Całkiem niedawno zgłosiła się do mnie po pomoc Barbara Chyłka – dyr. szkoły w Chrząstowicach k/Opola z prośbą o pomoc. Otóż potrzebowała stworzyć pracownię informatyczną praktycznie od zera, gdyż komputery, które posiadała, nie nadawały się już zupełnie do niczego.
Jej potrzeby można opisać w skrócie jako:
- jak najwięcej stanowisk komputerowych dla uczniów
- system z centralnym serwerem, aby uczniowie mogli zapisywać swoje dane w jednym miejscu
- najnowsze wersje oprogramowania
- zarządzanie komputerami uczniowskimi (włącz,wyłącz, przejmij ekran itp…)

Wolność w oprogramowaniu – to mój wybór.
Wszyscy, którzy mnie znają, wiedzą – jestem fanem oprogramowania na licencjach GPL i pochodnych, gdyż dają one nam, użytkownikom, 4 podstawowe wolności:
- wolność uruchamiania programu w dowolnym celu (wolność 0)
- wolność analizowania, jak program działa i dostosowywania go do swoich potrzeb (wolność 1)
- wolność rozpowszechniania niezmodyfikowanej kopii programu (wolność 2)
- wolność udoskonalania programu i publicznego rozpowszechniania własnych ulepszeń, dzięki czemu może z nich skorzystać cała społeczność (wolność 3)
Dzięki temu mogę zaproponować nauczycielom i uczniom wiele ciekawych programów, które instaluję od razu na serwerze i mogą z niego korzystać bez obawy, że ktokolwiek posądzi ich kiedykolwiek o kradzież czy też marnotrawienie środków finansowych.


Powyższe dwa programy to tylko ułamek tego, co może mieć szkoła dzięki otwartemu oprogramowaniu. Wymienię tu jeszcze kilka innych przykładów:
- Audacity, Kdenlive, RythmBox, Musescore – to programy do edycji dźwięku, obrazów, nieliniowej obróbki filmów, do tworzenia zapisów nutowych
- Gimp, Pinta, MyPaint, Scribus, Inkskape, LibreCad – to programy do edycji grafiki rastrowej, wektorowej, czy wspomagania projektowania CAD, tworzenia DTP
- Libre Office, Free Plane, Kig, Kmplot, GeoGebra, Maxima – pełny pakiet biurowy, programy do tworzenia map myśli, do wspomagania nauczania matematyki
- Pełne środowiska programowania, jak C, Python, LOGO, Java, Pascal, Basic – wszystko, czego potrzeba do prowadzenia zajęć z programowania
- środowisko robota sterowanego na ekranie (Reeborg robot) – zgodnego z nową podstawą programową

Centralny serwer i zarządzanie użytkownikami.

Serwer posiada system zarządzania klasą Epoptes, który pozwala oglądać ekrany, przejąć całkowitą kontrolę nad zdalnym terminalem. Można także:
- wysłać komunikat na ekran ucznia lub grupy uczniów
- wyłączyć lub zresetować zdalny terminal
- zablokować terminal (kiedy wymaga się skupienia na nauczycielu)
- zdalnie uruchomić żądaną aplikację (np. przeglądarkę z określonym adresem strony internetowej lub arkusz kalkulacyjny)
Dzięki temu oprogramowaniu możliwe jest uruchomienie (poprzez Wake on LAN) wszystkich 12 stacji w pracowni – w ten sposób cała pracownia jest gotowa do pracy w ciągu.. niecałych 2 minut 😉
Wideo – jak uruchamiają się komputery.
Również wyłączenie wszystkich stacji trwa bardzo szybko, bo w ciągu 15 sekund jesteśmy w stanie wyłączyć wszystkie komputery w pracowni.

Serwer centralny ma następującą konfigurację:
- procesor Core i5
- 8 GB RAM
- 120 GB SSD (system operacyjny) i 1 TB SSHD (dane użytkowników)
Komputery mają następującą konfigurację sprzętową:
- procesor Core i3
- 4 GB RAM
- brak dysku twardego (system operacyjny i dane z serwera)
Dzisiaj przez około 4 godziny prowadziłem szkolenie dla nauczycieli, którzy maja korzystać z tej pracowni. Nauczycielki wczesnoszkolne, językowcy (angielski i niemiecki), nauczycielka muzyki, języka polskiego, matematyki – każda z tych osób znalazła coś dla siebie. Mam nadzieję, że będą wykorzystywać oprogramowanie do pracy z dziećmi. Dla mnie dużą ocena mojej pracy był fakt, że nie siedzieli jak na „tureckim kazaniu”, tylko bawili się programami, wymyślali sposoby jego wykorzystania.
Słowa pani dyrektor – najcenniejsze:
Nie sądziłam, że z ta pracownią otrzymam aż tak wiele. Jest super.

https://www.facebook.com/adam.jurkiewicz.superbelferRP/posts/1034889166695294
Jeśli interesuje Was, ile szkoła zapłaciła za całość, czy to, co tu napisałem, jest prawdą – zadzwońcie tam i zapytajcie się bezpośrednio: https://szkola-chrzastowice.pl.tl/
Oczywiście mam też dla wszystkich ciekawą ofertę – jeśli chcecie mieć taki system „za darmo” – możecie! Dla wszystkich udostępniam za darmo wersję systemu na pojedynczy komputer, więc wolno wam pobrać to i zainstalować sobie na komputerze, np. jako drugi system operacyjny.
Adam Jurkiewicz – haker edukacji, członek nieformalnej grupy SuperbelfrzyRP. Absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.
Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.
Współpracownik Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.
- WordPress w edukacji – jak uczyć kompetencji w bezpieczny sposób. - 3 lutego 2023
- Prezent świąteczny – FREE-SERWER - 2 grudnia 2022
- ChomeOS Flex – czy warto się zainteresować? - 5 listopada 2022