
Czy chcemy, aby nasza młodzież kształciła się w kierunkach infotechnicznych? Czy chcemy, aby potrafiła radzić sobie z internetem rzeczy, który tuż tuż, już za chwileczkę- stanie się faktem? Co nauczyciele mogą pokazywać i czego nauczać? Zapraszam do dyskusji…
W ciągu kilku ostatnich lat miałem okazję prowadzić warsztaty dla nauczycieli z użyciem zestawów mechatronicznych opartych o projekt Open Hardware – czyli układu, który nie posiada patentów. Brak patentów ma ogromne znaczenie dla edukacji, gdyż nie jest ograniczony żadnymi regułami – można używać go w dowolny sposób i w dowolnym celu. Moim zdaniem to ważne – Wolność słowa i wolność ekspresji (także poprzez wolność w konstruowaniu) to wartości, jakie warto wpajać młodym ludziom na różnych etapach ich rozwoju.
Dzisiaj dodatkowo przeprowadziłem małe warsztaty dla uczniów klas piątych i szóstych szkoły podstawowej, właśnie z wykorzystaniem modułów AbiDuino – opartych o kontroler serii Arduino Uno R3.
Zajęcia odbyły się w ramach Togodnia Kodowania organizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, gdzie w projekcie Koduj z Klasą jestem jednym z ambasadorów języka Python.
Zajęcia odbyły się w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 7 na warszawskim Bemowie, jeśli kogos interesują szczegóły to proszę kontaktować się z paniami, które były obecne z uczennicami i uczniami:
- Maria Wołowiec
- Anna Kawa
Sala informatyczna, w której odbyły się zajęcia, pozostaje pod opieką nauczycieli:
- Jarosława Szaciłło
- Danuty Dziadyk-Szczepińskiej
Prowadzą stronę, na której można przeczytać równiez informację o zajęciach. Dodam, że komputer nauczycielski jest wyposażony w system operacyjny Linux FREE_Desktop, więc jest gotowy od razu na działania z modułami AbiDuino, posiada pełne oprogramowanie Scratch dla Arduino i dzięki temu zajęcia mogły przebiegać bardzo sprawnie.
Dzieci były bardzo zainteresowane, zangażowane. Oczywiście znowu okazało się, że dziewczynki są dużo bardziej dokładne w pracy z układami mechatronicznymi.
Jak przeprowadziłem taką lekcję? Przede wszystkim schemat połączeń kabelków – to najważniejsze, bo jeśli kabelki nie będą połączone dokładnie, niestety diody nie będą świeciły, i nie będzie FUN 😉
Dzięki temu, że projekt pokazuje dokładnie, jak poprowadzić kabelki, to spokojnie udało się każdemu przygotować odpowiedni układ.
A zapewniem, że zapał był, próby różne były, zabawa była przednia.
Następnie czas na programowanie – ponieważ działaliśmy z młodymi ludźmi, więc wybrałem jako środowisko programistyczne Scratch – w wersji specjalnej dla współpracy z modułami Arduino – S4A.

To środowisko pozwala nawet najmłodszym programować układy mechatroniczne. Nie posiada wszystkich możliwości „zwykłego” Arduino IDE (opartego o język Proccesing), ale dla większości prostych zastosowań jest w zupełności wystarczające.
Jeśli interesują Was materiały dydaktyczne do prowadzenia zajęć, są dostępne ZA DARMO dla każdego na mojej stronie
Program SWOI został wykonany przez Fundację Wolnego i Otwartego Oprogramowania, a ja miałem zaszczyt uczestniczyć w tym projekcie i trochę przyczynic się do jego sukcesu.
Zachętam wszystkich do zapoznania się z tą publikacją i do próbowania mechatroniki.
Adam Jurkiewicz – haker edukacji, absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.
Trener technologii Web 2.0 ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.
Prelegent oraz prowadzący warsztaty dla nauczycieli w trakcie wielu konferencji edukacyjnych, m.in: Od Becika Każdy Klika w Kołobrzegu, K@SSK w Nowym Tomyślu, Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Pracowni Szkolnych w Mrozach, Nowoczesne Technologie dla Edukacji w Radomiu.
Współpracownik Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania, w projekcie „Strategie Wolnych i Otwartych Implementacji” twórca części scenariuszy mechatronicznych zajęć pozalekcyjnych z użyciem oprogramowania Scratch i mikrokontrolerów kompatybilnych z Arduino oraz ekspert ds. systemów i współtwórca systemu operacyjnego Szkolny Remiks Uczniowski.
Współpracownik Fundacji Interkl@sa, w projekcie „E-Pasj@ – nowoczesne nauczanie” ekspert ds. otwartego oprogramowania edukacyjnego. Prowadzi spotkania edukacyjne z nauczycielami w całym kraju.
Współpracownik Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.
Propagator Wolnego i Otwartego Oprogramowania, otwartej cyfrowej mapy OpenStreet Map i wszelkich „otwartych” rozwiązań. Prywatnie – miłośnik szant, stateczny mąż i ojciec, zwariowany nauczyciel młodzieży, jeśli tylko ma okazję.
- Świat Reeborga – robotyka w czasach edukacji zdalnej. - 23 marca 2021
- Poznaj zagadkę Enigmy, tworząc grę przygodową w Pythonie. - 15 lutego 2021
- Linux w Windows – rozwiązanie (nie tylko) na czasy pandemii. - 22 stycznia 2021
Odbicie:Mechatronika w naszych szkołach – czy warto? | Superbelfrzy RP | kdn222
Czemu w schemacie na zdjęciu z fritzing gdzie jest pokazane połączenie diod do arduino nie ma opornikow(rezystorow)?
Diody w takim wypadku będą świeciły przez chwilę a potem skończą swój żywot. Czy czegoś nie rozumiem😕???