Linux w Windows – rozwiązanie (nie tylko) na czasy pandemii.

Coraz częściej spotykam na grupach Facebookowych poświęconych nauczaniu informatyki problemy z instalacją różnych programów w komputerach domowych dzieci. To oczywiście bolączka dla nauczycieli, kiedy nie mogą mieć jednolitego środowiska do nauki zdalnej.

Chciałbym tu skorzystać z moich doświadczeń w zakresie wsparcia zdalnego, które w latach 2010-2012 prowadziłem w projekcie POKL „Strategie Wolnych i Otwartych Implementacji”, i przedstawić mój pomysł i moją pomoc dla nauczania zdalnego.

Linux w Windows w VirtualBox.

Wyobraźmy sobie, że wszyscy uczniowie mają ten sam system, ten sam identyczny pulpit, te same aplikacje. Niezależnie od tego, jakim dysponują w domu systemem:

  • Windows 7 lub Windows 10
  • MacOS
  • Linux

Chciałbym zaproponować rozwiązanie wirtualizacji systemu w systemie (nie mylić ze sprawdzaniem poziomu cukru w cukrze), które możemy wykonać dzięki oprogramowaniu Virtualbox.

VirtualBox – umożliwia uruchomienie wirtualnych systemów w komputerze.


Kiedy już będziemy mieć zainstalowany VirtualBox w naszym systemie, możemy pobrać plik OVA z obrazem naszego linuksa i wczytać go do WirtualBox’a. Poniżej krótki film, jak to zrobić:

Plik OVA do pobrania – około 5 GB.

Jeśli chcesz pobrać plik, to Prawy Przycisk Myszy i „Zapisz link jako…”

To tylko obrazek poglądowy. Link do pobrania powyżej.

Weryfikacja poprawności pobranego pliku:

Suma kontrolna MD5 – Skrót MD5 lub suma kontrolna jest używana jako cyfrowy odcisk pliku (z ang. digital fingerprint). Jest bardzo mało prawdopodobne, że dwa różne pliki istniejące w świecie rzeczywistym będą miały taką samą wartość skrótu MD5. (więcej: https://pl.wikipedia.org/wiki/Md5sum)

Suma kontrolna MD5 dla pliku to:
489488a765a6d3d22dc80ae51127a280  Free-Desktop.ova

Teraz możemy sprawdzić plik – w systemie Windows możemy użyć programu https://www.dobreprogramy.pl/MD5-Checksum-Tool,Program,Windows,56744.html



W momencie, kiedy będziemy mieli zaimportowany system, możemy skasować z dysku plik OVA – to zaoszczędzi kilka gigabajtów. W ten sposób mamy gotowy system. Od razu zyskujemy dziesiątki aplikacji, w tym m. in.:

  • Python 3.8.2 + IDLE (środowisko dopuszczone do matury z informatyki)
  • Mu-Editor – środowisko IDE do Pythona z wbudowanymi ciekawymi trybami pracy:
    • Flask – biblioteka do szybkiego tworzenia aplikacji dla stron internetowych
    • Pygame Zero – biblioteka do łatwego tworzenia gier
  • Free Pascal IDE (środowisko dopuszczone do matury z informatyki)
  • Lazarus – środowisko RAD do tworzenia aplikacji graficznych (dobre dla nauki na kierunku technik programista)
  • CodeBlocks – C++ (środowisko dopuszczone do matury z informatyki)

Więcej o tym systemie w artykule pt. „Free-Desktop 2020 (Mate) – nowości z Pythonem w tle.”

Spora część nauczycieli będzie zainteresowana GIMP’em, którego trzeba sobie doinstalować w tym systemie. Jak to zrobić?

Przede wszystkim musimy uruchomić Menadżer oprogramowania – APP STORE dla systemu (Tak, tak, w Linuksie od dawna funkcjonuje takie centrum instalacji aplikacji) – poniżej zrzut mojego prywatnego MENU START 😉 Widać, czego używam najczęściej.

Następnie zobaczymy mniej więcej taki obrazek (zwróćmy uwagę na pole wyszukiwania aplikacji w prawym górnym narożniku):

Wpisujemy w tymże polu słowo gimp… i już! Wystarczy, że klikniemy magiczny przycisk [INSTALUJ]….

Hasło do systemu: uczen


Tak więc widzimy, to nie jest najtrudniejsze zadanie świata. Dzięki temu zdobędziemy nowe umiejętności, kompetencje, każdy z nas będzie dysponował bezpiecznym środowiskiem z identycznym pulpitem i narzędziami.

To jest rozwiązanie, które może uzdrowić zdalne nauczanie.

A jeśli interesujesz się i chcesz wiedzieć więcej, polecam kilka stron:

Print Friendly, PDF & Email
Jestem w:
Podoba się ? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Skip to content