Kosmos w szkole

Autorką tekstu jest Anna Adamek. 

Jak zainteresować uczniów naukami ścisłymi? Można to zrobić na przykład poprzez ukazanie ich w kontekście kosmicznym. Zajęcia uzupełnione o tę perspektywę są dla uczniów bardzo ciekawe.

grafika: pixabay.com

W ciągu dwóch lat w Szkole Podstawowej im. Karola Miarki w Pielgrzymowicach w ramach Klubu Młodego Odkrywcy uczniowie konstruowali rakiety w programie OpenRocket, tworzyli kieszonkowe Układy Słoneczne z papieru toaletowego, czy nauczyli się faz księżyca na ciasteczkach typu markizy. Ze wszystkich zajęć prowadzona jest dokumentacja fotograficzna i wraz z krótkim opisem umieszczana na blogu . Większość pomysłów na lekcje pochodzi z Europejskiego Biura Edukacji Kosmicznej ESERO, który jest programem edukacyjnym Europejskiej Agencji Kosmicznej. Na stronie programu jest wiele ciekawych scenariuszy do pobrania. Dodatkowo warto śledzić stronę ze względu na bardzo interesujące konkursy i wydarzenia.
W kwietniu 2016 roku uczniowie z Pielgrzymowic mieli okazję uczestniczyć w projekcie „Kariery Kosmiczne”, który umożliwił im udział w telekonferencji na żywo z astronautą Timem Peake’em znajdującym się na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

grafika: esero.kopernik.org

Oprócz tego uczniowie brali udział w konkursie pisania esejów na tematy astronomiczne Cassini Scientist for a Day (w partnerstwie z Centrum Badań Kosmicznych PAN). Natomiast obecnie szkoła uczestniczy w konkursie Astro Pi, który składa się z dwóch rodzajów misji. Misja zero przeznaczona była dla uczniów do czternastego roku życia i polegała na napisaniu krótkiego programu komputerowego w języku Python, który wyświetli pozdrowienia dla astronautów oraz poda temperaturę powietrza panującą na ISS. W tym tygodniu szkoła otrzymała wiadomość, że programy dwóch zespołów przeszły wszystkie kontrole i zostaną one uruchomione na ISS do lutego 2018 roku!

Druga misja to laboratorium kosmiczne przeznaczona dla uczniów do dziewiętnastego roku życia. Konkurs składa się z czterech etapów. W pierwszym etapie uczniowie mieli za zadanie zaprojektować eksperyment naukowy, który wykorzysta jeden z dwóch komputerów Astro Pi umieszczonych na pokładzie ISS. Do udziału w konkursie zgłosiły się dwa zespoły uczniowskie z Pielgrzymowic i oba przeszły do etapu drugiego. Szkoła otrzymała od Europejskiej Agencji Kosmicznej zestaw Astro Pi składający się z mikrokomputera i różnych czujników.
Do 7 lutego 2018 roku uczniowie mają czas na zaprogramowanie eksperymentu w Pythonie. W trzecim etapie jury konkursowe wybierze misje, które zostaną uruchomione na ISS, a zebrane dane zostaną wysłane do drużyn.
W ostatnim etapie zespoły będą miały za zadanie napisać raport, w którym zostanie dokonana analiza zebranych danych.

W związku z szybkim rozwojem technologii, ten sektor będzie w perspektywie czasu potrzebował coraz więcej wykwalifikowanych pracowników. Uczniowie potrzebują inspiracji i przestrzeni do działania. Bardzo ważna jest tutaj rola nauczycieli, którzy przy wsparciu takich programów jak ESERO mogą swoje zajęcia bardzo uatrakcyjnić.

Zajęcia, które prowadzę odbywają się w piątki o 7 rano i mimo tak wczesnej pory chętnych nie brakuje.


