Plecak pełen inspiracji

W bibliotece Nearpoda można znaleźć gotowe lekcje na początek roku

Letni obóz Nearpoda tym razem pod hasłem powrotu do szkoły “Back to school” odbył się online w dniach od 26 do 28 lipca, ale jeszcze do 10 sierpnia można było oglądać nagrania i po wypełnieniu formularza z informacją zwrotną po każdym obejrzanym szkoleniu, otrzymać zaświadczenie o ukończeniu formy profesjonalnego rozwoju. Nagrania i prezentacje w formie Student- paced będą dostępne na pewno jeszcze dłużej, a jeszcze dłużej pozostaną z nami inspiracje z tego szkoleniowego maratonu. Przedstawiamy nasze refleksje pisane na gorąco i publikowane w grupie facebookowej Nearpod Polska.

Wakacje na obozie Nearpoda – Justyna Bober

Wakacje bez Summer Nearpod Camp? Nie da się. Opierałam się, bo czy zarywanie nocy jest tego warte? Jednak na ceremonii otwarcia posłuchałam Lei Washington i nie mogłam dłużej się opierać. Lei Ferguson-Washington, nauczycielka  i dyrektorka odpowiedzialna za rozwój zawodowy i wspieranie przywództwa w okręgu szkolnym Guilford w Karolinie Północnej,  w swoim porywającym wystąpieniu przypomniała o tym, że naszą nauczycielską misją jest zadbać o ucznia, o każdego ucznia, o jego zaangażowanie. Brak zainteresowania  to nie jest wybór ucznia, tylko nasz i narzędzia, którymi dysponujemy mają służyć przede wszystkim zaangażowaniu ucznia, a nie realizacji programu. Użyła trzech wyrażeń, o których warto pamiętać Activate, Cultivate, Time on Task (co można przetłumaczyć jako uaktywniaj, rozwijaj, skoncentruj się na zadaniu),  a na koniec jeszcze odwołała się do wiersza Roberta Frosta – jego słowa odnosząc do nas:

The woods are lovely, dark, and deep,

But I have promises to keep,

And miles to go before I sleep,

And miles to go before I sleep.

Knieja, las jest tym miejscem, szkołą, z którą każdy z nas się mierzy, ale złożyliśmy obietnice, których mamy dotrzymać, wzięliśmy na siebie zobowiązania, więc długa droga przed nami.

Nie będę zdradzać, jaką osobistą historię opowiedziała Lei, bo warto tego posłuchać w całości  – można obejrzeć na YT https://www.youtube.com/watch?v=rBYIuZfja48 Polecam zdecydowanie!

Może być zdjęciem przedstawiającym 1 osoba i tekst

https://events.nearpod.com/camp-engage

Czego mogą nauczyć się nauczyciele z Polski – Katarzyna Polak

Po obejrzeniu wielu sesji Nearpod Summer Camp Engage 2022 nasuwa się kilka refleksji. Najważniejsza jest taka, że chociaż Nearpod pięknie się rozwija, to nam, szaraczkom – użytkownikom podstawowego pakietu, dane jest tylko lizać lizaka przez szybę, ekscytując się możliwościami, z których nie skorzystamy. Niemniej jednak jak zwykle można znaleźć przy okazji wiele dobra edukacyjnego dla siebie i przygarnąć je do serca.

Oto moje około campowe fascynacje, inspiracje i owacje, czyli zasłyszane i podejrzane pomysły i wypowiedzi.

1. Konieczna jest refleksja, czy to ja używam edukacyjnego narzędzia, czy ono używa mnie.

2. Spraw, by to, co robisz z uczniami, było dla ciebie widocznie WAŻNE i pokaż to uczniom, mów dlaczego, przekonaj ich do tego. Oni muszą wiedzieć, że robią coś ważnego i przydatnego, a ciebie to napędza.

3. Należy stworzyć w swojej klasie kulturę użycia TIK, odpowiedzialną, opartą na zasadach i rutynach korzystania, wyrabiającą prawidłowe nawyki – wypracować instrukcję pracy z urządzeniami ekranowymi.

