Ścieżka opowieści

Z początkiem roku szkolnego z piątej klasy szkoły podstawowej zostałem przeniesiony w zupełnie inny świat. Pracuję teraz z klasą drugą. Odmienny rodzaj energii i metod pracy. Przygotowując zajęcia, które miałem prowadzić w czasie Dnia Nauczyciela sięgnąłem po pomysł znaleziony kilka miesięcy temu przez Anię Grzegory.


Do pracy wybrałem opowieść „O trzech świnkach”. Przeczytałem ją dzieciom, a na podłodze czekał już rozwinięty fragment tapety oraz pastele. Uczniowie chętnie podjęli się zadania zobrazowania kolejnych etapów usłyszanej historii. Po ich wykonaniu wędrując po przygotowanej ścieżce przedstawiali swoją wersję opowieści.
Dużym plusem tej metody jest to, że dzieci mogą pracować równocześnie nad różnymi etapami usłyszanego tekstu. W działaniu wykorzystują ruch, słuchanie, malowanie (wzrok). Zdjęcia dobrze oddają emocje, które towarzyszyły temu zadaniu.


W zajęciach brało udział tylko pięcioro dzieci. Jednak razem z nauczycielką, z którą prowadzimy klasę, planujemy wykorzystać ten pomysł dla całego zespołu. Chcemy, aby uczniowie pracując w grupach, stworzyli swoje własne wersje ścieżki – opowieści. Pojawiły się też pomysły, że ten model pracy można wykorzystać budując sprawozdania z wizyty w teatrze, wycieczki szkolnej, etc.

Print Friendly, PDF & Email
Latest posts by Krzysztof Jaworski (see all)
Podoba się ? Podziel się z innymi.

5 thoughts on “Ścieżka opowieści

  • 19 października 2013 o 16:33
    Permalink

    Kurcze jak ja bym chciała brać udział w takich lekcjach jako uczennica. To musi być niesamowicie wciągająca zabawa. Krzysiu dzieciaki mają szczęście, że Cię mają. A my, że się z nami dzielisz. Dziękuję 🙂

    Odpowiedz
  • 19 października 2013 o 19:40
    Permalink

    Krzysiu, bardzo się cieszę, że wyciągnąłeś dzieci z ławek, przeniosłeś pomysł z sieci do klasy. Dziękuję Ci za ten artykuł i zdjęcia. Teraz Ty mnie zainspirowałeś 🙂

    Odpowiedz
  • 22 października 2013 o 21:05
    Permalink

    Oo, ja też dzisiaj poszłam scieżką polecaną przez Anię. Uczyliśmy się opowiadać bajkę Andresena. Wysłuchanie basni, ustalenie wydarzeń, rysowanie ich na tapecie i wędrowanie po opowiadaniu zajęło nam 3 godziny. Myślę jednak, że warto było. opowiadanie zazwyczaj sprawia dzieciom wielką tudność. Tutaj była zabawa.
    Wiesława Kopf

    Odpowiedz
  • 13 listopada 2014 o 01:10
    Permalink

    Dzień dobry,
    Bardzo podoba mi się pomysł! Jestem studentką i dopiero zdobywam doświadczenie.. Chciałabym wykorzystać ten pomysł na moich przyszłych zajęciach z czwartą klasą… Czy to dobry pomysł?
    Czy sprawdzi się ten pomsył również w klasie czwartej?

    Dziękuje za inspiracje i pozdrawiam!

    Odpowiedz
    • 13 listopada 2014 o 23:15
      Permalink

      Dzień dobry Aleksandro,
      moim zdaniem się sprawdzi :). Można też spróbować wykorzystać gotowe motywy graficzne/zdjęcia np. z gazet. Wtedy powstanie taka patchworkowa ścieżka opowieści. Powodzenia ! Proszę pochwalić się efektami na fanpagu superbelfrów, albo tutaj na blogu.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Skip to content