Zdalne nauczanie informatyki – klasy 4-8

Od poniedziałku 26 października większość dzieci z klas 4-8 szkół podstawowych rozpoczyna zdalne nauczanie. Ja chciałbym Wam zaproponować pomoc dla nauczycieli informatyki.

FREE-DESKTOP – jednolite oprogramowanie dla Waszych uczennic i uczniów, bezpieczne, bez wirusów, szybkie, działa bez większych problemów na 95% komputerów.

Dzięki temu będziecie mogli mieć pewność, że na komputerach będą zawsze te same wersje programów, zgodnych z realizowaną podstawą programową – chociaż będą to inne propozycje niż u wydawców podręczników.

 

Powyżej widzimy dwie różne wersje programu Scratch. Najnowszą (wersja 3) i najstarszą (wersja 1.4). Dzieci mogą używać dowolnej, starsza jest bardzo szybka, więc nawet na starszych komputerach może być z powodzeniem używana.

Aktualna wersja zawiera zaktualizowane wersje pakietów, Całkiem aktualną wersję Python 3. Możecie spokojnie nauczać informatyki.

Jako ciekawostkę podam tu fakt, że kilka dni temu firma Microsoft wypuściła wersję MS-Edge przeznaczoną specjalnie dla Linuksa, więc wiele osób powinno być zadowolonych.

Oczywiście mamy też do dyspozycji pełny pakiet Libre Office, który w zupełności wystarcza do nauki w szkole podstawowej – wszystkie elementy wymagane podstawą programową są do wykonania. Przypomnę tutaj zapisy podstawy:

Dla klas 4-6

Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:

  1. przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:
    1. tworzenia ilustracji w edytorze grafiki: rysuje za pomocą wybranych narzędzi, przekształca obrazy, uzupełnia grafikę tekstem,
    2. tworzenia dokumentów tekstowych: dobiera czcionkę, formatuje akapity, wstawia do tekstu ilustracje, napisy i kształty, tworzy tabele oraz listy numerowane i punktowane,
    3. korzystania z arkusza kalkulacyjnego w trakcie rozwiązywania zadań związanych z prostymi obliczeniami: wprowadza dane do arkusza, formatuje komórki, definiuje proste formuły i dobiera wykresy do danych i celów obliczeń,
    4. tworzenia krótkich prezentacji multimedialnych łączących tekst z grafiką, korzysta przy tym z gotowych szablonów lub projektuje według własnych pomysłów;
  2. gromadzi, porządkuje i selekcjonuje efekty swojej pracy oraz potrzebne zasoby w komputerze lub w innych urządzeniach, a także w środowiskach wirtualnych (w chmurze).

Dla klas 7-8

Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:

  1. korzystając z aplikacji komputerowych, przygotowuje dokumenty i prezentacje, także w chmurze, na pożytek rozwiązywanych problemów i własnych prac z różnych dziedzin (przedmiotów), dostosowuje format i wygląd opracowań do ich treści i przeznaczenia, wykazując się przy tym umiejętnościami:
    1. tworzenia estetycznych kompozycji graficznych: tworzy kolaże, wykonuje zdjęcia i poddaje je obróbce zgodnie z przeznaczeniem, nagrywa krótkie filmy oraz poddaje je podstawowej obróbce cyfrowej,
    2. tworzenia różnych dokumentów: formatuje i łączy teksty, wstawia symbole, obrazy, tabele, korzysta z szablonów dokumentów, dłuższe dokumenty dzieli na strony,
    3. rozwiązywania zadań rachunkowych z programu nauczania z różnych przedmiotów w zakresie szkoły podstawowej, z codziennego życia oraz implementacji wybranych algorytmów w arkuszu kalkulacyjnym: umieszcza dane w tabeli arkusza kalkulacyjnego, posługuje się podstawowymi funkcjami, stosuje adresowanie względne, bezwzględne i mieszane, przedstawia dane w postaci różnego typu wykresów, porządkuje i filtruje dane,
    4. tworzenia prezentacji multimedialnej wykorzystując tekst, grafikę, animację, dźwięk i film, stosuje hiperłącza,
    5. tworzenia prostej strony internetowej zawierającej; tekst, grafikę, hiperłącza, stosuje przy tym podstawowe polecenia języka HTML;
  2. zapisuje efekty swojej pracy w różnych formatach i przygotowuje wydruki;
  3. wyszukuje w sieci informacje potrzebne do realizacji wykonywanego zadania, stosując złożone postaci zapytań i korzysta z zaawansowanych możliwości wyszukiwarek.

Poza tymi ważnymi elementami mamy jeszcze gry logiczne, oraz Minetest 😉

A teraz moje materiały – przede wszystkim polecam Lekcje w sieci, projekt społecznościowy dla nauczycieli.

Dodatkowo dla uczniów liceów mam zebrane materiały o języku Python na platformie e-podręczniki.


FREE-Desktop – strona projektu to:

https://free-desktop.pl

Print Friendly, PDF & Email
Adam Jurkiewicz
Jestem w:
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Skip to content