JESTEŚMY TACY JAK WY- PROJEKT EDUKACYJNY

Każdy z nas jest wyjątkowy, nie inny, nie dziwny, ale wyjątkowy. Im szybciej i im więcej ludzi się o tym dowie, tym lepiej. Pracując z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie, wiem jak wspaniałymi, wartościowymi i niezwykłymi są osobami. Każdy z nich wyjątkowy i ciekawy. każdy z nich ma swój potencjał rozwojowy i mocne storny, o których warto wiedzieć i je rozwijać.

To pełnoprawni ludzie, uczniowie, koledzy i przyjaciele. Już czas, by każdy z nas o tym wiedział i uznawał to jako coś oczywistego. Dlatego powstał ten projekt, na którego realizację otrzymałam grant od Fundacji Szkola z Klasą w programie Edukacja Inspiracja.

Opis projektu:

Projekt ma poruszać przede wszystkim aspekt społeczny. Widząc jak wiele jeszcze trzeba zrobić, w zakresie tolerancji i świadomości naszego społeczeństwa na temat osób niepełnosprawnych, w tym niepełnosprawnych intelektualnie, postanowiłam jako pedagog specjalny podjąć tę tematykę. W trochę przewrotnej formie, bo nie chcę, użalać się nad naszą nietolerancją i moralizować kogokolwiek, a raczej poprzez dobre praktyki i prezentację działań moich uczniów, ukazanie ich mocnych stron, umiejętności i wytworów, które będą efektem końcowym projektu.

Chcę zwrócić uwagę na to, że osoby niepełnosprawne są pełnowartościowymi i pełnosprawnymi ludźmi- Polakami i Europejczykami. Mają swoje potrzeby, ale także umiejętności, które przekładają się na konkretne aktywności i to, że mogą być w pełni włączane do życia społecznego. Mogą czuć się sprawcami i wzmocnić własne poczucie wartości. Projekt będzie realizowany w szkole, ale chcę wyjść szeroko do środowiska lokalnego i jak najbardziej do sieci, by promować moich uczniów i ich wytwory na szeroką skalę.

W ramach projektu:

– zorganizujemy galerię zdjęć zrobionych przez uczniów,

– przygotujemy sesję zdjęciową dla nich,

– przygotujemy spektakl teatralny dla społeczności lokalnej,

– przygotujemy warsztaty z rękodzieła i wytwory sprzedamy na kiermaszu,

– będziemy realizować warsztaty kulinarne, a potrawy i wypieki sprzedamy w szkolnej kawiarence, bo pokazać uczniom, że mimo swojej niepełnosprawności mogą być sprawcami, mogą zarabiać pieniądze na własne potrzeby i mają wiele swoich supermocy,

– przygotujemy kampanię społeczną w formie lipdubu.

Cele:

– kształtowanie i wzmacnianie społecznej tolerancji,

– zwrócenie uwagi na osoby niepełnosprawne w innej perspektywie,

– pokazanie ich walorów, mocnych stron, potrzeb i możliwości.

– pokazanie jak można wykorzystać TIK w procesie edukacyjno-terapeutycznym,

– wzmocnienie i podniesienie poczucia własnej wartości i sprawczości moich uczniów.

Sposoby osiągania celów:

1.Poprzez przeróżne aktywności projektowe, warsztaty, akcje społeczne, wytwory projektowe niepełnosprawni intelektualnie uczniowie zwrócą uwagę społeczeństwa, ich rówieśników na potrzebę akceptacji, tolerancji, integracji i włączania osób niepełnosprawnych do społeczności szkolnej, lokalnej, globalnej.

2. Poprzez udział w warsztatach, przygotowanie spektaklu i zaprezentowanie go w lokalnej społeczności i w sieci, galerii profesjonalnych zdjęć, wytworów kulinarnych, celebrowanie dni związanych z osobami o specjalnych potrzebach, do których włączą pełnosprawnych rówieśników i lokalną społeczność pokażą swoje mocne strony i potencjał, który mają.

3. Podczas warsztatów z TIK moi uczniowie podniosą swoje kompetencje cyfrowe. Nauczą się jak można wykorzystać TIK w procesie edukacyjno-terapeutycznym, ale przede wszystkim do tego, by efektywnie spędzać czas wolny, w szczególności wykorzystać te umiejętności w procesie włączania się do aktywności społecznych, rodzinnych, koleżeńskich, by nie czuć się odrzuconym i niepotrzebnym.

Przygotujemy i będziemy upowszechniać:

– warsztaty z rękodzieła bożonarodzeniowego

– galerię Awatarów

– słoiczki mocy

– chmury wyrazowe naszych mocnych stron

– menu szkolnej kawiarenki z okazji Tłustego czwartku

– warsztaty fotograficzne

– warsztaty z rękodzieła

– lipdub

– blog projektowy

– wydarzenie z okazji światowego Dnia Autyzmu

Na jakie potrzeby moich uczniów odpowiada projekt?

– potrzeba akceptacji i tolerancji,

– potrzeba działania, sprawstwa i osiągnięcia sukcesu na miarę możliwości osób niepełnosprawnych,

– zwrócenie uwagi społeczności lokalnej na konieczność akceptacji, tolerancji i integracji z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie,

– potrzebę rozwijania swoich pasji i umiejętności,

– potrzebę przygotowania osób niepełnosprawnych intelektualnie do dorosłego życia,

– potrzebę rozwijania kompetencji cyfrowych.

Spodziewane efekty:

1. Wzrośnie poczucie własnej wartości u uczniów, poczują się sprawcami.

2. Poprzez uzyskanie konkretnych, namacalnych i realnych efektów, którymi będą produkty- ich wytwory takie jak stroiki świąteczne, potrawy, wypieki, zdjęcia, obrazy, galeria w szkole.

3. Wzrośnie ich wiara w siebie i własne możliwości.

4. Uczniowie nabędą nowe umiejętności, z pewnością wzrosną ich kompetencje emocjonalno- społeczne, kompetencje cyfrowe, ale także umiejętność współpracy i inicjatywność, której bardzo często ze względu na niską motywację i wiarę w siebie im brakuje.

5. Chciałabym poprzez działania projektowe włączać ich do środowiska lokalnego, pokazać miejsca, z którym mogą w wolnym czasie korzystać, ale oswoić także lokalną społecznością z niepełnosprawnością innych ludzi.

6. Mam ogromną nadzieję na zmianę mentalności i postrzegania osób niepełnosprawnych przez społeczeństwo, to najbliższe lokalne, ale także ogólnopolskie.

Oto plakat naszego projektu wykonany przez Mateusza Łyska.

WSZYSTKIE NASZE DZIAŁANIA PROJEKTOWE OBEJRZYCIE NA BLOGU

BLOG PROJEKTU

 

PIOSENKA NAGRANA W RAMACH PROJEKTU

 

 

Print Friendly, PDF & Email
Zyta Czechowska
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Skip to content