4. Planując lekcję, zastanów się, jakie pytania zadasz na początku, w trakcie i na końcu – to wszystko, co powinno zawierać planowanie – kluczowe pytania. Reszta ułoży się naturalnie jako efekt tych pytań.

5. Best classroom management is your foot – dlatego warto zawsze być z uczniami, a nie naprzeciwko nich, gdy pracują, bo tylko wtedy można efektywnie zarządzać ich pracą, gdy wiesz, co się dzieje.

6. Podstawowa zasada współistnienia w klasie: TAKE SPACE & MAKE SPACE – to świetnie wyraża ideę poszanowania przestrzeni każdego człowieka, ale też danie głosu wszystkim i wsłuchanie się w potrzeby każdego pojedynczego członka społeczności klasowej. 

7. Dlaczego nie potraktować lekcji/pracy zdalnej jako dyskusji moderowanej przez nauczyciela? Prosty i angażujący sposób zdejmujący z nauczyciela wiele odpowiedzialności.

8. Warto wypróbować zwyczaj pytania każdego ucznia o samopoczucie w formie jednego zdania na każdym teście, wypracowaniu, sprawdzianie, kartkówce (jako pierwsze zadanie), czyli próbujmy wdrożyć elementy SEL w polskiej szkole.

9. Zadanie na początek roku – wybór klasowego motta (stworzenie lub głosowanie na zaproponowane przez uczniów).

10. Wprowadźmy zasadę: Nie musisz odpowiadać od razu – dzięki niej każdy ma szansę na zastanowienie się i odpowiedź bez stresującej presji czasu.

11. A może po zadaniu pytania zamiast wybierania jednej osoby do odpowiedzi lub losowania jej poprosimy całą klasę o zapisanie odpowiedzi na kartce/w zeszycie, by pogłębić zaangażowanie i myślenie, a wyrównać szanse?

12. Ciekawym pomysłem może być pozwolenie uczniom na Passion Project – zgodny z ich zainteresowaniami i predyspozycjami, a jakoś powiązany z naszym przedmiotem. Wystarczy kilka godzin współpracy lub pracy indywidualnej, by wzrosła sprawczość i wzmocniły się relacje z uczniami. (O projektach pasji można więcej poczytać u Marcina Zaroda).

13. W czasie realizowania projektu (dłuższego lub całkiem krótkiego) niech każdy uczeń prowadzi swój ‘dziennik projektowy’ niezależnie od innych członków grupy. W końcu refleksja nad udziałem w projekcie jest równie ważna, co efekty. Od nas zależy, czego (jakich elementów, pytań) będziemy oczekiwać od takiego dziennika. Gotowy szablon dziennika projektowego dostępny w bibliotece Nearpoda https://app.nearpod.com/presentation?pin=0D0079C4A766EBD84B2A4A05645940C9-1

14. Wprowadź jako nauczyciel w swojej głowie zasadę „Nie wystarczy minimum” (Don’t accept minimum) i ucz jej wychowanków, pokazuj, że stosujesz ją też do siebie, przecież słabe nie jest wystarczające dla nikogo.

15. Przy każdym podsumowaniu, powtórzeniu zadbaj o Imagination Station, aktywność ćwiczącą kreatywność, dającą możliwość zaangażowania wyobraźni i użycia jakiejś części wiedzy/umiejętności.

16. Trzeba umacniać uczniów w poczuciu, że każda lekcja czemuś służy, a oni są odpowiedzialni za to, czego się nauczą. Zacznij lekcję (po podaniu tematu i celu) od uzupełnienia przez uczniów zdania typu: „Po tej lekcji będę umiał/a ….., co przyda mi się do…”.

17. Stosuj w czasie lekcji Minutę Uważności – wystarczy wyświetlić uczniom  zadanie na skupienie typu mucha, labirynt, znajdź różnice, gdzie jest Wally czy graficzną zagadkę logiczną lub przeprowadzić krótkie ćwiczenie oddechowe i podać cel aktywności, by sami mogli to robić, gdy jest im to potrzebne.