Anna Adamek – nauczycielka przyrody, geografii i logopeda w SP im. Karola Miarki w Pielgrzymowicach. Autorka bloga http://kmo-pielgrzymowice.blogspot.com/. Interesuje się tym, jak w skuteczny sposób rozwijać ścieżki kariery uczniów w naukach ścisłych i technicznych.

Print Friendly, PDF & Email
Marta Florkiewicz - Borkowska
Podoba się? Podziel się z innymi.

2 thoughts on “Kosmos w szkole

  • 4 lutego 2018 o 09:17
    Permalink

    Tego rodzaju projekty są dobre pod warunkiem, że nie skupiają uwagi ucznia na otoczce, tylko na ISTOCIE. Jeżeli dla dziecka ważniejsze jest potrzymanie w ręce „takiej fajoskiej rakiety !!!”, niż zrozumienie ISTOTY prawa grawitacji, to program nie spełni swojego zadania. Ponadto ważne w edukacji jest wchodzenie głęboko w zagadnienie, a nie jedynie płytkie oglądanie filmików lub bawienie się makietami rakiet. Czy nauczy się grą w szachy ktoś, kto myśli jedynie 1 ruch do przodu ? Choćby rozegrał tak TRYLION partii, to niczego się nie nauczy. dopiero INTENSYWNA analiza do 3, 4 a nawet 5 posunięć rozwija umysł w sposób zupełnie inny. Podobny efekt mamy przy matematyce: tylko WYSIŁEK UMYSŁOWY uczy, a nie bezwiedne rozwiązywanie prostych zadań. Przekupka na straganie rozwiązuje dziennie tysiące zadań matematycznych i to na żywych przykładach ! Ale prawdziwa nauka zaczyna się wtedy, gdy kończymy liczenie na „japkach”, a zaczynamy rozważania ABSTRAKCYJNE ! Licząc na „japkach” nie wymyślimy liczb ujemnych, zespolonych, rzeczywistych, nie zrozumiemy pojęcia funkcji, granicy itp. Szkoła ucząc zbyt dosłownie infantylizuje proces nauczania. Na przykład według mnie podręcznik do matematyki nie powinien zawierać żadnych zdjęć, a do fizyki zdjęć rakiet i planet. Co najwyżej schematy. Wtedy będzie możliwe rozpoczęcie procesu „deep learning”.

    Odpowiedz
  • 5 lutego 2018 o 14:24
    Permalink

    Podstawą działania Klubów Młodego Odkrywcy jest eksperyment. Tak samo było w przypadku konstruowania rakiet. Uczniowie przed rozpoczęciem zajęć otrzymali jedynie spis rzeczy, które miała przynieść każda z grup. W pierwszej kolejności mieli za zadanie stworzenie projektu pojazdu kosmicznego, a następnie przychodzili już do tworzenia swoich rakiet. Chcę tutaj zaznaczyć, że klubowicze nie mieli żadnego schematu stworzenia takiego modelu. Jedyne co mieli to tych kilka produktów i wykonaną przeze mnie wyrzutnię rakiet zbudowaną z rurek hydraulicznych i ręcznej pompki słupkowej. Celem rakiet było pokonanie jak największej odległości. I tutaj nastąpiła konfrontacja początkowych założeń, czyli projektów z rzeczywistością 😉 W czasie kilku lotów próbnych uczniowie musieli rozwiązać wiele problemów np. co zrobić, aby zmniejszyć opór powietrza? Co zrobić, aby rakieta w powietrzu nie wykonywała obrotów? Mnogość problemów była ogromna, ale co cieszy …to duża kreatywność dzieci w ich rozwiązywaniu. Zdarzało się również, że modele podczas lotu ulegały zniszczeniu i trzeba było zaczynać od nowa, ale klubowicze się nie poddawali i wspólnie rozwiązywali trudności coraz bardziej udoskonalając swoje pojazdy, a co za tym idzie uzyskując w ten sposób lepsze rezultaty.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Skip to content