt jest szansą na indywidualizację pracy, gdyż różnorodność działań daje możliwość osiągnięcia sukcesu każdemu uczniowi.

 

A dlaczego warto, a nawet należy pracować metodą projektów?

 

  1. Projekt umożliwia nauczycielom, terapeutom, ale także rodzicom poznanie predyspozycji, zainteresowań i umiejętności uczniów.
  2. Podczas pracy w projekcie mamy szansę na poznanie stylów uczenia się dzieci.
  3. Dzięki różnorodnym zadaniom zaplanowanym w pracy projektowej umożliwiamy naukę i aktywność wszystkim typom dzieci, bez względu na ich rodzaj inteligencji i predyspozycji. Mają szansę na sukces zarówno słuchowcy jak i uczniowie, u których dominującym zmysłem jest ruch czy wzrok. Z pewnością projekt sprawdzi się w pracy z uczniami z   wysoką samooceną jak i z uczniami o niskim poczuciu własnej wartości. Swoje miejsce odnajdą w nim uczestnicy preferujący rolę lidera i uczniowie lubiący aktywności w cieniu innych. Tworzą się relacje, a to powinno nam przyświecać przy planowaniu projektu.
  4. Metoda projektu zwiększa szansę na odniesienie sukcesu uczniom słabszym, nieśmiałym, ale także dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  5. Bez wątpienia taka forma pracy i rozwiązywania problemów daję szansę na współpracę i integrację uczniów z wielu szkół.
  6. Projekt pozwala na zastosowanie  różnorodnych aktywności, form pracy i użycia różnych środków i zapraszania do ich realizacji ciekawych osób. Nie bez znaczenia jest tutaj możliwość wdrażania nowoczesnych technologii, które nie tylko aktywizują uczniów, ale uatrakcyjnią proces uczenia się.
  7. Podczas realizacji projektu dzieci mają szansę na refleksję, na poprawę błędu i odpowiednią reakcję na zmianę założeń.

W swojej ponad dwudziestoletniej pracy pedagogicznej zrealizowałyśmy mnóstwo projektów, które w przewadze sprawdziły się i przyniosły oczekiwane efekty. Więcej o projektach i sposobach ich realizacji przeczytasz TUTAJ.

Każda napotkana przeszkoda, niezrealizowane zadanie,  przyniosły nam cenne doświadczenie i wskazówki do dalszej pracy. Dla uczniów były  informacją zwrotną, którą wykorzystali w kolejnych działaniach. Każda porażka została wykorzystana przez nas jako żródło wiedzy i doświadczenia. Nie wszystkie projekty muszą okazać się sukcesem. Nawet z porażki możemy wyciągnąć naukę.

Zawsze podczas ich planowania stawiamy na integrację uczniów niepełnosprawnych intelektualnie z pełnosprawnymi, na kształtowanie konkretnych kompetencji kluczowych takich jak komunikacja, rozwijanie czytelnictwa, usprawnianie języka oraz postawy patriotyczno-obywatelskie.

Na ten rok przewidzieliśmy realizację dwóch międzyszkolnych projektów. Jednym z nich jest “Chawerim Twoim- Poznajemy się”– integracyjny projekt wdrażający do dialogu międzykulturowego, oparty przede wszystkim o tolerancję wobec religii, kultury i tradycji Żydowskich.

W ramach współpracy z Gminą Żydowską w Poznaniu zaplanowaliśmy warsztaty kulinarne, warsztaty w synagodze, podczas których dzieci poznawać będą symbole, tradycje i kulturę żydowską. Ponadto uczniowie biorący udział w projekcie przygotowują scenki prezentujące ważne święta dla tej religii i kultury. Nie obędzie się też bez użycia nowoczesnych technologii, dzięki którym powstaną prezentację, elektroniczne książeczki i blog.

 

Więcej o projekcie przeczytasz TUTAJ.

 

Oto nasza infografika, które wyróżniać będzie nasz projekt spośród innych.

 

 

 

 

 

 

 

Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.plwww.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii oraz prelegentki na ogólnopolskich konferencjach i autorki publikacji. Ekspertki ds. awansu zawodowego nauczycieli.  W 2017 roku w uznaniu szczególnych osiągnięć edukacyjnych i wychowawczych otrzymały Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej.

Print Friendly, PDF & Email
Podoba się ? Podziel się z innymi.

2 thoughts on “„Chawerim Towim- Poznajmy się” Międzyszkolny projekt edukacyjny

  • 20 października 2018 o 22:40
    Permalink

    Dziękujemy, mamy nadzieję, że przyniesie super efekty.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Skip to content