18. W trakcie umieszczania odpowiedzi na tablicy współpracy (bez pokazywania nazw użytkowników) poproś, by uczniowie skomentowali pomysły innych i udzielili im wspierającej informacji zwrotnej, aby potrafili to robić bez oporów i widzieli, jak jest to ważne. Zachęcaj do pisania pod wpisami bez odpowiedzi. Niech koleżeńskie sympatie i antypatie nie mają wpływu na sposób odnoszenia się do innych.

19. Warto poświęcić przestrzeń i czas na Reflection Fridays*, by raz w tygodniu* uczniowie mogli podsumować na różne sposoby nie tylko działania szkolne, ale głównie wskazać, z czego są zadowoleni, co się udało, co mogą poprawić. Inną ciekawą inicjatywą są Morning Meetings SEL czyli rozpoczęcie zajęć od zajęcia się własnymi emocjami i relacjami z innymi. Można też uwzględnić Freestyle Fridays*, czyli dni, w których to uczniowie decydują, w jaki sposób się uczą i prezentują efekty swojej pracy.

20. Świetnym pomysłem jest wprowadzenie do pracy lekcyjnej Procesu Projektowania Technicznego (Engineering Design Process) i uwzględnić takie etapy jak: określenie problemu – opracowanie rozwiązania – zaprojektowanie schematu – stworzenie gotowego rozwiązania – wprowadzenie ulepszeń. Na bardzo podobnych etapach opiera się wprowadzane czasami do polskich szkół myślenie projektowe, czyli design thinking.

*oczywiście określenia czasowe są umowne

Społeczność, która się bawi – o challengach, Happy Hours, Demo Slam  – Justyna Bober

To, co wyróżniało ten camp, to większe niż na wcześniejszych konferencjach bogactwo  pomysłów na różnego rodzaju rozrywki, turnieje, zawody i wyzwania dla uczestników . Najbardziej ze wszystkich sesji podobał nam się trzymający w napięciu Demo Slam, trzyminutowe prezentacje 7 osób, poddawane potem ocenie widzów pod względem kreatywności, oryginalności i efektu. Poza głosowaniem każda prezentacja została podsumowana i pochwalona przez prowadzących. Wszystkie prezentacje były inspirujące, ale jeden z pomysłów można by zapożyczyć do swojej szkoły czy nawet szerzej. Nearpod Challenge, Tracy Parodi to taki “kalendarz adwentowy” z linkami do lekcji na Nearpodzie. Lekcje różnią się w zależności od wieku czy poziomu nauczania, dotyczą różnych przedmiotów i przeznaczone są do samodzielnej pracy uczniów w czasie ich ferii. Po wykonaniu zadań przygotowanych w Nearpodzie uczniowie kolorują odpowiedni dzień w kalendarzu i z tak wypełnioną kartą zgłaszają się do nauczyciela. Nagrodą może być pizza party dla klasy, która najlepiej wypadła.  

Poza Demo Slam taką rozrywkową formę pełnią na każdym campie Happy Hours. Tym razem było 5 sesji, niestety w późnych godzinach i nie są one dostępne w nagraniach. Ta sesja, w której brałam udział, polegała na odgadywaniu piosenek po minucie. Podobało mi się, że wszystkie pytania wstawione były w prezentacji na Nearpodzie jako plik dźwiękowy, a odpowiedzi udzielało się w różnych formach: sonda, rysowanie, pytanie otwarte, a nawet drag and drop. Na koniec pojawiła się tablica współpracy, na której każdy sam podawał, ile zdobył punktów (2 punkty zdobywało się za tytuł, 1 punkt za wykonawcę piosenki). 

Zupełną nowością była Familiada, w której wystąpił zespół Nearpoda i zespół Pioneers. Pytania były przygotowane przez organizatorów na podstawie sondy, a dotyczyły też między innymi najchętniej wykorzystywanych narzędzi Nearpoda. Drużyny naradzały się w breaking roomach, a w tym czasie obserwujący mieli różne zadania – wykreślankę, odgadywanie słów piosenki, dopasowanie par (wypowiedzi różnych nauczycieli z książek i filmów). 

