Zajęcia rewalidacyjne to zajęcia organizowane dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanego ze względu na niepełnosprawność. Zajęcia rewalidacyjne nie stanowią formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ale są niezwykle ważne w procesie terapii każdego ucznia.
Podstawę prawną organizacji zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych stanowi aktualne rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania. Wymiar czasu trwania tych zajęć określa Rozporządzenie MEN w sprawie szczegółowych warunków działania szkół i przedszkoli z 17 marca 2017 roku (ze zmianami).
Celem zajęć rewalidacyjnych nie jest wyrównywanie braków – jego celem jest stawianie na mocne strony dziecka oraz szukanie tego, co w nim najlepsze. Na zajęciach rewalidacyjnych pracujemy przede wszystkim nad niwelowaniem dysfunkcji, uzupełnieniem deficytów w różnych obszarach funkcjonowania dziecka. To są zajęcia dla których stworzono podstawę programową, bo nie realizujemy treści edukacyjnych. Dla ucznia lub grupy rewalidacyjnej konstruujemy program zajęć rewalidacyjnych w oparciu o jego spersonalizowane potrzeby.
Dlatego tak ważne jest, aby wykorzystywać je efektywnie i w taki sposób, by zniwelowane dysfunkcje pomogły w realizacji treści edukacyjnych na poszczególnych przedmiotach.
Zasady:
– Całkowita indywidualizacja w pracy z każdym dzieckiem.
– Powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych, od prostych do bardziej złożonych.
– Zapewnienie warunków do utrwalania prawidłowych umiejętności i likwidowania niekorzystnych nawyków.
– Dostosowywanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń do wydolności dziecka.
Więcej na temat wykorzystywania nowych technologii dowiesz się z książki
„Jak nie zgubić dziecka w sieci?” TUTAJ
- Animacja- kwiatek dla Mamy - 19 maja 2022
- BIURO INFORMACJI EUROPEJSKIEJ W SZKOLNYM PROJEKCIE - 5 maja 2022
- Rozwijanie kreatywności w projekcie w kontekście terapii ręki i rozwijania motoryki małej. - 13 kwietnia 2022