Niedroga nowoczesna pracownia informatyczna – czy to możliwe?

Całkiem niedawno zgłosiła się do mnie po pomoc Barbara Chyłka – dyr. szkoły w Chrząstowicach k/Opola z prośbą o pomoc. Otóż potrzebowała stworzyć pracownię informatyczną praktycznie od zera, gdyż komputery, które posiadała, nie nadawały się już zupełnie do niczego. 

Jej potrzeby można opisać w skrócie jako:

  • jak najwięcej stanowisk komputerowych dla uczniów
  • system z centralnym serwerem, aby uczniowie mogli zapisywać swoje dane w jednym miejscu
  • najnowsze wersje oprogramowania
  • zarządzanie komputerami uczniowskimi (włącz,wyłącz, przejmij ekran itp…)

Wolność w oprogramowaniu – to mój wybór.

Wszyscy, którzy mnie znają, wiedzą – jestem fanem oprogramowania na licencjach GPL i pochodnych, gdyż dają one nam, użytkownikom, 4 podstawowe wolności:

  • wolność uruchamiania programu w dowolnym celu (wolność 0)
  • wolność analizowania, jak program działa i dostosowywania go do swoich potrzeb (wolność 1)
  • wolność rozpowszechniania niezmodyfikowanej kopii programu (wolność 2)
  • wolność udoskonalania programu i publicznego rozpowszechniania własnych ulepszeń, dzięki czemu może z nich skorzystać cała społeczność (wolność 3)

Dzięki temu mogę zaproponować nauczycielom i uczniom wiele ciekawych programów, które instaluję od razu na serwerze i mogą z niego korzystać bez obawy, że ktokolwiek posądzi ich kiedykolwiek o kradzież czy też marnotrawienie środków finansowych.

Zestaw gier edukacyjnych GCompris – dla klas 1 do 6.
Aktywności edukacyjne eduActive8 – Open Source autorstwa Polaka, Ireneusza Imiołka.

Powyższe dwa programy to tylko ułamek tego, co może mieć szkoła dzięki otwartemu oprogramowaniu. Wymienię tu jeszcze kilka innych przykładów:

  • Audacity, Kdenlive, RythmBox, Musescore – to programy do edycji dźwięku, obrazów, nieliniowej obróbki filmów, do tworzenia zapisów nutowych
  • Gimp, Pinta, MyPaint, Scribus, Inkskape, LibreCad – to programy do edycji grafiki rastrowej, wektorowej, czy wspomagania projektowania CAD, tworzenia DTP
  • Libre Office, Free Plane, Kig, Kmplot, GeoGebra, Maxima – pełny pakiet biurowy, programy do tworzenia map myśli, do wspomagania nauczania matematyki
  • Pełne środowiska programowania, jak C, Python, LOGO, Java, Pascal, Basic – wszystko, czego potrzeba do prowadzenia zajęć z programowania
  • środowisko robota sterowanego na ekranie (Reeborg robot) – zgodnego z nową podstawą programową
Menadżer oprogramowania – kilka tysięcy legalnie darmowych programów.

Centralny serwer i zarządzanie użytkownikami.

Panel Epoptes – widok podglądu terminali i testy prędkości sieci.

Serwer posiada system zarządzania klasą Epoptes, który pozwala oglądać ekrany, przejąć całkowitą kontrolę nad zdalnym terminalem. Można także:

  • wysłać komunikat na ekran ucznia lub grupy uczniów
  • wyłączyć lub zresetować zdalny terminal
  • zablokować terminal (kiedy wymaga się skupienia na nauczycielu)
  • zdalnie uruchomić żądaną aplikację (np. przeglądarkę z określonym adresem strony internetowej lub arkusz kalkulacyjny)

Dzięki temu oprogramowaniu możliwe jest uruchomienie (poprzez Wake on LAN) wszystkich 12 stacji w pracowni – w ten sposób cała pracownia jest gotowa do pracy w ciągu.. niecałych 2 minut 😉

Wideo – jak uruchamiają się komputery.

Również wyłączenie wszystkich stacji trwa bardzo szybko, bo w ciągu 15 sekund jesteśmy w stanie wyłączyć wszystkie komputery w pracowni.

Oto, jak fizycznie prezentują się komputery.

Serwer centralny ma następującą konfigurację:

  • procesor Core i5
  • 8 GB RAM
  • 120 GB SSD (system operacyjny) i 1 TB SSHD (dane użytkowników)

Komputery mają następującą konfigurację sprzętową:

  • procesor Core i3
  • 4 GB RAM
  • brak dysku twardego (system operacyjny i dane z serwera)

Dzisiaj przez około 4 godziny prowadziłem szkolenie dla nauczycieli, którzy maja korzystać z tej pracowni. Nauczycielki wczesnoszkolne, językowcy (angielski i niemiecki), nauczycielka muzyki, języka polskiego, matematyki – każda z tych osób znalazła coś dla siebie. Mam nadzieję, że będą wykorzystywać oprogramowanie do pracy z dziećmi. Dla mnie dużą ocena mojej pracy był fakt, że nie siedzieli jak na „tureckim kazaniu”, tylko bawili się programami, wymyślali sposoby jego wykorzystania.

Słowa pani dyrektor – najcenniejsze:

Nie sądziłam, że z ta pracownią otrzymam aż tak wiele. Jest super.

Wpis na Facebook przy moim opisie:
https://www.facebook.com/adam.jurkiewicz.superbelferRP/posts/1034889166695294

Jeśli interesuje Was, ile szkoła zapłaciła za całość, czy to, co tu napisałem, jest prawdą – zadzwońcie tam i zapytajcie się bezpośrednio: https://szkola-chrzastowice.pl.tl/

Oczywiście mam też dla wszystkich ciekawą ofertę – jeśli chcecie mieć taki system „za darmo” – możecie! Dla wszystkich udostępniam za darmo wersję systemu na pojedynczy komputer, więc wolno wam pobrać to i zainstalować sobie na komputerze, np. jako drugi system operacyjny.


Adam Jurkiewicz – haker edukacji, członek nieformalnej grupy SuperbelfrzyRP. Absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.

 

Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.  
Współpracownik Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.

Print Friendly, PDF & Email
Adam Jurkiewicz
Jestem w:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Skip to content