Czy nasze szkoły pozwalają dzieciom grać w Minecraft? Nie? To błąd 😉 Minecraft to ciekawe środowisko edukacyjne – warto je wykorzystać.
Trzeci raz uczestniczę w projekcie Koduj z Klasą – szkolimy nauczycieli… z Pythona. Tak – Minecraft, gra, to nasze środowisko wizualizacji wyników. Ale podstawą jest kod źródłowy w języku Python. Mamy nadzieję, że w ten sposób łatwo zdobędziemy zainteresowanie uczniów.
I aby działać w świecie Minecraft’a, nauczą się programować. Tak zresztą właśnie się dzieje. Nie potrzeba wiele, aby zaciekawić dzieciaki. Wystarczy pokazać im kilka sztuczek, np. Teleportację Steva. I nagle same chcą tak robić, a dzięki temu – pisać kod.
Przywołam teraz pewne wydarzenie z grudnia 2015 roku, kiedy wszyscy mieli okazję usłyszeć:
Głównym celem projektowanych zmian jest wprowadzenie powszechnego nauczania programowania, które staje się kompetencją kluczową XXI wieku, do edukacji formalnej już od pierwszej klasy szkoły podstawowej aż do klasy maturalnej.
Zatem – powszechnie programujmy!
Moim skromnym zdaniem możemy dzieci uczyć języka programowania Python. To świetny język programowania, posiada olbrzymią liczbę modułów, które pozwalają robić takie rzeczy, o jakich czasami się nam nie śni. Przykład: moduł o wdzięcznej nawie „TURTLE”, czyli… odpowiednik LOGO w Pythonie.
Oto przykładowy program w Python, stworzony w środowisku Ip[y]:Notebook – darmowym dla każdego, dostępnym na Linux, Mac, Windows.
Owe Logo może być z powodzeniem wykorzystywane w późniejszych klasach, kiedy to właśnie skorzystamy z Minecraft’a, i w jego świecie wyrysujemy obiekt, korzystając z tej biblioteki.
Dodam również, że PYTHON będzie obecny na maturze, więc nie ma już przeszkód ani wymówki w stylu: Nie będziemy go uczyć, bo nie jest na maturze….
Na koniec życzę przyjemnej zabawy z Minecraftem i Pythonem – to naprawdę ciekawe połączenie zabawy i nauki. A przy okazji, zdjęcie wykonane moim telefonem, nie jest to najlepsze zdjęcie świata, ale pokazuje, jak wygląda RaspberryPi, IPython QT oraz Minecraft – mikrokomputer nowych czasów.
Adam Jurkiewicz – haker edukacji, absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.
Trener technologii Web 2.0 ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.
Współpracownik Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania, Fundacji Interkl@sa, oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.
Propagator Wolnego i Otwartego Oprogramowania, otwartej cyfrowej mapy OpenStreet Map i wszelkich „otwartych” rozwiązań. Prywatnie – miłośnik szant, stateczny mąż i ojciec, zwariowany nauczyciel młodzieży, jeśli tylko ma okazję.
- Czy chcemy być „na szmyczy” korporacji? - 31 lipca 2023
- WordPress w edukacji – jak uczyć kompetencji w bezpieczny sposób. - 3 lutego 2023
- Prezent świąteczny – FREE-SERWER - 2 grudnia 2022