Scratch w matematyce: odkrywanie potencjału interaktywnej edukacji

W dzisiejszym świecie, w którym technologia odgrywa coraz większą rolę, nauczyciele poszukują innowacyjnych metod nauczania, aby zainteresować uczniów matematyką. Jednym z atrakcyjnych narzędzi, które może zmienić tradycyjne podejście do przedmiotu, jest program Scratch stworzony przez Lifelong Kindergarten Group w MIT Media Lab. Składa się z intuicyjnego interfejsu, który pozwala uczniom na tworzenie interaktywnych projektów bez konieczności posiadania zaawansowanej wiedzy programistycznej. Natomiast, w jaki sposób Scratch może być wykorzystywany na lekcjach matematyki w szkole podstawowej?

scratch w matematyce - banner

Utrwalanie wiadomości dotyczących figur płaskich

Scratch posiada niezwykle przydatne narzędzie, jakim jest rozszerzenie Pióro. Pozwala ono uczniom nie tylko na rysowanie, ale także na utrwalenie cech różnych kształtów. Poprzez programowanie ruchów pióra, uczniowie mogą tworzyć trójkąty, prostokąty czy okręgi, a dodatkowo, wykorzystując funkcje wyświetlania komunikatów można wyświetlać informacje o liczbie boków, miary kątów czy innych właściwości danej figury. W ten sposób, korzystając z interaktywności Scratcha, uczniowie nie tylko utrwalają wiedzę na temat figur płaskich, ale również uczą się poprzez aktywne zaangażowanie i praktyczne zastosowanie pojęć matematycznych.

Oto kilka przykładów:

https://scratch.mit.edu/projects/932405033

 

https://scratch.mit.edu/projects/932412247

 

Quiz powtórkowy

Scratch pozwala na stworzenie quizu dotyczącego np. obliczania wyników działań, zadań typu prawda/fałsz. Uczniowie mogą przygotować pytania i odpowiedzi, a następnie wykonać projekt testujący wiedzę matematyczną. Dodatkowo, korzystając z funkcji wyświetlania komunikatów, Scratch umożliwia dostarczenie natychmiastowej informacji zwrotnej. Na przykład, po każdej udzielonej odpowiedzi, program może wyświetlić komunikat o jej poprawności lub niepoprawności. Dzięki takiemu interaktywnemu podejściu, uczniowie nie tylko utrwalają materiał, ale również doświadczają procesu uczenia się w sposób przyjemny i atrakcyjny.

https://scratch.mit.edu/projects/932417686

 

Tłumaczenie wykonania zadania krok po kroku

Uczniowie mogą przygotować instrukcję i podpowiedzi na każdym etapie wykonywania danego zadania, czy to działania, czy zadania tekstowego. Co więcej, mają możliwość wyświetlania informacji oraz zmiany scen w Scratchu zgodnie z postępem zadania. Projekt nie tylko uatrakcyjnia proces nauki, ale także umożliwia lepsze zrozumienie kolejnych kroków i zależności między nimi. Uczniowie tworząc program mogą popełniać błędy, a jednocześnie zdobywać wiedzę w zindywidualizowany sposób.

https://scratch.mit.edu/projects/932443241

 

Wprowadzenie Scratcha na lekcjach matematyki w szkole podstawowej nie tylko motywuje uczniów do nauki, ale także rozwija ich umiejętności techniczne i logiczne. Program ten stwarza przestrzeń do kreatywnego podejścia do przedmiotu, co może znacząco poprawić jakość edukacji. Uczenie się poprzez tworzenie, eksperymentowanie i współpracę przy użyciu Scratcha sprawia, że matematyka staje się bardziej atrakcyjna dla uczniów. Warto odkryć potencjał tego narzędzia, aby w pełni wykorzystać go w procesie nauczania matematyki.

 

Natalia Lasek

Print Friendly, PDF & Email
Tomasz Mikołajczyk
Latest posts by Tomasz Mikołajczyk (see all)
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Skip to content