Oczywiście nie zabrakło też sesji, w których gamifikacja była głównym tematem, bo Nearpod wyposażony jest w aktywności, które zachęcają do grania i wykorzystywania gier na różne sposoby. To, co jednak spodobało mi się najbardziej, to budowanie społeczności poprzez aktywny udział w nearpodowych sesjach, rywalizacja, która jest zabawą. Podczas wielu sesji mogłam wziąć udział w grze Time to climb i za każdym razem dawałam się wciągnąć w bieg, kto szybciej odpowie na pytanie. Jedną z ciekawszych gier była ta, w której odgadywało się tytuły piosenek na podstawie emotikonek i pytania typu Trivia, np. dotyczące najpopularniejszych batonów czy butów w USA. Nie zabrakło też rywalizacji w formie gier poza sesjami, bo tak jak poprzednio każdy uczestników mógł wypełniać zadania przygotowane jako Scavenger Hunt. Zadania te zachęcały przede wszystkim do aktywności w social mediach, komentowania i polecania, wstawiania memów, zapraszania nowych osób do społeczności i do  wymiany informacji czy wyrazów sympatii z innymi osobami biorącymi udział w campie. To wszystko buduje niezwykłą atmosferę i poczucie wspólnoty, przynależności, do grupy, która się rozwija, uczy i wzajemnie inspiruje.

Dlaczego warto – podsumowanie – Katarzyna Polak

Podsumowując to szalone edukacyjne wydarzenie, trzeba przyznać, że poza prezentowaniem użyteczności rozwijającego się wciąż wielozadaniowego Nearpoda i wymianą pomysłów na angażujące lekcje i aktywności, taki event daje jeszcze jedną mniej uchwytną korzyść – wpompowuje w nauczycieli tony energii, optymizmu, wiary w ucznia, potrzeby zadbania o jego godność i rozwój oraz swój dobrostan. To poczucie przynależności do społeczności uczącej się, inspirującej, w której każdy sobie pomaga, wyjaśnia i akceptuje wątpliwości, zadaje pytania, a wszystko to w atmosferze radosnej i muzycznej (cudowny zwyczaj puszczania energetyzującej muzyki przez wielu edukatorów w trakcie wykonywania zadań przez uczestników) – daje to wrażenie wniknięcia w inny świat. Świat nauczycieli szczęśliwych, zmotywowanych, pozwalających sobie i uczniom na błędy, nastawionych na rozwój, dzielących się ze sobą wiedzą, materiałami, linkami. Bardzo życzyłabym sobie i polskiej szkole właśnie takiego podejścia do edukacji, która jest energetycznie radosna, otwarta na inspiracje, pełna luzu, przyjazna, przepełniona uśmiechem, muzyką i świętowaniem sukcesów.

Link do Wakeleta z notatkami: https://wakelet.com/wake/JSVXUzruAkDtPsxlA6Msu

Katarzyna Polak – nauczycielka języka polskiego i muzyk, Microsoft Innovative Educator Expert, wykładowca kierunku ‘Innowacyjne i kreatywne metody pracy z uczniem’ w Ateneum – Szkole Wyższej w Gdańsku, mentorka oceniania kształtującego w kursie Centrum Edukacji Obywatelskiej „OK Zeszyt”, ambasadorka Wiosny Edukacji, współzałożycielka Podlaskiego Klubu Kreatywnych Nauczycielki, organizatorka kilku edycji konferencji dla nauczycieli: ‘Podlaskiej Wieczorynki Edukacyjnej’ oraz ‘Kreatywności online i offline’, trenerka kompetencji miękkich, ambasadorka eTwinning w woj. podlaskim, trenerka Edukreatywności, autorka piosenek edukacyjnych, która nie lubi rutyny szkolnej, ceni zaś przekazywanie inicjatywy i odpowiedzialności uczniom, autorka bloga edukacyjnego http://kreaktywnanauka.blogspot.com/, pasjonatka oceniania kształtującego, własnoręcznie tworzonych pomocy dydaktycznych i wykorzystania potencjału narzędzi cyfrowych w edukacji. Dla relaksu tworzy biżuterię artystyczną.

Print Friendly, PDF & Email
Podoba się ? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Skip to content