O głośnym czytaniu i organizowaniu dużych akcji edukacyjnych

Od zawsze książki i czytanie były częścią mojego życia. Rozwijały moją wyobraźnię i pozwalały mi tworzyć nową rzeczywistość. Pomysł na stworzenie ogólnopolskiej akcji “Cała Polska czyta na głos” pojawił się z chęci połączenia nauczycieli i uczniów, którzy tak jak ja czują potrzebę dzielenia się darem głośnego czytania.

Pierwsza edycja akcji, połączona ze świętowaniem Światowego Dnia Głośnego Czytania, obchodzonego rokrocznie w każdą pierwszą środę lutego, przyciągnęła 37 placówek z całego kraju, druga już ponad 50 szkół z Polski i Irlandii. W trakcie obydwu edycji akcji dyrektorzy, nauczyciele, rodzice, uczniowie oraz zaproszeni pisarze przygotowali w sumie ponad 600 nagrań materiałów audio i wideo, których czas odtwarzania wyniósł prawie 300 godzin. Uczestnicy akcji, korzystając z darmowej platformy Flip, nagrywali fragmenty swoich ulubionych tekstów z różnych gatunków literackich w j. polskim i językach obcych, po śląsku i w gwarze wielkopolskiej. Pozwoliło to na dzielenie się miłością do książek, swoimi zainteresowaniami czytelniczymi, a dzięki temu budowaniu wspólnoty ludzi czytających.

Czego się nauczyłam o planowaniu i prowadzeniu dużych projektów edukacyjnych podczas tych dwóch edycji akcji “Cała Polska czyta na głos”? Swoje spostrzeżenia mogę zebrać w listę 10 rad dla osób, które chcą zorganizować akcję lub projekt edukacyjny:

  1. Zastanów się, dlaczego chcesz zorganizować ogólnopolską akcję. Jaki jest jej cel? Co da Tobie jako jej pomysłodawcy, a jakie korzyści przyniesie jej uczestnikom? Jeśli to za duża skala, to może zaczniesz od projektu lokalnego lub wojewódzkiego?
  2. Wybierz tematykę akcji. Pomyśl, co Cię interesuje i porusza, co jest dla Ciebie ważne. Entuzjazm pomysłodawcy przyciąga potencjalnych uczestników.
  3. Poszukaj sprzymierzeńców. Kto może Ci pomóc w zorganizowaniu akcji lub projektu? Czy będą to nauczyciele w Twojej placówce, ludzie z Twojej sieci kontaktów albo znane osoby, które dołączą do akcji lub dadzą jej swój patronat?
  4. Pomyśl, jakie narzędzia, platformy wykorzystasz w trakcie realizacji swojej akcji. Warto, żeby były to narzędzia dobrze Ci znane i które spełnią swoje zadanie. W mojej akcji sprawdził się Wakelet (wakelet.com), który posłużył do przygotowania materiałów informacyjnych oraz Flip (www.flip.com), dzięki któremu każdy uczestnik akcji mógł w łatwy sposób umieszczać swoje nagrania w jednej wspólnej grupie.
  5. Przygotuj potrzebne materiały: formularz zgłoszeniowy, regulamin, instrukcję użycia narzędzi cyfrowych. Precyzyjnie napisane materiały ograniczą liczbę pytań ze strony uczestników w dalszej części trwania akcji.
  6. Poinformuj o swojej akcji osoby, które mogą być zainteresowane udziałem w niej. Napisz na swoim profilu, stronie FB, wrzuć posty informacyjne w grupach nauczycielskich na FB, poproś o pomoc znajomych.
  7. Bądź w kontakcie z uczestnikami akcji. Pomagaj im i wspieraj. Może utworzysz grupę dla uczestników akcji? Pozwoli im to na dzielenie się pomysłami i udzielanie pomocy technicznej.
  8. Doceń udział w akcji. Przygotuj certyfikaty dla szkół oraz podziękowania dla nauczycieli i uczniów.
  9. Dokumentuj działania podjęte w ramach akcji np. w formie kolekcji Wakeleta.
  10. Doceniaj swój własny wysiłek i pomysły. Pamiętaj, że ta akcja lub projekt nie odbyłaby się bez Ciebie, Twojego czasu i zapału.

Pamiętaj, że najtrudniejsza jest zawsze decyzja, żeby zacząć, żeby zdobyć się na odwagę. Zrób ten pierwszy krok, a przekonasz się, jaką satysfakcję daje przeprowadzenie dużej ogólnopolskiej akcji edukacyjnej.

 

Print Friendly, PDF & Email
Monika Khan
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Skip to content